Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad står GT samt GTI för?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (4466 totalt)
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Hej!

Som topic lyder, vad står dom för?

Har antingen hjärnsläpp eller så har jag trott fel förr

Tacksam för svar.

MVH Erik

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

GT = Gran Turismo.

GTI? Såvitt jag begriper en sammansmältning av ovanstående begrepp samt Insprutning/Injection/Iniezione/eInspritz...

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

På GT-skalan (om man nu skulle få för sig att gradera...) så har jag alltid gillat bilar med ändelsen GTo

Gran Turismo omologato

GT är sportigt men GTo är mer race approval!

EDIT: Denna tråd hör nog egentligen inte till banåkarforumet.....?

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

och GS står för Gran Sport, eller?

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

När boomen med GTI kom runt 77-78, påstod vi som då rastade Golfar med golfbollsväxelspakar och 99 Turbo med Vedbotrimmade gamla halvrisiga Lotus Cortinor att GTI utlästes Går Tyvärr Inte...
GT fick i samma veva betydelsen Går Taskigt. Var extra jäkligt för mig vars Lotus Cortina egentligen bara var en konverterad Cortina eehhrmmmm.. GT
Självklart sällar jag mig mera seriöst till Kraniels förklaring. Även om jag i något sammanhang läst GTi uttydas Grand Tursismo internazionale (tror det var i något Maseratisammanhang???)

Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005

Magnus S skrev:
På GT-skalan (om man nu skulle få för sig att gradera...) så har jag alltid gillat bilar med ändelsen GTo

Gran Turismo omologato

GT är sportigt men GTo är mer race approval!

EDIT: Denna tråd hör nog egentligen inte till banåkarforumet.....?

Babelfish tycker det betyder ackrediterad.. Fick höra nån gång att det betyder typ att bilen är serietillverkad eller nått liknande.

Här är en liten artikel om GT-bilar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gran_turismo

Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Stort tack för svaren killar

MVH Erik

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Adam928 skrev:
Magnus S skrev:

Gran Turismo omologato

Babelfish tycker det betyder ackrediterad..

På svenska skulle vi nog säga homologerad.

För bilar som ska tävla som "standardbilar" som tex Mustang Boss 429 på sin tid togs enbart och motvilligt fram i ca 500 exemplar för att bli homologerad för att kunna tävla.

Finsn nog fler här som kan ha lååååånga utläggningar om detta, vad som gäller för vissa motorer etc etc etc.

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

I min värd är betydelsen GT liktydig med Gran Turismo, stora, bekväma, lyxiga, tunga övermotoriserade trånga kupeér.

Vilket ger GTi maffian en lite besynnerlig benämning, utom "Citroen CX 25 GTi Turbo 2" då Som iochförsig är en Berlina, men utrymmesmässigt närmare en fyrdörrars kupé.

--VVTS--
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Magnus L skrev:
I min värd är betydelsen GT liktydig med Gran Turismo, stora, bekväma, lyxiga, tunga övermotoriserade trånga kupeér.

Vilket ger GTi maffian en lite besynnerlig benämning, utom "Citroen CX 25 GTi Turbo 2" då Som iochförsig är en Berlina, men utrymmesmässigt närmare en fyrdörrars kupé.

I Citroens fall så ser man ju inte GTi förkortningen så tydligt, (gäller kanske GTi känslan i bilen åxå??) då den försvinner i det kilomenterlångan namnet, Tacka veta det korta och kärnfulla Saab Sport!

På tal om långa och vimsiga förkortingar går det inte att förbise Ford på 60-70 tal. Ford Capri 3000 GTXLR är väl underbar? Tror den kunde få tilägget "Ghia" också?

omolgato (Homologerad) = Det förfarande som FIA använder för att speicifisera utförandet på en viss bilmodells godkännande för tävlingsbruk. Till detta krävs i alla klasser utom racersportvagnar , sportvagsnprotyper och Formelbilar i regel en viss minimiproduktion för att erhålla homologering.
det kan vara 25 bilar, 500, 100 eller 5000 t.ex. allt beroende på i vilken kategori bilen ska homologeras.
Dvs det är inte bara standardbilar som homologeras. Sedan har vi ju i tillägg Evo och Et. där Et står för normal utvecklign av biltypen och Evo för mer speciell utvecklign för ämndamålet. Även om Mitsubishi kanske degenererat sönder det begräppet någott?

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Bosse L skrev:
Magnus L skrev:

I Citroens fall så ser man ju inte GTi förkortningen så tydligt, (gäller kanske GTi känslan i bilen åxå??) då den försvinner i det kilomenterlångan namnet, Tacka veta det korta och kärnfulla Saab Sport!

CX'n har inte så mycket GTi-känsla, men en rejäl portion GT-känsla (bakdörrar till trotts) det är en tung vagn(efter tiden) med god kapacitet för att korsa kontinenter i högt tempo. Jag vet få bilar man är lika utvilade i efter hundramilaturer i raskt tempo.

Håller med om att namnet Saab-sport låter kort och koncinst thumbs up

--VVTS--
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Nuförtiden ofta glömd är ju den gamla beteckningen för stora, bekväma, lyxiga, tunga, övermotoriserade rymliga sedaner, alltås TS = Touring Sedan. Den borde ju ha passat fisken på den ovan diskuterad CX GTi. När användes den egentligen sist?

Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator

Tidigare nämnt det i en annan tråd men mitt absoluta favorituttryck är Shelby GT 500 KR där KR står för King of the Road.

Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Nuförtiden ofta glömd är ju den gamla beteckningen för stora, bekväma, lyxiga, tunga, övermotoriserade rymliga sedaner, alltås TS = Touring Sedan. Den borde ju ha passat fisken på den ovan diskuterad CX GTi. När användes den egentligen sist?

Passat TS 1976?

Övermotoriserad? Jäpp! (85 hk)
Stor? Nja!
Bekväm? Självklart!
Lyxig! Absolut!
Tung! Nope!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Lite GTI-OT, men apropå Citroen...
En annan beteckningsförvirrad fransos är Renault. Undrar vad deras TS, TX, RXE, GTL, GTE etc, etc... stod för. Franska kanske?

Åsså Volvos S och V. S40 och V40 skulle ju heta S4 och F4 från början (Sedan och Flexibel kanske?). Volvo S4 gillades väl inte av Audi kan man tänka, så då fick det bli S40 istället, och F40 är ju en Ferrari. Det blev V40 som man fick till Versatile...
(med reservation för att jag missuppfattat nå't...)

Rice and shine
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Magnus L skrev:
Bosse L skrev:
Magnus L skrev:

CX'n har inte så mycket GTi-känsla, men en rejäl portion GT-känsla (bakdörrar till trotts) det är en tung vagn(efter tiden) med god kapacitet för att korsa kontinenter i högt tempo. Jag vet få bilar man är lika utvilade i efter hundramilaturer i raskt tempo.

Har en kollega, som tidigare drev hotell i både Sverige och Österike som ofta berättar lyriskt om sina många resor i 200+ på ett berömt tyskt vägnät i en V6 försedd XM eller CX (minns aldrig vilken modell, måste fråga honom nästa gång) Han har samma positiva upplevesle av långfärdskomforten i dessa vagnar.

Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

GT står som tidigare nämnts för "Gran Turismo", förr sade man "turistvagn" i Sverige. Detta är uttrycket för alla dessa bilar med tak som förvirrade själar felaktigt kallar "sportvagnar" ovetandes att sportvagnar saknar tak.

Ferrari 250 SWB är ett bra exempel på en hygglig GT. Lotus Elite är ett annat exempel lite i andra änden av skalan.

Tex Alfa Romeo "Bertonecoupé" & Porsche 911 är däremot som de flesta känner till standardvagnar vilka tävlar i sportvagnsklasserna på dispens. I Alfans fall vill jag till och med minnas att man på ritbordet ändrade innerutrymmena kring baksätet just för att få bilen homologerad som standardvagn.

"I'll get my coat" som engelskmännen säger...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Björn Larsson skrev:
GT står som tidigare nämnts för "Gran Turismo", förr sade man "turistvagn" i Sverige. Detta är uttrycket för alla dessa bilar med tak som förvirrade själar felaktigt kallar "sportvagnar" ovetandes att sportvagnar saknar tak.

Ferrari 250 SWB är ett bra exempel på en hygglig GT. Lotus Elite är ett annat exempel lite i andra änden av skalan.

Tex Alfa Romeo "Bertonecoupé" & Porsche 911 är däremot som de flesta känner till standardvagnar vilka tävlar i sportvagnsklasserna på dispens. I Alfans fall vill jag till och med minnas att man på ritbordet ändrade innerutrymmena kring baksätet just för att få bilen homologerad som standardvagn.

"I'll get my coat" som engelskmännen säger...

Är alla 911 dispenssportbilar? I min ungdom vet jag att 912, 911 L och T klassades som standardbil i rally, Gr 1 och 2 men också i racing de första åren. men att 911 S klassades som GT. Men det kanske bara var olika itllämpning av dispenserna?

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Bosse L skrev:
[Har en kollega, som tidigare drev hotell i både Sverige och Österike som ofta berättar lyriskt om sina många resor i 200+ på ett berömt tyskt vägnät i en V6 försedd XM eller CX (minns aldrig vilken modell, måste fråga honom nästa gång) Han har samma positiva upplevesle av långfärdskomforten i dessa vagnar.

V6 implicerar XM, SM, eller extremt ovanlig DS-Coupe, alternativt modernare vagn, som Xantia eller C5

den V6'a som eventuellt rymms i en CX är för liten för att vara realistisk

--VVTS--
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003

Bosse L skrev:
Magnus L skrev:
Bosse L skrev:
Magnus L skrev:

Har en kollega, som tidigare drev hotell i både Sverige och Österike som ofta berättar lyriskt om sina många resor i 200+ på ett berömt tyskt vägnät i en V6 försedd XM eller CX (minns aldrig vilken modell, måste fråga honom nästa gång) Han har samma positiva upplevesle av långfärdskomforten i dessa vagnar.

Någon V6:a fanns aldrig i CX. Men att men kan bli lyrisk är sant. Var glad ägare under några till just en Citroen CX 25 GTi Turbo2, som rullade många, många mil på Autobahn. Det enda problem som fanns var att hålla sig vaken i 200+.

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Magnus L skrev:

den V6'a som eventuellt rymms i en CX är för liten för att vara realistisk

Fast Citroen var väl långt framme med en V6-modell av CX när Peugeot sa stopp, eller blandar jag ihop sjuttiotalsdräparhistorierna??

1, 2   >>
3 besök senaste veckan (4466 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande