Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2475 besök totalt |
STCC - varför så snabba?
Vad är det som främst bidrar till STCC-bilarnas relativa snabbhet? om man t.ex. jämför deras träningstider med de snabbaste ifrån helgens SLC så ligger STCC-bilarna ungefär på samma nivå, eller lite snabbare. Men de har ju ett betydligt striktare reglemente mad ca 250 hk i en drygt 1100 kg tung bil, där hjulupphängning och bromsar inte får ändras hur som helst. I SLC har ju en del dubbelt upp i hk och är t.o.m. lättare, med mycket större frihet för hjulupphängning och bromsar. STCC-bilarna har förstås snabbare däck, men även SLC kör ju med slicks, så hela sanningen kan ju inte ligga där. Så är det alla små detaljer, eller är det några få stora enskildheter, eller vad beror det på att STCC-billarna är så relativt snabba? De har förstås mer pengar och resurser, men hur används de för att göra bilen snabbare? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Du pratar om de äldre Super Touringbilarna, i år kör man samma reglemente som i ETCC dvs Super 2000 (mer modifierade SP bilar). S2000 bilarna har väl 260+ hk, verkar som om det är Alfa som har mest klös för tillfället. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Vart har du fått dom uppgifterna ifrån ![]() ![]() ![]() Alla bilarnas effekt ligger mellan 260-280hk enligt deras egna siffror.... Alfan hade runt 275, likaså hondan.... Volvon hade runt 265-270... Men BMW vet jag inte, men skulle dom ha 330hk så skulle dom vara helt oslagbara, dom är snabbast men inte så snabba..... _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
[quote="Niklas LiljaVart har du fått dom uppgifterna ifrån
![]() ![]() ![]() quote] Det var ett program på "race" på svt för länge sedan som dom pratade om bmw å volvo bilarna. men det var ju länge sen. ny regler säkert.. som nämndes ovan.. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Som Johan sa, det var säkert Super Touringbilarna du syftade på och dom hade effekter upp emot 330hk...
_________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Jag tror det var Volvo(Flash?) som sa att de bara hade lite drygt 250 hk, så det var det jag utgick ifrån. Visst, de är lite långsammare i ETCC än de andra, men inte särskilt mycket långsammare och får man tro testsiffrorna så kommer de säkert under 1:10 på Gelleråsen.
Så åter till huvudfrågan, vad är det som gör dem så snabba? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag tänkte också skriva förarna innan men va rädd att få stryk av nån som kör SLC ![]() Det gäller ju att utnyttja dom grejerna man har också till 101% |
||||
dom *meriterade* chaufförerna i dom högre klasserna är inte alltid snabbast om man släpper in dom i gärsgårds-serierna.
detta har vi sett flera ggr i slc. har personligen sett ett par 3st stcc/rally/formelbilskillar som legat i mittfältet bland dom ordinarie förarna i olika bilar. skillnaden är nog att dom killarna klarar att göra det lilla extra på beställning s.a.s. vi dödliga har inte psyket och självförtroendet att klara det. att stcc-bilarna går så fort är nog pengar/träning/utsortering av bil det största skälet kan jag tro. så till alla som kör racing/rally eller vadomhelst, *du är duktigare än du tror*. skrävlar högst är inte snabbast per automatik ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Att BMW NÅGONSIN haft 330hk i en bil som deltagit i STCC (oavsett ST eller S2000-regler) är tokfel.
Enligt Motorsport själva var den vassaste S42:an på 312 hk...men det var nog på alpluft... ![]() BMW var även de som hade motorer med minst häskrafter. Det är ingen hemlighet bland de som "var med på den tiden". Varför åker man då så snabbt i en S2000-bil? Svaret är opptimering av hjulvinklar. Prova tex att åka ett helt SLC-race med 6-7graders camber så får ni se hur ofta ni måste åka in i depån för däcksbyte... Det ser smått sjukt ut på dagens bilar emd dessa extrema inställningar. Men det är imponerande att de åker så pass fort med S200-bilarna jämfört med ST-ditos. Sååååå långt efter är dom inte. |
||||
Jadu... i käften är jag rätt stor verkar det som ![]() Men jag ska göra det lätt för dig. Varför inte köra om det? ![]() |
||||
nämn tid o plats bara ![]() självklart förutsatt att jag får använda valfritt fordon i vagnparken. ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
om vi nu pratar om gamla STCC-bilarna, dvs Super Touring
1. Chassidesign (hjulupphängningar) 2. Däck. Stora och extremt mjuka. 3. Viktfördelning (både i höjd och längd) + placering av komponenter 4. Bromsar. Extremt effektiva 5. Aerodynamik (enormt mycket viktigare än man tror på en karossbil) 6. Körning (ej långloppsrytm) |
||||
En stor del av snabbheten ligger väl som sagt var i kunskapen att kunna ställa in de prylar man har till förfogande maximalt! Där ligger troligtvis en stor skillnad mot många "amatörer" som kör tex slc, man köper på sig massor av effekt och feta dämpare, bromsar mm men dessvärre kan man inte justera in allt optimalt.
_________________ Jonas Edling |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2475 besök totalt |