Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Snabbstyrd kuggstång
718 besök totalt
diamond bollocks
Stockholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Snabbstyrd kuggstång

Ja visst. Detta ämne tas upp igen. Jag behöver en kuggstång med ca 2-2,5 rattvarv per 100 mm slag. Jag vet att Rejsa.nu har standardiserat denna måttenhet till antal grader rattutslag per antal grader hjulutslag, men detta gäller ju inte själva kuggstången. Jag har också använt sökforumet nästan utan framgång.

Butterflygarn menar att Golf I är bra, men det tar emot att byta utväxling. Kuggstången skall kortas till 415mm c-c och huset till (415 - 140 i slag) typ 275mm. Då känns det lite surt att byta utväxling också, blir lixom inte så mkt kvar...

Jag har spanat på en sportvariant till gamla hundkojan på ca 2 varv / 100 mm slag, men den kändes lite vissen i kvaliten med rakskurna kugg osv.

Ta en djupdykning i garaget nu och kolla lite, det måste finnas nån modern bil som har sportig styrning alt. långa styrarmar. Det gör inget om ytterröret är i stål, det är lättare att korta då. Slaglängden får gärna vara 140 mm eller mer.

Kastrup
Här sen Sep 2005

Vad med styrning från en nyare Alfa GTV? Är väl förhållandevis snabb med strax över 2 varv, dock har jag ingen aning om mått på de olika delarna.

Snabbstyrd kuggstång
718 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande