| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor angående MSD 6....
|
2738 besök totalt |
|
Sitter och pysslar med en maskin inför kommande säsongen. Satt och läste lite om diverse komponenter jag är intresserad och blev lite angående en del saker jag läste om MSD 6 serien...
...själv är jag mest intresserad av en MSD 6BTM och undrar därför: 1) Är det ett prisvärt system? (jag vet, den är svår att svara på, men vad tycker ni) 2) Har hört att MSD 6 serien "äter upp" rotor, fördelarlock och tändkablar om man använder orginalgrejer, stämmer det? 3) Var köper man bäst MSD här i sverige? Motorn i fråga är ett bojsänke från volvo, närmare bestämt: *B23 turbo *K-jetronic *orginal "turbo" fördelare *Accel super coil _________________ Mikael Persson |
||
|
Re: Frågor angående MSD 6....
1 Det är prisvärt. 2 Det äter inte upp tändsystemet, men det är känsligare för överslag som kan förstöra en rotor eller lock om dess komponenter inte är rena och hela. 3 Persåker, Hansen mfl. Själv köper jag från Summit i USA, en vecka via UPS. Du bör använda spiracore tändkablar. Dom har en fiberkärna som är lindad med en "spiral" av metal. Metallen gör att motståndet blir mindre med bibehållen avstörning. Att avstörningen blir bra beror på att spiralens radiovågor stör ut sig själva på grund av hur spiralen är lindad. Den lägre resistansen minskar risken för överslag i locket mm. Den här redogörelsen kan låta svamlig, men jag har åkt med alla sorters MSD boxar som finns tillsammans med alla sorters kablar, och min rerkomendation är ovan nämnda kablar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Det här är inte direkt nått svar kanske, men polaren har kört MSD på sin B23 Turbo i flera år och det funkar klockrent. Det var en betydlig skillnad på gång sen han monterade det samt avgasvärderna förbättrades.
Han kör MSD 6AL med Blaster SS(heter så va? ) spole
Slå en koll på våran hemsida http://web.telia.com/~u29703736/ |
||
|
Tack för svaren!
Göran Malmberg: Spiracore, finns dessa i "löslängder" eller endast som färdiga kablar? (något säger mig att det inte finns färdigt till volvo) K Lundkvist: Tänk vad liten världen är, köpte just ett beg K-jet sprut av en viss Daniel Steén.... En liten bifråga: *Prisskillnaden mellan ett MSD 6AL och 6BTM motsvarar ju några liter bensin, fungerar btm-modellen så bra att det är värt det. *Jag har möjlighet att köra med eller utan orginal vakumstyrning på fördelaren, vilken är "bästa" kombinationen: MSD 6AL med vakumstyrning, MSD 6BTM utan vakumstyrning, MSD 6BTM med........etc etc Tacksam för alla svar.... _________________ Mikael Persson |
||
|
Det bästa är att använda en programerbar tändbox som styr tändningen. Boxen måsta ha en vacuumanslutning så Du får med laddtryck. Men då kan du styra tändningen exakt över hela registret. Vacuumstyrd mekanisk fördelare är ingen hitt mot de system som finns idag, även om det funkar. Det är mer kostsamt men tänd-timingen är viktig. Du kommer inte att ångra dig när du väl fått ihop ett sådant system.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
Dom planerna finns, dock är det här ett budgetbygge och just nu vill jag bara få det rullande så snart som möjligt. Fullt programerbar DI tändning kommer förhoppningsvis nästa vinter, men fram till dess tänker jag köra orginal tändning....så är det värt att köpa en ny/beg MSD 6? Förutsatt att jag bara kommer använda grejerna ett år. Mvh Mikael _________________ Mikael Persson |
||
MSD 6 går utmärkt att fortsätta att använda som "intelligent" modul ihop med någon programmerbar tändbox eller sprut-ecu som Halltech, Autronic mfl. Även o Du köper en MSD med vacuum anslutning så är det bara att koppla bort det vauumet när Du köper en mer avancerad tändbox. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2738 besök totalt |