Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ginetta G20 -06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (48257 totalt) |
Den skulle varit klar till förra våren.....
Det hela började för ganska länge sedan när jag bläddrade i en tidning och såg en artikel som handlade om att bygga en bil, en super 7. Det ska jag också göra, fast det kanske är bra om man kan något om bilar först. 10år senare, fortfarande helt utan kunskaper om bilar så var det dags att handla sportbil. En cool engelsk bil, en gammal Triumph eller en MG kanske. Fast eftersom jag fortfarande inte kunde något om bilar så vågade jag inte utan bestämde mig för att köpa en Miata. Det blev en BMW Z3 istället. BMWn hade ett stort problem, den gick aldrig sönder. Resultatet blev att det gått väldigt många år och jag har lyckats byta däck, tanka och tvätta. NU FÅR DET VARA NOG. BMW:n såldes och det blev en beställning av en G20. Tanken från början var att den skulle byggas precis som Ginetta fabriken hade tänkt att den skulle byggas, för då skulle jag kunna köpa mig ur alla problem med färdiga delar. Som läget är nu så har jag satt vinkelslipen i ramen och pressat ner en 2.3l Duratec motor och svetsat egna motorfästen. Det drömde jag inte ens om för 10år sedan. En bit på vägen I mitt vindföråd ligger karossen och väntar, det förådet är för övrigt 3ggr så stort som garaget. Jag har byggt en stol och den testas just nu hårt mha GTR. Det kanske inte var helt klyftigt att ta isär kabelpiskan ändå.... Snart klar, ska bara dra lite el och skruva fast några saker. Ett speciellt tack till Anton för skruvarna. Utan Robban och Johan hade jag aldrig vågat. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
Det bra Daniel att du representerar och presenterar Ginetta byggandet i det landet.
Du satte väl inget årtal på tidsschemat på garageväggen så du är väl fortfarande i fas, uppstart i mars. Hur går det med grenröret? /robban _________________ Robert Gustafsson |
||||
Funderade på en Ginetta innan ja köpte MGBn .. Grattis till bilbyggandet
Ska bli roligt o följa den _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Jag har tom flyttat uppstarten till februari.
Rören till grenröret(http://www.pipe-arts.com) är beställt men har inte kommit ännu så bilen står fortfarande kvar hemma hos mig, så just nu är det dags att koppla in jätteskvättaren. Tändningen är testad också och den ser ut att funka. Motorhuven går att fälla ner utan modifieringar med 1mm marginal. Bromsvågen är ett stort frågetecken, jag monterade den som Ginettas beskrivning visar men så skulle jag aldrig våga åka med den. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
Vad skoj att se bilen Daniel
Vad var det med bromsvågen som verkade otillförlitligt då? MVH Krille |
||||
Det är nog jag som inte förstått hur det ska vara men just nu så upplever jag bromskraften kan bli precis hur som helst. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
|
||||
Man ringer till PG & beställer! (Jag har tyvärr inte hans nummer här just nu... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Man ringer till PG & beställer! (Jag har tyvärr inte hans nummer här just nu...) Kul att se lite bilder på bilen, jag har ju inte lyckats se den "på riktigt"! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Kul att du har "kommit ut" här. Verkar vara ett seriöst bygge, du har ju fått beskriva det (flera ggr).
Har du byggt en stol? Har du formen kvar? Den ser ju ut att passa i min bil.. _________________ Torbjörn Fagerberg A master of going faster! |
||||
Så du menar att den kan reglera sig själv som den vill mellan fram/bak??? |
||||
Björn, det är bara att svänga förbi när du är i Linköping nästa gång.
Kraniel, P-G Johansson i falkenberg är den svenska importören. http://www.ginettacars.com/ är den officiella engelska sidan. Apex, Bendover och häll på polyester. Formen är inte min. Du har PM Kristian, såhär ser det ut. Den lösning som jag ser är att kapa den svarvade grejen och göra en gänga i mitten. Sen tar man en helgängad skruv, några låsmuttrar och två stora brickor Enligt följande skiss. M = låsmutter B = stor bricka, mellan brickorna är röret på pedalen | = själva vågen ----- = skruv [] = infästningen av cylindrarna --M[]MB----|----BM[]M-- _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
Bromsvågen är korrekt monterad. För att justera måste nog detaljen 16 kortas lika mycket på båda sidor och ersätta det med brickor som man kan flytta mellan sidorna.
Då blir det --M()BBBB-----I-----BBBB()M-- kan då justeras till ex --M()BBBBBB-----I----BB()M-- PG Johansson som nämnts ett par gånger är Kontaktman i Sverige är det så man kontaktar England blir man vänligen hänvisad till PG, det har absolut ingen betydelse för priset som står angivet på Ginettacars hemsida är det priset som vi får betala i Sverige plus frakt förståss. PG Johansson AB 0346-12430 mob 0708-212481 pgj.ab@swipnet.se /robban _________________ Robert Gustafsson |
||||
Aha, jag var låst vid tanken på justering genom att skruva på stången. Magnus, när får vi se din igen? Jag har bara sett dig åka Tyskt de senaste åren. Insomniac, har inget bra svar. Z3an har en längre motorhuv. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
Mycket jul och lite verkstad.
En del av projektet är flyttbart så det har jag haft med mig i jul och pysslat lite med. Jag tar gärna emot förlsag på layout på LCD displayen, den är 128x64 pixlar. Data som jag tar in är: Hastighet bränslenivå oljetemp oljetryck data från MegaSquirt Varvtal lambda vattentemp batterispänning spällläge MAP Spjällläge vattentemp Processorn har dessutom ca 30 Io pinnar kvar så det finns plats att ta in mer data eller koppla in lysdioder. Jag tänkte ha två display-lägen, ett för bana och ett för väg. I väg-läget kommer hastigheten att ta stort utrymme. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
- Shift-light = skoj-skoj - Varningslampor = LEDs? (Modell gigant-elak för oljetryck, lämpligen?) - Div knappar för växling gata/bana + nollställning etc - Avgastemp? - G-krafter i cirkeldiagram Nä, men nåt av de första förslagen kanske är vettigt? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Shift lights plockar jag redan ur Megasquirten separat så det finns.
Tokvarningen för oljetryck blir nog också en separat pryl av tillförlitlighetsskäl. G-krafter i cirkeldiagram , det hamnar i min nya mode, Slalom. Nu finns det alltså 3 varianter, Väg, Bana, Slalom. Avgastemp ska nog inte vara helt omöjligt att pilla in. Sensorn har jag redan. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ginetta G20 -06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (48257 totalt) |