Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 Supertouring 1998 AWR | 3 besök senaste veckan (9967 totalt) |
Bilen byggdes av en förseriebil 900-94 som jag köpte av Saab Automobil I Trollhättan. Iden att bygga en Supertouringbil av en Saab 900 fick jag 95-96. Detta är förmodligen den enda Saab 9-3 som är byggd efter ST reglementet och den enda Saaben som fick dispens för att delta i privatcupen STCC 1998. Av olika anledningar så kom inte bilen till start i privatcupen STCC 1998. År 2000 tävlade jag i SSK serien Etab Data Cup och kom på 10 plats totalt. 2001 lackades bilen om i en grå färg och motorn byttes mot en 2,3 turbo Viggenmotor på runt 300 hk och växellådan förseddes med diffspärr, med Johan Weglin som förare och i sin debuttävling körde han till sig en pallplats. 2002 tävlade Johan i SLC GT 800 och där körde han till sig en 2dra plats totalt i SLC GT. Bilen står nu i AWRs verkstad för att få nytt liv som mer standardbetonad tävlingbil utrustad med 2,0 turbo och viggenlåda, bilen skall användas till träning, sponsorbil och eventuellt långlopp 3 timmars. Foto: Samer Al-kahlili 2000 Deltävling Kinnekulle Etab Data Cup 2,o l sugmotor med torrsump, bromsad till 203 hk maxvarv 8500 rpm Foto Racefoto SLC GT 800 Anderstorp 2002 Heatseger på Anderstorp 2002 Johan gratuleras av Björn Berglöf Saab Automobile AB. |
||
Sugmotorn har jag kvar kmpl. men det är enklare och att använda en standard turbomotor Här en bild hur drivningen till torrsumpen såg ut |
||
Bilen är en 900 -94 förseriebil som jag köpte från fabriken1997 Jag började med att kapa hjulhusen för att få plats med 19" hjul och att bilen skulle kunna sänkas till lagom nivå. |
||
|
||
Hej Buren är köpt som byggsats med färdigbockad huvudbåge, stöttor vid A stolpar och över vindrutan sen är det raka rör som man får kapa och passa in, Skyddsburarna i våra bilar är inmontrade i vår verkstad det fins ett antal burtilverkare i Sverige, KBT Köpings Bilteknik är ett av dom 5-8000:-beroende lite på hur många extra rör man vill sätta i buren Skyddsburen bygger man sedan efter SBF Svenska Bilsportförbundets Anvisningar www.sbf.se om det är en tävlingbil så skall bilen besiktigas av SBF för att få en vagnbok som gäller som bilens ID handlin och då är man väldigt noga med hur buren är monterad och svetsad Mvh Anders |
||
|
||
|
||
2001 Bilen byggdes om till Aeroutseende (sparklådor, fram- och bakstötfångare), fick en 2,3l Viggenmotor samt lackades om till grå (JAS flyplansnspirerand färg, STMs färg) 2002 Anderstorp SLC GT 800 före start 2002 Anderstorp SLC GT 800 Tomas Lindström TL Racing Gratulerar Johan till heatseger |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 Supertouring 1998 AWR | 3 besök senaste veckan (9967 totalt) |