| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Att tänka på när man bygger ett lågt tråg?
|
2443 besök totalt |
|
Håller på att skruva ihop min seven, och den ska förses med en saab turbo motor. Men jag behöver svetsa om tråget för att få mer markfrigång. Hur ser den bästa lösningen ut för att få ett fungerande tråg som inte är så djupt? Jag har ingen framvagnsbalk att ta hänsyn till, så det är ganska fri händer. Skvalpplåtar och pickup, placering av dessa? Sen så är motorn helt rak monterad så man tjänar lite yta på det oxå. //Joakim |
||
|
Har du testat att söka lite?
Här är några exempel: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det finns säkert fler trådar på ämnet. Det har diskuterats förut utan att någon kommit med "definitiva" svar/"gör så här" etc. så det är mer upp till dig själv att tänka till. Här är några andra idéer: http://datsun1200.com/modules/newbb/ _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Jo, jag hittade dessa när jag sökte, men jag tycker mest de handlar om skvalpningen i tråget och inte djupet. Jag ville först och främst ha ideer om just låga tråg. Men alla tips är välkommna.
Hittade även ideér om torrsump, var det någon som hittade någon lågbugdetvariant på pump? Hittade bara att det skulle undersökas. |
||
|
Aqusump (eller vad det heter) är ju en form av fattigmanstorrsump.
Alltså, en trycksatt mindre tank som sitter mellan oljepump och motor. Fylls av den vanliga oljepumpen. När vanliga pumpen suger luft kommer olja från tanken i stället. En sådan gör ju att man kan ha ett "sämre" tråg än annars utan riskera oljetrycksförlust. Å andra sidan kräver den ju att man har plats för mer olja i i tråget, så det kanske inte är så lämpligt ändå när djup är det man vill begreänsa. _________________ Markus Ålind |
||
Ja? Är inte länken till Datzun-forumet typiskt vad du letar efter? Just låga tråg har alltid problemet med skvalp - that's all? andra problem mig veterligen känner jag inte till. Förstår inte vad du menar, ärligt talat. Jag skulle nog satsa på fyra trap-doors arrangerade runt pickupen med ett ordentligt "tak" ovanpå, så det är hyfsat tätt och oljan inte rinner ut åt sidorna. Men som vanligt är det nog inte så många som kan berätta exakt hur just du ska göra för just din applikation - och risken att det inte funkar får du alltid ta. Det går fort att kassera en motor i kurva med för lite olja Det finns många som har erfarit detta.
Jag funderade allvarligt på att fixa något "intelligent" för mig själv, men i slutändan har jag tänkt så att risken är för stor och bättre spara pengarna, kör försiktigt med lite djupare tråg, och senare investera i torrsump om det är själva utformningen av tråget för att bibehålla oljevolymen, är vanligt knep med "vingar" åt sidorna. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Nu kanske jag upprepar vad som sagts till viss del, men det kanske förtydligar lite.
Ett lågt-grunt tråg måste ges en större bottenyta om man bibehålla mängden olja. Det innebär att skvalpet blir svårare att hantera. Sedan kommer oljenivån närmare vevaxeln vilket för med sig att blåsvädret från denna måste avskärmas från oljan så att den inte "sugs upp" och ställer till problem. Vi måste alltså få ordning på två saker i ett grunt tråg 1 Ett bra fungerandes skvalp system. 2 En MYCKET bra vindplåt med "oljeavskrapningsfunktion". Det här är ingen lätt uppgift, det kan jag säga på rak arm. Trots att jag har byggt ett antal tråg i min dar, så gick det 3 tråg till min Hemi motor innan det fungerade enligt önskemål. Och det tråget är just lågt, för att vara en våtsump. Jag kunde ifs ha använt torrsump, men nu hade jag gett mig den på att få till ett grunt våtsystem bara för att se om det gick. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re: Att tänka på när man bygger ett lågt tråg?
Hallå Jocke! Håller på med liknande projekt som du. Min Saab motor sitter nu monterad i en Westfield Seven och jag håller på att kika på trågproblemet. Det är ju lätt att kapa ner tråget men som sagt, att hålla kvar oljan blir knepigare. Jag kommer nog att låta tråget vara så djupt som möjligt för att kunna behålla en del av "oljebaljan". Känns som om man underlättar för pickup:en att få olja om tråget har en balja. Mvh Andreas _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
|
Har oxå precis provmonterat ned den i ramen och börjat kika på motorfästen. Har monterat dit min Getrag 265:a och konstaterat att sprängkåpan sticker ner ca 8 cm under blocket, dvs utan tråg. Kan man göra ett tråg som är 8cm djupt och fungerar?
|
||
Hur mycket kommer tråget att hänga ner under bilen då? (mätt från undersida av ramen) Beror ju förståss på hur högt motorn sitter i bilen. Skrev i en annan tråd att ja gör mitt tråg 100mm djup å då kommer det hänga ner 45mm under bilen. Raceline har gjort ett tråg till Ford Duratec som är 75mm djupt så nog går det alltid. Tyvärr har jag inga bra bilder på hur dom har gjort men i princip så har de delat tråget i 3 delar på längden. Skiljeväggarna har små öppningar i hörnen där olja kan rinna sen täcks alltihop av ett lock som hindrar oljan från att rinna över väggarna. Men som tidigare nämts, gör så djupt du törs
Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
|
Jag har totalt 18cm frigång under ramen, så under tråget blir det ca 10cm. Sen blir det en rejäl hasplåt under alltihop.Sen kan man "boardslida" på alla farthinder
|
||
18cm!!! Med den höjden lär du inte behöva nån hasplåt, sänkfjädrar!
_________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
Bygger min ram med frigång ca 10-11 cm , den ser redan då ganska hög ut , och då räknar jag med att saab snurran skall sticka ner som mest 1 cm under ramen. _________________ // TXbias BXrndtson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2443 besök totalt |