Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vinsch?
2 besök senaste veckan (3009 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Vinsch?

Nej jag har inte tänkt att köra av så kraftigt att jag behöver vinscha upp bilen på vägen/banan...
Däremot så har jag en backe upp till garaget vilket innebär att när man ska in med en icke fungerande bil i garaget, dvs rätt ofta ;(, så får man putta som bara den...
Funderar då på om man kan montera en elvinsch på väggen så man kan dra in bilen. Vore då även trevligt om man kunde använda denna vinsch till att vi tex kunna lyfta motorer via ett extra hjul som sitter i taket och som man låter viren löpa på.
Kan detta funka? Vad ska man då ha för vinsch som klarar lyft rakt upp?

Göteborg
Här sen Jun 2005

Eftersom jag flera gånger varit tvungen att rulla ut bilen ur garaget utan att veta om den startar... Har jag köpt en vinsch (som normalt sitter på båtkärror) från biltema. Denna sitter på högkant längst in i garaget på golvet. Till saken hör att jag har en kraftigt lutande ramp utanför garaget, så om bilen inte går för egen maskin är den omöjlig att få in utan vinsch... hade kanske varit bättre med en elvinsch (det känns i armen när man vevat in bilen) men för 299:- får man inte mycket till elvinsch

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

om då sätter vinchen så att den drar in wire'n, och ett hjul taket som bryter 90 grader, så har du fortfarande en dragande vinch ... thumbs up

när det står "ej lämplig för lyft" så innebär det oftast att vinchen klarar den specade lasten "rullande" dvs. 2000 kilo kan bilen väga, om den står på hjul med iaf. lite luft i ... de flesta vinchar för montering på bil är specade på detta sätt ...

för att vara på den säkra sidan kan du jue köra tvåpart om du ska lyfta motorer (om wiren är tillräckligt lång då) ...

problemet är nog att hitta en vinch som går på 220v, för ett 12v. batteri utan laddning tar slut snabbt ...
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Problemet med vinschar som inte är gjorda för lyft har inte problem med kraften (som sagt, de ska vara specade för en viss vikt vid en viss lutning samt även totala kraften) utan problem med bromsning.

Tvåpart halverar kraften och bromsbehovet thumbs up

Men frågan är ju: det du ska hissa, vad kostar det om det trillar ner? oftast är det inte värt prisskillnaden mot en "riktig" vinsch.

Därtill - föreslår jag att du köper ett riktigt snabblyftblock istället för att använda vinschen att lyfta. På mitt företag (där jag förvisso inte längre jobbar) sålde vi små snabblyftblock 500kg med 3m lyfthöjd för typ 1500kr eller nåt sånt och de har utmärkta bromsar. thumbs up

Lars Brandström
Gagnef
Här sen Mar 2004

Jag har just lyft ur motor och växellåda ur racebilen (http://www.specialsaloon-norge.com/profb/12b.htm) med en 500kr:s winch från Rusta (ej avsedd för lyft). Tillverkade ett snabbfäste till min hemgjorda åkvagn som går i ett T-järn i taket öch använde tvåparts lyft . Jag ställde in slirbromsen (dåliga plastmuttern utbytt mot aluminiumtrissa) så den nätt och jämnt lyfte vilket gjorde att det var lätt att veva ner med handtaget .
Hälsningar

Vinsch?
2 besök senaste veckan (3009 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande