Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bromsar 140 till 240
1, 2   >>
6900 besök totalt
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
bromsar 140 till 240

jeg efterlyser en lösning för att kunna få 240 ventilerade bromsar på mina 140a spindlar till min se7en.
ganska säker på att det finns frågan är vad jag behöver och ev var jag kan få tag på en ev adapter.


en annan fråga är om något praktiskt alt någon regel hindrar mig från att byta höger och vänster spindel,
så jag kan få kuggkransen "bakom" hjulen.detta öppnar möjligheterna att hitta lämplig kuggkrans,nackdel är att jag får oken på "framsidan" av bromsskivorna om det nu är någon nackdel !!??!!

mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157



Gå in och fråga på www.savarturbo.se där trimmas det mycket 140. Dom brorde ha koll på hur man gör.
Fast dom kanske byter hela framvagnen till 240?

Mitt bästa tips iaf.

_________________
Emil Rehnfors
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Enklast 164:ans ventilerade skivor, dom är lite större än 240 skivorna

_________________
Robert Gustafsson
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
tackar för förslag

passar 164ans skivor och ok rakt på 140ans spindlar eller behöver man nån adapter?

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



164:an fanns med ventilerat så jag tror det ,men jag valde bort den skivan för att den var ganska dyr, en annan variant är att svarva bort anliggningen för inre lagret för att få centrering på bromsoket, nackdelen är att det inte får plats med dammskyddet som ska sitta där, man får vara observant på vatten och smuts där.

_________________
Robert Gustafsson
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
hmm tål att fundera på

hela problemet uppstod då jag beställde nya/renoverade 140a ok på ad-center
har väntat sen augusti på dom, och dom har inte kommit ännu,
men jag får väl hålla med sfro om att ventilerade skivor är ett bättre alternativ.
lite rädd för att jag ska stöta på samma problem med 164ok. men jag ska kolla på min
svågers 164a hur det ser ut.

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Nu tror jag inte du behöver ventilerat för broms kraftens skull, det som du bygger väger en tredjedel av vad bromsarna med solida skivor är avsett för. Jag byggde en seven lookalike för nästan arton år sedan med solida 140:ans skivor , åkte en del bana, inte tävla, hade inga problem med bromsarna.
Tänk också på att ventilerat väger betydligt mer än solida

_________________
Robert Gustafsson
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
ventilerat

jag frukta att bromsarna skulle bli "svampiga" vid tuffare körning som bana om jag valde
solida skivor men säger du att du inte hade problem så borde jag klara mig med
enda kvarstående problemet är i så fall att hitta nya/renoverade ok.
jag har dom gamle kvar men dom e skitdåliga kan inte ens få ut luftnipplarna hela.

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



140-ns bromsar är ganska välkonstruerade (för tiden slutet 60, början 70-talet såklart) ..
har du en såpass mkt lättare bil än 140, såsom en seven, så tror jag inte du får några större problem, bara byt till bra bromsvätska, och bra belägg ....

jag har köpt renoverade ok på MECA, och de ville inte ha stommen, så nån brist på ok är det nog inte ...
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: bromsar 140 till 240

Honda Jimmy skrev:


en annan fråga är om något praktiskt alt någon regel hindrar mig från att byta höger och vänster spindel,


Ja....accerman blir helt fel.
Kanske går det att bocka om styrarmarna.
Vad är det för fel på 240 styrväxel.......den går att kapa..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Att montera 240-skivor och ok på 140 spindlar är inte särskilt ovanligt, man måste ta bort lite materiel från oket i anliggningsytan mot spindeln.

Vill du ha styrarmen bakåt är det nog enklast att antingen välja en annan spindel eller så kapa bort styrarmen och montera en ny skruvad arm, då kan du dessutom laborera med styrarmens längd, och därmed utväxling av styrväxel.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
Butterfly Racing

Ja....accerman blir helt fel.
Kanske går det att bocka om styrarmarna.
Vad är det för fel på 240 styrväxel.......den går att kapa..

kör med sierra styrväxel/kuggstång idag men har ett utslag från
full vänster till full höger på 4. 1/4 varv = mkt rattande,
har för övrigt kapat den med framgång.

kollade genom nästan hela returbilen (ca 430bilar) i malmö efter styrväxel men
hmm missade volvo, har dom styrväxlen "framför" hjulen? samt hur är utväxlingen
på deras kuggkrans.('')

förövrigt provade detta med styrväxel/vända spindlar inatt, och som du sa verkade
accerman bli helt konstig, lägger ner projekt vända spindlar, leta bättre styrväxel istället.

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005
Inlägg: 96



Ett tips kan vara en kuggstång från en volvo 340/360 den lite kortare än 240 stången Fast 240 stången har ju en fördel den e enkel å bulta dit i jämförelse me 340/360 stången

_________________
Alf ryhn
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Butterfly Racing

Honda Jimmy skrev:

kollade genom nästan hela returbilen (ca 430bilar) i malmö efter styrväxel men
hmm missade volvo, har dom styrväxlen "framför" hjulen? samt hur är utväxlingen
på deras kuggkrans.('')



Jag vet inte hur många varv det är......men skaffar du en ZF-styrväxel......så är den lätt att kapa och det finns snabbare rally växel att köpa.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Nackdelen med 140 spindlarna är just att styrarmen är lång, på min Ginetta ändvänder jag140 spindlar och Escort MK2 styrväxel med utbytt växel till 2,5 varv och då blir responsen i utslaget bättre (hade likadant på seven bygget) men helt bra är det inte, och skulle man mäta upp typ ackerman är den förmodligen okörbar, men det går att åka skapligt fort med den.

_________________
Robert Gustafsson
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
styrväxel

Cabri skrev:
Nackdelen med 140 spindlarna är just att styrarmen är lång, på min Ginetta ändvänder jag140 spindlar och Escort MK2 styrväxel med utbytt växel till 2,5 varv och då blir responsen i utslaget bättre (hade likadant på seven bygget) men helt bra är det inte, och skulle man mäta upp typ ackerman är den förmodligen okörbar, men det går att åka skapligt fort med den.


har en escort mk2 75a stående i o för sig men vill inte slakta den, speciellt inte efter att jag öppna
posten precis med ännu en returaktiv inbetalning på skatten på min pickup pga skattehöjning.
jag ska skratta mig fram på vägarna när jag kör min skattebefriade escort.....'thumbs up'

i alla fall föreslog sfro att jag skulle flutta in yttre styrleden på spindeln en liten bit samt
modifiera styrväxel därefter. känns bara inte så bra att borra om spindeln.
men kan man "bara" byta ut växeln sådär enkelt som det låter?
jag har sierra styrväxel idag, vet du om det finns så man kan byta ut den.''''

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Robert Gustafsson
Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Jag har inte sett några korta styrväxlar till sierran , Burton borde ha, dom ska ha till Escorten där köpte jag min.
www.rallydesign.co.uk har nya
"Brand New 2.4 Ratio Escort MK2 LHD short stem steering rack, this unit is very high `OEM` quality and uses All New Components" för 99,50£ + vat och frakt.
Det verkar som det finns mest prylar till Escort jag såg nu att dom har steering racks till Sierra också
SIERRA(all manual) L.H.D. 2.4 RATIo RACK & PINION KITS £69.50

_________________
Robert Gustafsson
Citera
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005
Inlägg: 95



I en wheels jag har i från 80 talet så bygger dom en hott rod av ett 140 chassi och där byter dom plats på spndlarna fram. kommer inte ihåg varför men kan leta upp tidningen och kolla.

_________________
Johan Fransson
http://www.franssonsracing.zoomin.se
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
spindlar

j-fransson skrev:
I en wheels jag har i från 80 talet så bygger dom en hott rod av ett 140 chassi och där byter dom plats på spndlarna fram. kommer inte ihåg varför men kan leta upp tidningen och kolla.


anledningen till att jag ville vända spindlarna är att 95% av bilarna jag tittat på har styrväxlen "bakom"
hjulen,

och det blir lite fel att sätta en sådan styrväxel "framför" hjulen, om än kanske roligt, men lite jobbigt
då hjulen svänger åt fel håll jämfört med ratten.''''

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
Cabri

tackar för länken, verkar vara en bra sida som öppnar nya möjligheter
för mitt se7enbygge.
har kollat lite snabbt än så länge men ser mkt bra ut, ska kolla lite mer inatt när jag slutat

bygga för dagen.

mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Honda Jimmy
Saxtorp-Landskrona
Här sen Mar 2005
Inlägg: 146


Trådstartare
Magnus L skrev:
Att montera 240-skivor och ok på 140 spindlar är inte särskilt ovanligt, man måste ta bort lite materiel från oket i anliggningsytan mot spindeln.


Kom precis hem från skroten med nyinköpta ok och skivor ventilerat, jag "fluktade" in dom på spindlen och som du skrev verkar det bara vara att slipa av lite på oket.

jag tackar för tipset och hoppas andra kan ha nytta av denna infon också.''
mvh

_________________
Jimmy Anderberg
Super Se7en 1,8Tic
BMW 525
Escort Mk2
V70 AWD 2,4t
mm
Citera
Skruva banåkabil
bromsar 140 till 240
1, 2   >>
6900 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande