Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Suck....är olje tryck bra att ha ??
1643 besök totalt
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Suck....är olje tryck bra att ha ??

Hjälp.

Efter som min plan A redan gott i gravem så blev det till att ta fram plan B.
Skulle ta ut Polon på en test runda i dag och kom inte ens ner från pallbockarna.
Skulle varm köra motorn i garaget och efter en stund så tryckte jag till lite hårdare på gasen och varva ca 5000 rpm, sen börja olje trycks lampan lysa =(.
Hade varm kört motorn till arbets temp.
Kör med Mobil 1 Rally formula 5-50 och har kört på det förra året oxå.
Då funka det fint.

Hade samma problem förra året med min andra motor.
Det ända jag har tagit till denna motorn är toppen och kammen.

Sitter nu och undra om det kan varaventil tryckar loppen som är för repiga. Dom var lite repiga men en jag prata med sa att det inte gjorde något. Har hydralista lyftare

Har byt båda olje trycks givarna oxå.


Det är bankörning på torsdag och lördag, men dom känner jag att dom inte kommer att bli av för min del.


_________________
// Jani Hast
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Det kan inte vara så enkelt att det är fel på oljetrycksgivaren?
Sitter givaren/givarna i toppen och om du bara flyttade över den så kanske det är svaret.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



*några fler förslag*

Kanske tryckte sönder oljefiltret?
En del filter sitter det väl någon sorts backventil på så att oljan inte ska rinna ur om det sitter monterat upp o ned,sånt kan säkert spöka med.

Bypassventil om det finns sådan kan fastna o sänka trycket rejält...



A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Låter för mig som ett klassistk vag-fel.
Vad är det för årsmodell på bilen ?
Många bilar har två oljetryckskontakter, en vid oljefiltret och en på toppens vänstra kortsida.
Den ena jordar vid oljetryck och den andra bryter jord vid oljetryck.
Dom två kontakternas signaler går sedan in i en box som med hjälp av en varvtals-signal tänder lampan när det är dax.
Tyvärr får styr-enheten till lampan spel ibland och börjar blinka när man varvar motorn trots att kontakterna är hela och att det finns oljetryck.
Boxen som styr det där sitter antingen bakom hastighetsmätaren eller nere i säkringsdosan vid resten av reläerna.

Just detta fel har jag vart med om i 4 olika bilar.
Det jag har förklarat nu har jag fått besrkivet per telefon av en vag-verkstad här i stan så det borde ju stämma.

Har själv aldrig åtgärdat felet utan det har verkstaden fått göra.

Men.. ta reda på om du har den typen av styrning till oljetryckslampan till att börja med!
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
"Det kan inte vara så enkelt att det är fel på oljetrycksgivaren?
Sitter givaren/givarna i toppen och om du bara flyttade över den så kanske det är svaret."

Byte givare som första åtgärd.


"Kanske tryckte sönder oljefiltret?"

Har helt nytt och fint filter (inte gnöligt alls)
Ska kanske köpa ett nytt och testa.


"Många bilar har två oljetryckskontakter, en vid oljefiltret och en på toppens vänstra kortsida."

Mina sitter på vänster sidan på baksidan av toppen.
Har bara en 1.3 liter motor.

Enligt min extrena olje trycks mätare har jag olje tryck.
Den sitter koppald vid den ena givaren med ett T kors.



Hade samma fel på den andra motorn förra året.
Den toppen som satt på den motorn har jag på nu.
Redan då testa jag att byta allt sånt oxå.
Men det hjälpte inte.
Fick byta hela motorn för att bli av med felet.

Kan felet bero på att det är för repigt i loppen där ventillyftarna löper ??
Hörde från lite saab folk om att det kan bero på det.
Men är inte säker.

Sitter nu i valet och kvalet på att renovera min orginal topp och montera tillbaka den med en vassare kam eller att glömma bort min Polo och börja samla frimärken.

_________________
// Jani Hast
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Men om du har en extern oljetrycksmätare som visar på att du har oljetryck så måste ju problemet ligga i elektroniken någonstans..
Precis så var det med dom bilarna jag har stött på med samma fel, skruvar man dit en mätare så finns det oljetryck, det är bara ett el-fel som spökar...

Teorin om att lyftarhålen skulle vara repiga tror jag inte alls på, känns som att trycket borde försvinna redan vid tomgång isåfall.

Men ring till närmaste vag-verkstad och beskriv ditt problem, dom här i umeå brukar vara ganska hjälpsamma, värt ett försök iaf tycker jag.
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Ska kolla med min andra elhärva var den kan sitta.
Undra den sitter i instrument huset ??

_________________
// Jani Hast
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Nu har jag hitta felet.
Det låg skit mellan ett kamaxel överfall och toppen så kammen hade slitit upp överfallet och toppen. Ny topp kostar 9000:-



Som tur har jag en topp ligande.

Testa och byta topp i dag och nu funkar det.
Så nu blir det till att meka av toppen igen och renovera den.
Börjar kunna detta med att meka av toppen på min bil.

_________________
// Jani Hast
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



kul att det löste sig iaf!

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Allmänt banåkaforum
Suck....är olje tryck bra att ha ??
1643 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande