| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bromsar 140 till 240
|
1, 2 >> 6900 besök totalt |
|
bromsar 140 till 240
jeg efterlyser en lösning för att kunna få 240 ventilerade bromsar på mina 140a spindlar till min se7en. ganska säker på att det finns frågan är vad jag behöver och ev var jag kan få tag på en ev adapter. en annan fråga är om något praktiskt alt någon regel hindrar mig från att byta höger och vänster spindel, så jag kan få kuggkransen "bakom" hjulen.detta öppnar möjligheterna att hitta lämplig kuggkrans,nackdel är att jag får oken på "framsidan" av bromsskivorna om det nu är någon nackdel !!??!! mvh _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||
|
Gå in och fråga på www.savarturbo.se där trimmas det mycket 140. Dom brorde ha koll på hur man gör.
Fast dom kanske byter hela framvagnen till 240? Mitt bästa tips iaf. _________________ Emil Rehnfors |
||
|
164:an fanns med ventilerat så jag tror det ,men jag valde bort den skivan för att den var ganska dyr, en annan variant är att svarva bort anliggningen för inre lagret för att få centrering på bromsoket, nackdelen är att det inte får plats med dammskyddet som ska sitta där, man får vara observant på vatten och smuts där.
_________________ Robert Gustafsson |
||
|
hmm tål att fundera på
hela problemet uppstod då jag beställde nya/renoverade 140a ok på ad-center har väntat sen augusti på dom, och dom har inte kommit ännu, men jag får väl hålla med sfro om att ventilerade skivor är ett bättre alternativ. lite rädd för att jag ska stöta på samma problem med 164ok. men jag ska kolla på min svågers 164a hur det ser ut. _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||
|
Nu tror jag inte du behöver ventilerat för broms kraftens skull, det som du bygger väger en tredjedel av vad bromsarna med solida skivor är avsett för. Jag byggde en seven lookalike för nästan arton år sedan med solida 140:ans skivor , åkte en del bana, inte tävla, hade inga problem med bromsarna.
Tänk också på att ventilerat väger betydligt mer än solida _________________ Robert Gustafsson |
||
|
ventilerat
jag frukta att bromsarna skulle bli "svampiga" vid tuffare körning som bana om jag valde solida skivor men säger du att du inte hade problem så borde jag klara mig med enda kvarstående problemet är i så fall att hitta nya/renoverade ok. jag har dom gamle kvar men dom e skitdåliga kan inte ens få ut luftnipplarna hela. _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||
|
140-ns bromsar är ganska välkonstruerade (för tiden slutet 60, början 70-talet såklart) ..
har du en såpass mkt lättare bil än 140, såsom en seven, så tror jag inte du får några större problem, bara byt till bra bromsvätska, och bra belägg .... jag har köpt renoverade ok på MECA, och de ville inte ha stommen, så nån brist på ok är det nog inte ... |
||
|
Re: bromsar 140 till 240
Ja....accerman blir helt fel. Kanske går det att bocka om styrarmarna. Vad är det för fel på 240 styrväxel.......den går att kapa.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Att montera 240-skivor och ok på 140 spindlar är inte särskilt ovanligt, man måste ta bort lite materiel från oket i anliggningsytan mot spindeln.
Vill du ha styrarmen bakåt är det nog enklast att antingen välja en annan spindel eller så kapa bort styrarmen och montera en ny skruvad arm, då kan du dessutom laborera med styrarmens längd, och därmed utväxling av styrväxel. |
||
|
Butterfly Racing
Ja....accerman blir helt fel. Kanske går det att bocka om styrarmarna. Vad är det för fel på 240 styrväxel.......den går att kapa.. kör med sierra styrväxel/kuggstång idag men har ett utslag från full vänster till full höger på 4. 1/4 varv = mkt rattande, har för övrigt kapat den med framgång. kollade genom nästan hela returbilen (ca 430bilar) i malmö efter styrväxel men hmm missade volvo, har dom styrväxlen "framför" hjulen? samt hur är utväxlingen på deras kuggkrans.(' ')
förövrigt provade detta med styrväxel/vända spindlar inatt, och som du sa verkade accerman bli helt konstig, lägger ner projekt vända spindlar, leta bättre styrväxel istället. _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||
|
Re: Butterfly Racing
Jag vet inte hur många varv det är......men skaffar du en ZF-styrväxel......så är den lätt att kapa och det finns snabbare rally växel att köpa. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Nackdelen med 140 spindlarna är just att styrarmen är lång, på min Ginetta ändvänder jag140 spindlar och Escort MK2 styrväxel med utbytt växel till 2,5 varv och då blir responsen i utslaget bättre (hade likadant på seven bygget) men helt bra är det inte, och skulle man mäta upp typ ackerman är den förmodligen okörbar, men det går att åka skapligt fort med den.
_________________ Robert Gustafsson |
||
|
styrväxel
har en escort mk2 75a stående i o för sig men vill inte slakta den, speciellt inte efter att jag öppna posten precis med ännu en returaktiv inbetalning på skatten på min pickup pga skattehöjning. jag ska skratta mig fram på vägarna när jag kör min skattebefriade escort.....' i alla fall föreslog sfro att jag skulle flutta in yttre styrleden på spindeln en liten bit samt modifiera styrväxel därefter. känns bara inte så bra att borra om spindeln. men kan man "bara" byta ut växeln sådär enkelt som det låter? jag har sierra styrväxel idag, vet du om det finns så man kan byta ut den.' '' '
_________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||
|
Jag har inte sett några korta styrväxlar till sierran , Burton borde ha, dom ska ha till Escorten där köpte jag min.
www.rallydesign.co.uk har nya "Brand New 2.4 Ratio Escort MK2 LHD short stem steering rack, this unit is very high `OEM` quality and uses All New Components" för 99,50£ + vat och frakt. Det verkar som det finns mest prylar till Escort jag såg nu att dom har steering racks till Sierra också SIERRA(all manual) L.H.D. 2.4 RATIo RACK & PINION KITS £69.50 _________________ Robert Gustafsson |
||
|
I en wheels jag har i från 80 talet så bygger dom en hott rod av ett 140 chassi och där byter dom plats på spndlarna fram. kommer inte ihåg varför men kan leta upp tidningen och kolla.
|
||
|
spindlar
anledningen till att jag ville vända spindlarna är att 95% av bilarna jag tittat på har styrväxlen "bakom" hjulen, och det blir lite fel att sätta en sådan styrväxel "framför" hjulen, om än kanske roligt, men lite jobbigt då hjulen svänger åt fel håll jämfört med ratten.' '' '
_________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||
|
Cabri
tackar för länken, verkar vara en bra sida som öppnar nya möjligheter för mitt se7enbygge. har kollat lite snabbt än så länge men ser mkt bra ut, ska kolla lite mer inatt när jag slutat bygga för dagen. mvh _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||
Kom precis hem från skroten med nyinköpta ok och skivor ventilerat, jag "fluktade" in dom på spindlen och som du skrev verkar det bara vara att slipa av lite på oket. jag tackar för tipset och hoppas andra kan ha nytta av denna infon också.' '
mvh _________________ Jimmy Anderberg Super Se7en 1,8Tic BMW 525 Escort Mk2 V70 AWD 2,4t mm |
||
![]() |
Skruva banåkabil
bromsar 140 till 240
|
1, 2 >> 6900 besök totalt |
