Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO S -88 RR500 (bänkad: 514 rwhp) | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 3 besök senaste veckan (81486 totalt) |
Aktuell status, uppdaterad 2010-03-19
Säsongen är inte riktigt över men vinterplanerna är i full gång. Det ser ut att bli en rätt hektiskt vinter Det gäller mao att sätta igång i tid så att allt är klart till våren. Modifieringar inför säsong 2010 Motor En 3.0l 16v turbomotor ska byggs. Motorn baseras på en 968-motor med bibehållen variocam. Målet är en hållbar och responsiv motor. Kommer att köra lite högre komp och samma turbo så registret blir ca 3500-4000 rpm långt. Effekten bör hamna på 450+ hp @ 0,9 bar, 500+ @ 1,1 bar. - PÅBÖRJAT Bränslesystem * Byta ut nuvarande Bosch 044 pump mot en FueLab pump och filter. * Nya nylonomspunna bränsleslangar i AN8 från tank till pump till filter till motor. * Uppgradera elkablaget till pumpen också Chassi & fästen * Nya bärarmar fram i chrome moly med utbytbara spindelleder justerade för bättre vinkel med låg bil - KLART * Nya fjädrar - 650 lbs fram - KLART * Nya fjädrar - 750 lbs bak - KLART * 18mm spacers bak - KLART * 7mm spacers fram - KLART * Cornerweight & ny inställning. * Nya semisolida fästen för motor och växellåda. Bromsar Effekt kräver bromsar.. Mina 322x32 mm big reds har inte räckt till, förhoppningsvis avhjälps det med rejält kylning. Modifieringarna: * Bygga rejäl bromskylning med 3" intag i fronten - 90% färdigt * Isolerande material mellan kolvar och belägg (från KH Motorsport) * Byta dammskydden plus ny vätska RBF660 osv... Interiör / säkerhet * Fullbur från Heigo. Pulverlackad illgrön - KLART * ombyggda stolsfästen osv för att få till bra position och justerbarhet. - KLART * Nya mätarpaneler, kläs i svart alcantara - KLART * Schroth 6-punktsbälten Exteriör * Ny motorhuv med kärna av karbon, stort integrerat luftutsläpp from oreca Viper * 968-speglar i glasfiber (viss lättning ) * Bromsscoop i fronten - Färdiga för lack * 968 vinge för att bli av med den fula gummivingen. Downforce får vänta till 2011 Motorstyrning/Mätare * STACK bredbandslambda - KLART * PrOSport 60mm peak/warning-mätare för: - Vattentemp - oljetemp - oljetryck - EGT - Bränsletryck - Turbotryck - KLART ---------------------------------------------------------------------------------- GAMMAL INFo, POSTAD 2005-12-27: Det hela började i höstas då jag kände att det fanns 2 vägar att gå med Gröne Jägarn... Antingen anse den som "klar" och gå vidare med ett annat projekt. Eller att satsa fullt ut. Go Big or Go Home. Det kloka (?) beslutet blev Go BIG och här är vad som är på gång nu under vintern... Säsongen 05 var den hyfast snabb med 100-200 på 8 sek men inför 06 blir det andra bullar.. Gröne Jägarn - 944 Turbo S -88: Bilen lackades om för ett par år sen i Porsche Rainforest Green. Inget lätt beslut det här med färg men den gröna är lagom diskret och farlig.. På insidan har den en svart läderinteriör i nyskick. Så vad kommer hända?? Hmm det är nog lättare att nämna det som inte kommer bytas ut eller byggas om :P Chassi: * Bilstein Escort Turbo Cup coilovers. Club Sport dämpning. Hypercoil fjädrar och Lindsey camber plates. * Borttagna torsionsstavar * Welmeister solida bussningar bak * Powerflex bussningar fram * 968 M030 kränghämmare, 30/19mm ställbar bak. Nya bussningar Bromsar: * 996 GT3/TT bromsok fram * 993 TT skivor med gjutna hål och lösa nav. Nya brorrade skivor bak * Lindsey anodiserade nav * Stålomspunna bromsslangar * Mintex C-tech belägg fram och bak * Renoverade, blästrade och pulverlackade bromsok bak Fälgar och däck: * 18", inte bestämt vilka ännu * Bridgestone RE540S R-däck. Motor: Aha... now börjar det RIKTIGT intressanta Motorn blir ett samarbete mellan Revline Racing och Skunk Workz som är en norsk motorfirma. Alla delar i motorn har beaktats och allt är framtaget och beräknat för att fungera optimalt och i harmoni med varandra. Motorn blir fortfarande på 2.5 liter och med 8v topp. Lite av godsakerna: * Skunk Workz custom storventilstopp (N/A core) * Skunk Workz custom kamaxel med solida lyftare * Skunk Workz custom förstärkt block * Skunk Workz intercooler * Skunk Workz insug * Garret GTxxR BB turbo * Revline Racing special turbo installation * Revline Racing custom downpipe och avgasarrangemang. 3" från downpipe och 2" från wastegate some går ihop till 4". * DTA Fast P8Pro styrsystem med RR custom kabelhärva och givetvis mappas motorn av RR också * Revline Racing oljekyl (25 raders Setrab) * Revline Racing custom IC-rör * Raceware bultar * Spec lättviktssvänghjul i alu * Spec Stage 3 lättviktskoppling Relaterade delar : * Nya sensorer etc överallt * Nya packningar och vattenslangar överallt * Broadfoot AC delete * Balance shaft delete * Keramiskt coatade grenrör och downpipe * All lösa motordelar antingen polerade eller pulverlackade * Nya motorfästen Har glömt en massa så ny info kommer att läggas till löpande. Målet med motorn: Massvis med hästar på vanlig macksoppa... 500++ Blandade bilder: Tomt... Vad är ett garage utan en kalender? Konst... Ett par M44-motorer och en väldigt smutsig jägare Extremt hög kvalitetskänsla på dessa grejer Mer konst! Guldanodiserade grejer... vad kan vara vackrare?? Vibratorminimerare... Ny hårdvara (detta kitt för kopplingen) ..tyska för "en helt ny snygg och läcker kritvit kylvattentank" Huhu.. Samtliga kylarslangar... Grymma kameror är nästan lika roligt som grymma bilar Ahhh dessa guldanodiserade grejer alltså... Solida bussningar.. Biltemabultar...eller inte Lager lager lager Hårdvara och sensorer Spec koppling Frisbee Stop it Skitigt block redo för rengöring... Toppen enligt 2005' spec..mycket fint, men för rekordmål krävs rekordtopp, :twisted: Ytterligare info kommer snart _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
MASSA BILPORR
Riktigt fin Porsche, lite VILL HA begär Detta ser jag framemot att följa... Keep UP! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
|
||||
Några nya bilder
Alla delar som ska återanvändas genomgår en invecklad rengöringsprocess... Tyvärr innebär de flesta stegen ömma händer Bärarmar o smått o gott Bakdäcken... får se hur länge de håller på high boost läge hoho... Rengjort och delvis nerplockat motorblock snart redo för Skunk Workz i Norge att sätta tänderna i _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Huhu ja planen är att bilen ska bli klar tills i vår, vilket känns redigt stressigt
Det är ohyggligt mycket som ska specialbyggas och förutom alla rördragningar kommer det bli "lite" jobb med att bygga den nya kabelhärvan... Tur att man har lite att göra i vintermörkret _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Lite nya bilder på chassigrejer och blandade delar.
De eftertraktade 968 M030 kränghämmarna med nya bussningar: Främre kränghämmaren är galet tjock med sina 30mm... 19mm bakre kränghämmare ställbar i 3 lägen. Lindsey Racing head steam kit. Några teorier gör gällande att det finns en kylvattenficka ovanför 4-e cylindern som inte har något flöde vilket gör att det samlas ånga där. Det är givetvis förödande för kylningen och detta lilla kit ventilerar detta hålrum. Vem kan räkna antalet packningar på denna bild?? Vinnaren får en åktur i bilen Mäktiga paket med godsaker från Bilstein och Hypercoil En fram- och en bakdämpare Närbild av botten på framdämparen. Det har sagts förr men det måste nog sägas igen... kvalitén är enormt hög på dessa grejer! Närbild av övre fjädertallriken på bakdämparen _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
oj oj oj ännu mer bilporr Lite avis är man allt.. hehe! Väntar på lite bilporr till garaget jag med i form utav Koni coilovers, ska bara lägga in en beställning! _________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||||
Gör dom grejorna att det blir ett kylvattenflöde? Vad är pengen? _________________ Pär Hylander |
||||
Tydligen har inte vattnet någonstans att passera ut från detta hålrum. Denna ventil gängas ner där och leds sedan tillbaka till kylvattentanken. Paketet kostar ca 400kr men vill man labba själv går det att plocka ihop själv med standardgrejer. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Denna verkar grymt imponerande!
Jag tror jag är rätt köpare till RR300:an, men tiden är inte riktigt rätt än... jag var och kollade på den i höstas och hör av mig i slutet på februari igen om den finns kvar.. (som jag sa till Fredrik..) _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Man får borra och gänga i toppen alltså? Det ser onekligen ut som helt vanliga pneumatikgrejor. Rimligen så är det ett snäpp uppspecad slang (polyamid) som tåler kombinationen av tryck och temp. Know-how'n är onekligen det mesta man betalar för, för dom komponenterna kostar väldigt mycket mindre än det priset. _________________ Pär Hylander |
||||
Är det samma bil som var på lunda och körde konbana samtidigt som mej för nåt år sedan ? misstänker det.
Den var ju äckelsnabb, antar att det hänt "lite" sen dess _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Cedric det stämmer, det är samma bil!
nya bilder det är tänkt att dessa rör nån gång ska bilda 1... 4" Magnaflow ljuddämpare i rostfritt En bild för alla ricers och äntligen... provmontering av respiratorn på extramotorn _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO S -88 RR500 (bänkad: 514 rwhp) | 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 >> 3 besök senaste veckan (81486 totalt) |