Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ta bort baksäte och bälten, behöver jag besiktiga om ?
8 besök senaste veckan (5356 totalt)
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Håller på att plocka bort baksätet och bakbältena i min 944 Turbo.
Tog en koll i reg. beviset och såg att den är reggad för 2 pers (inkl förare), betyder det att jag inte behöver regga om ?

Hur blir det om jag sätter in halvbur ? måste jag regga om då ?

mvh
Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

reggad för 2 = ej regga om vid borttagande av baksäte/bälten bak

bur/båge/halvbur = regga + vågsedel (de kollar bilens säkerhet igen)

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Fast uppenbarligen är det väldigt vanligt att de släpper igenom utan omregistrering. Jag har besiktat RX-7:an ett antal gånger med "halvbur" utan att det står något i pappren på den. Hittills ha alla besiktnings män kommenterat att jag haft bur och tyckt att det är "häftigt" men ingen har krävt ombesiktning...
Har hittills gällt SBP i Sisjön, Mölndal och Aröd. Så det funkar nog!

Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004

Räcker det inte med att bara ha bältena monterade vid besiktning? Baksätet behöver väl inte finnas där? Har för mig att en polare gjorde så och det var inga som helst problem, hade själv tänkt göra samma sak nu när baksätet är urplockat ur Rallyen. Vilken tur att frågan kom upp för annars hade jag själv ställt den thumbs up

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Kan väl inte tänka mig att det finns en lag om att dom där bak måste sitta skönt?

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Läs vad jag skrev

baksätet behöver inte vara på plats - "man kan ju ha lämnat det på renovering & inte fått tillbaxs det i tid."

så länge som bältena sitter på plats påen bil som är reggad för bakre passagerare är det oki.

Vankelsport:

råkar du ut för en nitisk polis (vilka det faktiskt finns) så kommer du få körförbud då din bil ej överensstämmer med fordonets handlingar - så att säga

jag har faktiskt blitt stoppad (1999) i min dåvarande BMW med helbur. utan att jag hade den reggad med bur & poliserna vatt rejält arga.
& som tur var så hade jag ett papper från SBP med besiktningstiden uppskriven på. - Att visa dem.

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

KristianAE86 skrev:
Vankelsport:

råkar du ut för en nitisk polis (vilka det faktiskt finns) så kommer du få körförbud då din bil ej överensstämmer med fordonets handlingar - så att säga

jag har faktiskt blitt stoppad (1999) i min dåvarande BMW med helbur. utan att jag hade den reggad med bur & poliserna vatt rejält arga.
& som tur var så hade jag ett papper från SBP med besiktningstiden uppskriven på. - Att visa dem.
Jag säger inte emot dig Kristian, konstaterar bara att Dea knappast kommer att få något problem med halvburen på bilprovningen! Eftersom Deas Porsche står parkerad minder än 2 meter från min bil så råkar jag veta att han har stora möjligheter att besikta på samma stationer som jag.
Du måste nog för övrigt hålla med om att det är en ganska stor skillnad på att ha en helbur och att ha en halvbur som sitter en bit bakom den plats som förare och passagerare sitter på och som man därför int riskerar att slå huvudet i.
Men du har helt rätt i att bilen ska ombesiktas om man följer alla regler till punkt och pricka och det har jag inte sagt emot dig på!

OT: Nitiska polismän finns det gott om, Det har jag tyvärr märkt flera gånger. På den tiden jag körde Amazon som bruksbil, kanske 5-6 år sen, blev jag stoppad många gånger och fick tom besiktningsföreläggande på bilen. Detta trots den inte hade något faktiskt fel och dagen efter gick igenom ombesiktningen helt orörd utan anmärkning (helljuste lyste "för svagt" enligt polisen)!
Polisen hade bestämt sig för att sätta dit mig på något som hämnd för att jag lyckades överbevisa honom om att bilar före 1975 har max Co-värde på 5,5%. Detta efter att ha läst vägtrafikförordningen med honom i 10 minuter innan jag hittade rätt kapitel. Min bil hade nämligen fått Co-halten uppmätt till 4,9% (de hade med sig en portabel utrustning!!!) och därmed skulle jag ha ombeskitning enligt polismannen. När jag överbevisade honom lovade han mig att han skulle hitta något annat att sätta dit mig för och det var då han kom på idén med helljuset.

Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tackar !

Baksätet och bälten borta, gjorde nog en 12 kilo , halvbur verkar det inte bli i år (man måste ju äta också...)

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Skruva banåkabil
8 besök senaste veckan (5356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande