| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bästa slangklämmorna?
|
3 besök senaste veckan (5361 totalt) |
|
Bästa slangklämmorna?
Vilken modell på slangklämmor är egentligen bäst? Trycktestade min ic idag och det var spännande... Vid 4 bars tryck släppte en klämma till det lockförsedda rör som skulle hålla inne trycket under testet. KAAABBBoooOMMMM sa det och helt plötsligt hade jag ett ca 1cm djupt avtryck från ett 76mm rör i gipset på väggen. En slangklämma hade fått för sig att den inte orkade hålla emot trycket som blev... Hade lite olika varianter och jag har även åkt med lite olika varianter den gångna säsongen. En sånhär hade jag som skruven bottnat på: http://www.alutech.se/?do=viewitem&a efter att ha ersatt skruven med en kortare funkade det bättre, i början läckte det runt slangen rätt rejält, och så har jag åkt Testade även med vanliga simpla tunna klämmor och de verkade funka bra. Vilken sort är bäst, snyggast och mest lättjobbade? _________________ Jonas Edling |
||
|
Den sorten som du länkar till kallar jag PARI-klämmor (det är säkert inte helt rätt). Bättre än så blir det knappast. Dom finns även med två skruvar, en på varje sida vilket i vissa lägen ger lättare monteringeing och justermån.
Finns även i rostfritt vilket mam kanske kan tycka är snyggare istället för gulkromaterat bonnjärn. Du behöver ju inte nödvändigtvis köpa på den firman för då betalar du nog onädigt mycket, se t.ex http://www.alutech.se/?do=viewitem&a Btw, varför provtrycka så vid så högt tryck, då kan den ju gå sönder!? Normalt i industrin så provtrycker man till 1,3 x driftstrycket till beräknade strukturer (iofs så provtrycker man icke beräknade till 5 ggr) _________________ Pär Hylander |
||
|
4 bar kanske var lite väl mycket men frågan är sen hur höga tryckpikar man kan få när man på motorn. Laddtrycket borde hamna på närmare 2 bar och sen lite pikar på det så upp till 2,5-3 bar borde väl iaf inte vara en orimlig trycksiffra.
På dessa klämmor som jag länkade till har jag varit med om att de "skurit" ner i slangen och sen veckat klämman vid åtdragning. Finns en bättre modell som har styrskena där klämman går omlott. _________________ Jonas Edling |
||
|
Jag tror att dom med dubbla skruvar funkar bättre, för då blir det inte lika mycket glidning mellan klämma och slang på ett ställe utan det bler utfördelat på två ställen.
Jag kan tänka mig (obs, endast fundering) att ngt smörjande mellan slang och klämma kan hjälpa till att undvika det. Sen påverkar ju klart detaljutformningen av klämman, speciellt den tungan. Det kan säker skilja lite mellan olika fabrikat. _________________ Pär Hylander |
||
|
Säger bara: http://www.abagroup.com/ svenska prylar från Anderstorp
Samt att denna borde du kunna hänga upp bilen i http://www.abagroup.com/Corporate/Pa
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Håller med herr Hylander, den varianten som t.ex slang & maskin säljer med 2 skruvar är grym.
se: http://www.hydroscand.se/sweden/prod nr 5566 eller 5567, de har även en med enkel skruv som de kallar superklämma med nr 5567-50 MVH |
||
|
Den som de kallar för Superklämma 5567-50 har jag kört med.
Funkar utmärkt även om slangklämman inte är den mest avgörande komponenten. Varför skulle man få tryckpeakar? Det får man ju enbart om laddtrycksregleringen inte fungerar ordentligt eller om man har otillräcklig dumpventil eller liknande. Man har en viss tryckförlust igenom IC:n så lite högre tryck än plenumtrycket kommer grejerna utsättas för. Men inte speciellt mycket mer. 4:a bars övertryck finns det inte en enda turbo eller normal kompressor som kan skapa... Fast du karnske ska köra tvåstegsöverladdning
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Tjena!
Det bästa är "stag" anser jag. I stil med detta: http://www.irry.com/flod/DSCN0033.jp http://www.irry.com/flod/DSCN0034.jp Även dahlbäck har så på golfen! Så han verkar köra med vanliga Q8 klämmor. Staget sitter på baksidan, syns tydligt i bilsport-repotaget http://www.dahlbackracing.se/galleri och så bränn dit en fet "remsa" med svetsen som kant på slutet av röret, brukar också hjälpa. Fast blir ju lite jobbigare att ta isär/sätta ihop då ... Och du verkar ju rasa ibland så ... skämta bara...
// otto _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
Morr
Jag har fixat till samtliga kanter på rör och/eller slanganslutningar. Antingen genom att lägga en liten söt svetssträng runt röret eller genom att svarva ner en bit i röret förutom längst ut på kanter där jag sparat lite så att det blivit en kant. Det där med stag vore kanske en bra grej fast det borde väl inte behövas, jag laddar trots allt inte speciellt mycket, kör med hårda motorkuddar samt har väldigt korta slangbitar. Får satsa på bra klämmor i rätt dimension som man kan dra tillräckligt hårt utan att de bottnar. _________________ Jonas Edling |
||
|
Det här är väl egentligen mer en färdig skarv än en klämma egentligen och dyra så in i den, men vill man vara värst så:
http://www.burnsstainless.com/Hardwa _________________ Martin Öling |
||
|
Slang-pac handlar vi av på jobbet. http://www.slangpac.se De har de så kallade pari klämmorna, funkar bra enligt min mening.
_________________ Johan Carlsson Golf G60
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bästa slangklämmorna?
|
3 besök senaste veckan (5361 totalt) |
