Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nye regler for Locost Racing 2006
3890 besök totalt
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Nye regler for Locost Racing 2006

Nå er regelverket for 2006 lagt ut på locostsweden.se Se på forum og rubrikk Racing. Den mest radikale forandringen er at det er gitt en dispens for biler med delt bakaksel og dedion aksel. Dette er gjort med tanke på å sanke erfaringer frem mot den revederingen som skal gjores i alle regelverkene fremfor 2007. Dette gir også fler av de Svenske kjorerne muligheter til å stille til start med eksisterende matriell. Målsettingen for 2006 er å arrangere Svensk mesterskap med tre tellende lop, og så vil de samme bilene ha mulighet til å kjore Scandinavian Master. Scandinavian Master blir bestående av en av de tre Svenske rundene pluss en på Rudskogen i Norge og finalen på Jyllandsringen i Danmark.


5.1A Dispens Bakaxel
För säsongen 2006 ges en dispens som tillåter användande av delad bakre hjulupphängning samt De-Diong axel.
Det ges 3 % vikttillägg vid bruk av denna dispens, och för att ha så lika konkurrensmöjligheter som möjligt så skall det vara 0 mm Toe Inn/out och max 1 grads camber.
Denna dispens gäller endast bilar med Svensk vagnslicens och dessa kan delta i Svenska mästerskapet och Scandinavian Master

_________________
Rune Næss
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Caterham

Hej Rune

Jag har lite svårt att hänga med i svängarna i Locost

Kan du förtälja mig om det finns nån lämplig plats för mig och min bil i Locost.

Jag har en Caterham Superlight, DeDion bakaxel, 1,5grad Camber 0 toe in, regbes 2001, bilens vikt 510kg utan soppa och jag kommer att ha 1630cc Kentmotor med föhoppningasvis 115 hk inför säsongen 2006.
Kör med R-däck
Jag kommer att bla köra i MGCCs Roadsport B 2006, jag vann Roadsport C 2005 med 84hk.

Vänligen redogör för planerna i Locost i Sverigeoch Danmark.

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Bengt inte för att ta bort dina förhoppningar om vinst i Locost men dessa bilar gårt fort kan jag lova

När jag tittade på dem på Falkenberg var det bara värsta modsport och super Nordic som var snabbare - uj vad de gick. Inga av Roadsport A caterhams hängde med i tiderna.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Hej Joachim

En hedrande 20 plats kan kanske också vara kul

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Rune Næss

Här sen Sep 2003
Inlägg: 175


Trådstartare
Hei Bengt
Jeg har svart på mailen du sendte meg og skal beregne hvordan bilen din passer inn. Det du skisserer er en bil med lite hester, men også en bil som mest sansynlig vil få en lav beregnet vekt. Min filosofi er at disse bilene er konstruert for å være lette, og dermed utnytte sine overlegne fordeler i svingene. Det vi ser er at en teknisk god sjåfor utnytter en lett bil, mens en mindre dreven sjåfor helst vil ha masse krefter på de rette strekkene. Det er riktig at de aller beste kjorer veldig fort, men det er stor spredning i feltet og stor kjoreglede blandt de som ligger lengre bak. Desuten så kan ikke norske og danske biler ta poeng i svensk mesterskap, så denne tittelen burde være innen rekkevidde uansett.
Rune

_________________
Rune Næss
Citera
Allmänt banåkaforum
Nye regler for Locost Racing 2006
3890 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande