Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Caterham -01 Superlight 2001 | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 5 besök senaste veckan (94327 totalt) |
Caterham 7 Super light chassi
Ford Crossflowmotor Edit 20060923 Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport B nästa säsong Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport A nästa säsong Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport A 2008 Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport A 2011 Förgasare bytta till Dellorto 48, halsringar 42 samt exponentialformade 57mm trattar, häftigare ljud om inte annat, i övrigt inga större skillnader jämfört med Weber 45 Ny Zetec Silvertop, 2045cc smidda stakar och kolvar Portad topp med större ventiler Weber 2X45DCOE, portning och kamprofil av Amedeo Castellani [raceco@btinternet.com](Raceco GB) ARP bultar i topp och vevstakar, billet svänghjul Raceline, Pinto 216mm heavy duty koppling (organisk) 227hp 226Nm utan filter Rullningsprotokoll Zetec "silvertop" 2000cc, Portad topp med standardventiler, Weber 2 X 45DCOE, Fast Road cam Andersson racing, ARP vevstaksbultar, lättat 1800cc svänghjul samt "pinto" 216mm koppling 186bhp 220Nm med KN filter (191bhp 227Nm utan filter) Ny Växellåda, Ford type 9 5 vxl med Quaife rakskurna drev, synkad 1st 2nd 3rd 4th 5th 2.040 1.540 1.210 1:1 0.870 Cylinderblock 711M-6015-B-A, drygt 1600cc slagvolym Portad topp (har filat själv), insugsventil 41,2mm avgas 34.9mm infrästa av Liba motor Edit Rullvippa utvxl 1:69 har ersatt standard vipparmsbryggan (Förstärkt vipparmsbrygga, stålklossar samt distansrör mellan vipporna) Smidda Acralite kolvar (begagnade), nya kannringar Lättade, balanserade och polerade standard vevstakar Kolv+stake+bult+ringar ca 300gr lättare än original per st Nya lager Ny Ford GT kam (pga reglemente), (Kent cams), fjädrar och nya lyftare Weberförgasare DCOE 45 (1 st pga reglemente) på Lynx crossower insugningsrör Beräknad effekt 110-115hk, har bromsat bilen på rulle och motorn gav med ny icke läckande topp 119hk vid 5500 varv vridet var 176Nm vid 4000 varv Rullvippa inköpt med utväxling 1:1,69 monterad. Durationen påverkas lite. Min nya topp hade ett par lagningar av kylvattenkanaler som desvärre läckte. Har fixat till en annan topp som flödar lite bättre på insugssidan, men lite sämre på avgas. Håller tummarna för att det blir bra. Det blev jättebra, se ovan Ny motor klar, för att köra MGCCs Roadsport A nästa säsong Kent 254 cam Dubbla Weber 45 145hk på Libas rulle Ny motor igen pga ras av ovanstående Kent 244 cam Dubbla Weber 45 1699cc 83,5mm Accralitekolvar ??hk på Libas rulle Chassi Nu monterat och inställt (camber, track och cornerweight) Styvare fjädrar fram och bak Ställbar krängningshämmare fram (Freestyle) Har kommit hem. Har satt in en bromsreducering för bakbromsarna. Gamla motorn SÅLD Cylinderblock 711M-6015-B-A, 1598cc slagvolym Kompression 9,0:1 62KW DIN (ca 84hkr)vid 6000 varv 125Nm DIN vid 4000 varv Antal ramlager 5 Cortina GT kam ca 9mm ventillyft Insugsventil Cortina GT 39,2-39,6 mm Avgas 33,8-34,0 mm Smörjsystem: våtsump med specialtillverkad sump (skvalpplåtar) den har djupa delen bak (från Ford Escort) Extern oljepump med aningen ökat tryck ca 3,9kp / cm2 Elektroniskt tändsystem från Ford Fiesta (magnetiskt system med tändförstärkare), Ingen vacum-tändförställning. 38 grad tändförställning vid 4500 varv (max) Tvåports stående Weber registerförgasare 32/36 DGV (DGAV) Standard koppling 190 mm Escort Sport växellåda 3.56 på ettan tom 2005 Bytt till en Escort Sport Quaife rakskuren 2.5 1.67 1.22 1:1 Bakaxel Ford Sierra 3.92 med ZF lamell diffbroms De Dion rör bak (Caterham) Styrning Kuggstång Quick Rack (= få rattvarv) Hjul 13" Ford delning med Yokohama A048 medium 205 X 13"X60, bytt fram till A048 soft 185 X 13" X 60 Vikt 629 kilo med ca 10 liter soppa medför att bilens tomvikt är ca 520 kilo (utrustad med brooklandrutor och tonneå) Prestanda? 201 meter på strippen i Malmö 9.611 sluthastighet 111km/h med 84 hk Då jag är relativ nybörjare kan åtskilligt vad gäller tider på banor förbättras. Kör i Roadsport C 7,2 kg / hkr Kör i Roadsport B 5,2 kg / hk Kör i Roadsport A 3,2 kg / hk Knutstorp 1.13.6 Ny tid med laptimer 12/6 med Alfa klubben 1.13.10, Knutstorp 20060923 MGCC KM5 1.11.04 Knutstorp Hyllinge MS 10/02 2005 Fri träning 1.12.802 officiel tid Hyllinge MS 26/08 2006 Race 1.11.585 officiel tid Hyllinge MS 19/05 2007 Race 1.11.222 officiel tid Hyllinge MS 15/08 2007 Kvällsträning 1.08.25 med lap timer ??!! jagade Formel Ford 1800 övriga tider denna superkväll dryga 1.10 MGCC KM5 1:09.293 officiell tid, nytt personbästa Hyllinge MS 7/10 2007 KM/DM 1:09.292, nytt personbästa MSCC SSM 3-5 Juli 2009 Tidsträning 1.07.8 Nytt personbästa MSCC KM5 20 sept 2015 Race 1.08.781 årsbästa Sturup Nya Långa Sturup 1.14.33 med laptimer den 29/7 2005 Nya Långa Sturup 1.13.45 med laptimer aug 2006 Nya Långa Sturup 1.11.77 med laptimer juni 2007 Nya Långa Sturup 1.10.71 med officiell tid 4 augusti 2007 KM3 Nytt personbästa Nya Långa Sturup 1.09.616 med officiell tid 10 maj 2008 KM1 Nytt personbästa Falkenberg Premiärkörning med SPVM 20070907-09 Falkenberg med chikan, Race 2 Roadsport A 54.653 SPVM 2012 Falkenberg med chikan, Race 2 Roadsport A 52.139, Nytt personbästa Resultat Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2015 Blev 6a I MSCCs klubbmästerskap av 15 deltagare Körde 4 av 5 tävlingar Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2014 Blev 8a I MSCCs klubbmästerskap av 18 deltagare Körde 3 av 5 tävlingar Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2013 Blev 2a I MSCCs klubbmästerskap av 16 deltagare Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2012 Blev 3a I MSCCs klubbmästerskap av 8 deltagare Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2011 Blev 5a I MSCCs klubbmästerskap av 16 deltagare Kör i Roadsport A i MSCCs klubbmästerskap 2010 Blev 2a I MSCCs klubbmästerskap av 16 deltagare Klubben byter namn till MSCC Kör i Roadsport A i MGCCs klubbmästerskap 2009 Blev 6a I MGCCs klubbmästerskap av 14 deltagare Kör i Roadsport A i MGCCs klubbmästerskap 2008 Blev 1a I MGCCs klubbmästerskap av 9 deltagare Kör i Roadsport A i MGCCs klubbmästerskap 2007 samt SSM 6-8 Juli Blev 3:a I MGCCs klubbmästerskap av ca 9 deltagare Kör i Roadsport B i MGCCs klubbmästerskap 2006 Blev 3:a I MGCCs klubbmästerskap av ca 16 deltagare Blev 1:a Roadsport C, I MGCCs klubbmästerskap av ca 20 bilar 2005 Kör i Roadsport C i MGCCs klubbmästerskap 2004-05 Blev 3:a I MGCCs klubbmästersap av ca 30 bilar 2004 SPVM Resultat Kör i Roadsport A 2014 11 plats av 14 startande (två av fem tävlingar) Kör i Roadsport A 2014 13 plats av 22 startande (två av fem tävlingar) Kör i Roadsport A 2013 17 plats av 17 startande (två av fem tävlingar) avstod tävling på Falkenberg pga monsunregn, kom hem med hel bil!! Kör i Roadsport A 2012 14 plats av 16 startande (två av fem tävlingar) Kör i Roadsport A 2011 13 plats av 13 startande (en av fem tävlingar) Kör i Roadsport A 2010 12 plats av 13 startande (två av fem tävlingar) Kör i Roadsport A 2009 19 plats av 19 startande (en av fem tävlingar) Kör i Roadsport A 2008 8e plats av 11 startande (tre av fem tävlingar) Åkte Sevenracing också på Knutstorp i samband med SSM Kom i mål trea bakifrån, de flesta åkte mellan 1.04-1.07 Kör i Hyllinge MS Klubbmästerskap samt DM Vinnare 2009 i Locostklassen i Hyllinge MS Vinnare 2008 i Locostklassen i Hyllinge MS DM 4de plats i Standard Racing, Special B DM Vinnare 2008 i Gatsport Vinnare 2007 i Gatsportklassen (Roadsport) Vinnare 2007 i Gatsportklassen (Roadsport) DM Hyllinge MS klubbmästerskap Special B (3 X andra placeringar) 2005 Hyllinge MS två 2:a placeringar samt fyra ej deltagit pga läckande toppackning 2006 [url=https://rejsa.nu/im/_2011/2372_2011-04-19-metz1.jpg] [url=https://rejsa.nu/im/_2011/2372_2011-04-19-metz1.jpg] _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Fin bil (tror jag)! Jag är svag för sjuor, speciellt de som är lika de ursprungliga i maskinval och råhet.
Men var är bilderna? Har du styrt motoreffekten helt efter klasstillhörighet? Hur upplever du Yokkisarna i Medium? Jag velade mellan Soft och Medium och valde också medium,, men jag har inte fått dem monterade ännu. Marcosen väger 730 kg så om du upplever att Medium är rätt för 7:an bör det funka även för mig. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||
Hej
Nej, jag köpte bilen på detta vis. 2003 körde jag på Yokisar A032 Soft Jag tycker att A048 medium är minst lika bra men jag borde köra på smalare däck då jag har svårt att få upp temperaturen. Det borde gå lite bättre med din bil då denna är lite tyngre. Håller på att skruva ihop en lite vassare moter ev till nästa (2006) säsong. drygt 1600 cc med smidda kolvar, lättade stakar, portad topp, större ventiler, måste behålla GT kammen samt 2 portsförgasare men tänker använda en liggande Weber 40 eller 45 DCOE. Med denna motor klassar jag in i Roadsport B Blötkörning med R däck är för självmordspiloter så jag skall ev skaffa en uppsättning däck att köra i blöta med / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Inget fel på den jag sände tillbaks säger Engelsmännen,
att den lät som om den hade flera skurna lager räknas nog inte. En nybyggd skall vara på ingående närsomhelst. Får väl testa under sommaren då vi inte tävlar. Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Ny byggda lådan levererad och monterad.
Gissa vad Ingen synkning på ettans växel Säljaren på Quaife sa: Its not possible Kollar om synkringen har fastnat Annars känns det kanon med utväxlingarna, körde med Alfa klubben 12/6 på Knutstorp. Putsade min gamla tid ca 0,5 sek / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Hej Bengt!
Jag tycker ju också att när man köper nya grejor så skall det fungera, men annars har jag renoveringssatser till rocketlådor om du är intresserad. Något som kanske kan vara lite lugnande för dig är att när man moterat nya synkringar så vet jag flera som upplevt att det har gått väldigt trögt att växla, men det sliter in sig. Jag vet till och med en kille som fick "slipa" på synkringen för att få på den! _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
||
Hej Bengt!
Kankse inte passar riktigt här, men jag såg den här tråden och vill passa på att säga att det är väldigt trevligt att du tar dig tid att kommentera och lägga ut bilder från MGCCs KM. Fortsätt med det !! /Peter _________________ Peter Aulin |
||
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
|
||
Hej Krille
Du har ju läst mitt PM Annars, här är mitt svar i repris Här är länken till er andra som vill ha lite modifieringstips för er Seven eller andra bilar http://www.mycaterham.com/81112/inde och den nya modellen här http://www.mycaterham.com/81112/1739 Hej Krille Har sett denna sida tidigare och den är jävligt kul, tycker jag. Typisk Engelsk humor fullt av superlativer och andra expressions från det engelska språket Helt i min stil. Den sista delen med sidopods, eller vad det heter, hade gjort susen vad det gäller luftmotståndet, men denna typ av modifiering är inte tillåten enligt reglementet då man ej får ändra bilens siluett sett uppifrån. Skall snart dra i gång bygget av min nya motor för roadsport B, tror jag har alla delar, välbalanserade och bra. Hoppas på 110-115 hästar. Tänker även ge mig på väghållningen i form an hårdare fjädrar runt om samt en ställbar krängningshämmare fram. Tror jag vann Hyllinges klubbmästerskap Special B med 3 andraplaceringar på 3 lopp summa 45 poäng. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Motor
Har nu monterat delar av motorn, fortfarande Crossflow Kentmotor Återstår gavelkåpor och vattenpump Velar om jag skall montera högkapacitets högtryckspump, har både en sådan och en standard med höjt tryck. Jag behåller våtsumpen och ser hur det går. Motor / Växellådsbyte Monterade ur den gamla motor / växellådan den 16/11 2005, tänker kopiera sumpen, alltid bra att ha två av allt??!! Hittade även en extra Quaifelåda typ 2 (Escort Sport) med 2,5 utväxling på ettan och tätstegad, dock med Pintons 23 splines koppling och 20 splines på utgående axel. Återkommer snart med mera nyheter. / Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Tisdagen 27/12 2005
Motor Jag har nu satt ihop min nya motor samt lagt den i bilen tillsammans med Quaife lådan. Motorn är startad och kammen inkörd, 20 minuter på 2500 varv. Då jag skall använda en singel DCOE 45 har jag satt i några munstycken jag hade hemma så länge och har även satt i storlek 34 i halsringar, förgasarbestyckningen fungerar rätt hyfsatt med tomgång och allt men Lars Bergendahl på Liba motor skall få fixa rätt munstycken då jag bromsar bilen. Har även ca 50mm långa trattar samt ett ITG filter som jag skall använda. Tändningen har jag som tidigare max 38 graders tändförställning vid 4500 varv som jag kanske behöver ändra till 38 grader vid 4000 varv eller nåt då jag räknar med att kunna varva denna motor lite mer än den gamla, kanske 7000 - 7500 varv, jag har ju trots allt tagit bort ca 300 gram på varje kolv / stake. Motorn har högre kompression än den gamla ca 14,5 - 15kg / kvadratcentimeter ( kompet i GT motorn jag körde med tidigare hade ca 11,2 ) så startmotorn får jobba hårt med åtföljande hög strömförbrukning från mitt lilla 35Ah batteri. Det tog lång tid att få tändningen hyfsat inställd samt att få strömmen att räcka till. Jag fick låna en sån där DYR racerstartmotor, av Henric Månsson, med utväxling men behövde alldrig montera den. Får väl offra på 98 oktanig bensin nu med högre kompression. Quaife lådan har alla fyra växlar framåt och en bakåt, ettan är nu synkad men man kan av misstag få i backen i stället för ettan, måste försöka hitta en lösning på detta. Har beställt ny motorhuv på Gunnars garge med hål för 2 dubbla Weber. Skulle idag tisdagen den 27/12 kört bilen på trailer till Liba vid Degerberga men det har kommit en halv meter snö i gårkväll och natt så turen får vänta. Återkommer med mera nyheter / Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Har du en sådan spak med kortare lägen? Det är inte så att du satt spaken(gaffeln) åt fel håll/upp och ner? I så fall blir spärren för backväxeln satt ur spel. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Hej Johan
Jo du har rätt i att det sitter en backspärr i växellådan men den är bortplockad och ersatt av en backspärr som sitter på bilens bakflyttade växelspak i stället. Jag har en växelspaksförlängare i Caterhamen då växelspaken på den fyrväxlade Escort Sportlådan (type 2 enl Burton katalogen) hamnar ca 200mm för långt fram. Uppenbart funkar inte denna backspärr som den borde så jag får se om jag finner någon lösning. Tack annars / Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Hej Matz
Snygg Replica du har byggt. Hästkraftstinn förmodar jag. Har du någon beskrivning av bilen / drivlinan. Har du byggt själv?? Jag har haft en Caterham tidigare, en 1988 års modell med stel bakaxel, 8" fälg fram med 225mm däck och 9" bak med 250mm samt en vässad Lotus Twincam hybridmotor, dvs ett 711M block och 1700cc. Denna motor lämnade en gång i tiden 147hk på bakhjulen (ca 160 på svänghjulet), motorn byggdes ursprungligen för en Rallybil av en man som numera är mycket känd för sina Lotus Twincammotorer, Roger Svensson. Denne bil hamnade desvärre rakt på en container en solig eftermiddag för några år sedan. I den nya bilen har jag valt ett lägre insteg vad gäller effekt för att lära mig det här med bankörning från grunden. Första steget var 2,5 år med 84hk i roadsport C och nu då kanske ytterligare något år med ca 115hk i Roadsport B och sedan ?? hk i Roadsport A ?? / Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Caterham -01 Superlight 2001 | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 5 besök senaste veckan (94327 totalt) |