Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Missljud bakvagn, 944 TURBO
1536 besök totalt
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Halloj!
Hjälpte en kompis i går med felsökning på hans bakvagn i Porschen, en 944 Turbo S -89 (osäker på årtal)

Symptomen är ett klonkande/slagande ljud från vänster i bak i takt med hjulens varvtal. Hörs mer under acceleration och i viss mån motorbroms, mindre eller inget vid jämn gas. Vid bromsning med fot eller handbroms kan ingen skillnad i ljud höras. Pga väglag och Stockholmstrafik kunde jag inte prova kurvbelastning i någon högre grad men runt gathörnen hördes ingen skillnad i det läget.

När vi hissat upp vänster bak och demonterat hjulet tyckte jag att de synliga bussningarna såg bra ut. Jag var mest inne på glapp i yttre drivknuten men relativt bromsskivan kändes drivaxeln skapligt stum. Däremot gick det att rucka axeln en hel del inne vid lådan/diffen (som enligt uppgift skall ha diffbroms), är det normalt?

Det riktigt skumma är att inga missljud hördes alls, trots provokationer, under flera km efter inspektionen. Därefter började det svagt komma tillbaka.

Drivaxlarna skall vara bytta för ca 5 år och lika många tusen mil sedan, lådan vet jag inget om mer än att den såg lite kladdig ut på höger sida bakifrån.

Tips, tankar, idéer eller erfarenheter?

(Tanken med bilen är att den både skall fungera till vardags och på Porscheklubbens banmöten till nästa sommar)

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Kolla hjullagret så att det är åtdraget rejält (ska vara runt 300Nm har jag för mig... riktigt hårt alltså). Är det åtdraget men ändock glappar så är det bara att byta.

Tips: http://www.944sverige.com där finns nästan alltid svar på alla frågor man kan komma på angående Porsche 924, 944, 968... thumbs up

Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003

patand skrev:
Kolla hjullagret så att det är åtdraget rejält (ska vara runt 300Nm har jag för mig... riktigt hårt alltså).:

Det är faktiskt ännumera...hela 500Nm

Men jag tror inte att det är det som är felet, om det glappar innen vid lådan, då är det nog tyvärr ett
lager därinne. thumbs down
Glappar bakhjulslagret så märker man det om man tar tag i däckets överkant och ruckar det fram å tillbaka.

Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Spirou944t skrev:
Det är faktiskt ännumera...hela 500Nm

Men jag tror inte att det är det som är felet, om det glappar innen vid lådan, då är det nog tyvärr ett
lager därinne. thumbs down
Glappar bakhjulslagret så märker man det om man tar tag i däckets överkant och ruckar det fram å tillbaka.

ok... ännu mer alltså! Ta i allt man kan bara så ordnar det sig nog...

Frågan är hur glappet inne vid lådan känns... det är ju alltid(?) lite glapp i drivaxlarna... men det är klart att det ska ju inte glappa inne i själva lådan.

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
patand skrev:
Frågan är hur glappet inne vid lådan känns... det är ju alltid(?) lite glapp i drivaxlarna... men det är klart att det ska ju inte glappa inne i själva lådan.

Ja, det är svårt att beskriva. Jag tycker att det var lite mer än vad jag är van vid att det brukar göra (jag är mest van vid FWD bilar som saknar vinkeldrev om det har någon större betydelse) men samtidigt kan det vara helt normalt också.
Faktorer som talar emot fel i lådan är det faktum att den känns jättefin att växla, ljudet verkar dessutom komma från vänster i bak. Bilen har dock gått 27 000 mil varav 22 000 sannolikt en hel del på frifartsvägar...

Lagret tror jag inte på, kan inte se någon rimlig förklaring till att det varierar så med gaspådrag/motorbroms så det känns som drivaxel eller lådan i det här läget, om inga andra bra idéer tillkommer.
Skall kolla lite på 944sverige också, tack för länken.

patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Micke Holmström skrev:
Lagret tror jag inte på, kan inte se någon rimlig förklaring till att det varierar så med gaspådrag/motorbroms så det känns som drivaxel eller lådan i det här läget, om inga andra bra idéer tillkommer.
Skall kolla lite på 944sverige också, tack för länken.

Jag hade problem med lagret på hushållets 924 cab. Det lät bara när man motorbromsade, slutade med att jag fick byta höger bakhjulslager... kostar ju inget att kolla upp och därtill väldigt enkelt att kolla, så varför inte utesluta det.

Varsågod för länken! (jag är "ganska" aktiv på det forumet så vi lär säkert höras där också... )

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
patand skrev:
Jag hade problem med lagret på hushållets 924 cab. Det lät bara när man motorbromsade, slutade med att jag fick byta höger bakhjulslager... kostar ju inget att kolla upp och därtill väldigt enkelt att kolla, så varför inte utesluta det.

Varsågod för länken! (jag är "ganska" aktiv på det forumet så vi lär säkert höras där också... )

Jo, det är klart att det kan kollas det också, vi skall kika lite närmare på det efter trettonhelgen. Av det jag hittade på 944sverige verkar det vara en god idé att kontrollera och fetta in knutarna på nytt.

Även om 944an verkar vara byggd på ett trevligt och genomtänkt sätt så kör jag på med min Kadett, har lagt för mycket tid och pengar för att ens våga tänka på bilbyte, så jag hoppas att jag inte blir någon trogen gäst på 944 forumet. David, som min 944-kompis heter, får engagera sig mer själv där framöver vid behov.

Skruva banåkabil
1536 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande