Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTi MK1 -83 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10038 totalt) |
VW Golf GTi MK1
Här kommer lite fakta om min banbil: Motor Golf GTi 8v på 142HK @6000varv/min (juli 2011), byggd av Trendab -smidda kolvar från JE-Pistons -kolvringar från JE-Pistons -Enem kamaxel (L9) -toppen är portad och planad av Topptrim -alla bultar från Automotive Racing Products (ARP) -allt balanserat -portat insug med Audi turbo spjällhus Stumma motorfästen Justerbart kamdrev oljetråg med skvalpplåtar Extern oljekylning Pipercross luftfilter med uppsågad luftburk Sachs racekoppling Supersprint extraktor, 4-2-1 Supersprint racesystem, 2,5" (R-serien) Chassi GUSS helbur Batteriet flyttat bak i bilen KAW ställbara fjäderben runt om Sellholm uniball topplagringar fram Polyuretan fjäderbenslager bak Delrin bussningar i bärarmar fram och bak DLI shims för 2,5gr camber bak (2,5gr camber fram) Krängningshämmare (fram) borttagen Krängningshämmare (bak) H&R 26mm med polyuretan bussningar Fjäderbensstag (fram/övre) i aluminium Fjäderbensstag (fram/undre) från OMP Broms fram: 280mm G60-skivor, slitsade Broms bak: original (helt nya) Belägg: Carbotech Panther XP10 Bromsvätska: ATE Blue Racing Stålomspunna slangar Kaross/inredning Taklucka Lexanrutor runt om (ej fram) Motorhuv i glasfiber Rensad invändigt förutom innertak/dörrsidor OMP stol + Sparco stol 2x Sabelt 6-punktsbälte Mocca ratt med förlängt rattnav och kortad styrväxel (2,5 varv) Rattkoppling från Snap-off, No528 Short-shifter, -60%, med förlängd växelspak Momo aluminiumpedaler Shiftlight Lap-Timer Däck/fälg Toyo R888 195/50, medium-soft 15" Joe Wheels, 7" bredd, ET35 Vikt: 810kg Köpte bilen juni 2004, och sedan dess uppgraderats rejält och nu gått några varv på bl a Gotland Ring, Knutstorp (1:15), Falkenberg (0:56), Sturup Raceway och Nordschleife (BTG 9:04) _________________ Richard Sverkersten Golf GTi MK1 Mini Cooper S R53 |
||||||
Trevligt med ännu en mk1a här
Var köpte du dina sellholm topplagringar? Är ute efter nå värre i samband med att jag byter till coilovers nu... _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||||
Hej och välkommen! Kul med ännu en Golf här på forumet av rätt årsmodell.
810kg, det var friskt lättat. Fartfyllda banåkarbilder i all ära alltså, men du har inte några bilder på bilen stillastående? Nyfiken på hur den ser ut. _________________ Peter Karlsson |
||||||
Kul med fler Golfar!
Du råkar inte ha några bilder på inredningen? Speciellt buren då jag själv håller på med montering av helbur i min Golf Mk1 så skulle det vara kul att se några bilder på golvfästena och på buren _________________ Per Lundin Porsche Golf Mk1 1.8T - såld |
||||||
Man brukar ta bort den fram för att förhindra spinn på innerhjulet. Kan nog med fördel kombineras med grövre hämmare bak.
_________________ /Fredrik Sverkersten |
||||||
fram är borttagen för att erhålla en bättre instyrning och kurvtagning. kanske bakhjulet lättar, men det underlättar genom kurvan. _________________ Richard Sverkersten Golf GTi MK1 Mini Cooper S R53 |
||||||
också sant! _________________ Richard Sverkersten Golf GTi MK1 Mini Cooper S R53 |
||||||
och ger mer kränging som försämrar greppet.
Så fort innerbakhjul lättar kan inte bakvagnen ta mer lastförstjuting. Utan då kommer ALL resterande lastförstjuting hamna på ytter framhjul, och där vill vi ha den??? Näää, inte jag i alla fall. Så styva upp skrotet fram till innerbakhjul precis håller sig i backen. Kan lätta lite precis i instyringen, detta pga då bromsar man rätt hårt som ger en viktförstjutingen framåt.
om inner bakhjul är i luften spelar det ingen roll, om inte inner bak lättat så är det bättre att göra bilen krängingstyvare bak än att minska fram. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag snackade med en kille som tävlar med en golf MKIIa och han plockade bort främre hämmaren för att testa, bilen höll i bättre i kurvorna mot den gjorde innan och varvtiderna blev bättre så han kastade hämmaren. Jag är absolut ingen expert på formler och hur saker funkar bäst teoretiskt utan håller mig till hur grejer fukar på banan.
_________________ Johan Börjesson |
||||||
Fuling, Visst är du kunnig och jag tvivlar inte på din kompetens, jag är nybörjare i ämnet och försöker lyssna på andra som kan, samt läsa mycket för att lära mig (bland annat dina inlägg). Men ibland kan det kännas som att du är lite snabb på att kritisera andras "setup". Det kanske inte är meningen att kritisera och det kanske bara är jag som uppfattar det så... Hursomhelst är det bra att ni som sitter inne med kunskapen delar med er!!! Superrille, Har alltid gillat MK 1 Gti'n, vore kul att se lite mer detaljerade bilder på din pärla. Om 810kg är inklusive vätskor och förare är den ju bara 100kg tyngre än min sjua... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||
citat: Har alltid gillat MK 1 Gti'n, vore kul att se lite mer detaljerade bilder på din pärla. Om 810kg är inklusive vätskor och förare är den ju bara 100kg tyngre än min sjua...[/quote] -njaa, tyvärr är det "torrvikt" dvs ej full tank och utan förare.... fler bilder kommer...... _________________ Richard Sverkersten Golf GTi MK1 Mini Cooper S R53 |
||||||
Att ta bort hämmaren fram är tydligen ganska vanligt på Golfar. Vore intressant att styva upp bak istället för att mjuka upp fram bara för att se vad som händer. Någon som testat?
På rwd-bilar så har jag sällan hört att man tar bort hämmaren bak, snarare byter man till en grövre fram. Sen spelar det en viss roll om man åker diffat eller ej. Åker man odiffat kan ju mer utfjädring på innerhjulet vara att föredra för att få ner hjulspinnet oavsett i vilken ände det driver. _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Vid en spesifik sidobelsing så har man samma kontktryck mellan backen och däcket med eller utan krängare. Allså den totala viktförstjutingen är lika vad man än gör. Vad man därimot kan göra är att försöka flytta så mycket det går till den ända som har mäst grepp bak på en FWD. Men bara så länge inte inner bakhjul lättar från backen, då kan den axen inte ta mer.
Det ända man vinner på att ta bort krängar fram är mer krängning som pajar greppet pga mindere negativ camber. Hmm om nu man inte har en kopiöst hård bil bak som inte lättar inner bakhjul. Sen det här med att få innerhjulet fram fjädra ut för att få mer grepp stämmer inte. Vi har en min belsting på innerhjulet fram som är konstant vid samma sidoaxeleration om vi antar att bakvagnen tar vad den kan. Edit: ta inte vad jag skriver som kretik utan som upplysing/info. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Åh! F-n vad hårigt att ta en Viper på yttern med en VW! Den kanske körde riktigt långsamt men det var roliga bilder för det.
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf GTi MK1 -83 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10038 totalt) |