Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckdimension till 911
1360 besök totalt
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Däckdimension till 911

Behöver lite råd gällande däckdimensioner.
Bilen är en Porsche 911 -78 som idag har.
7,5 tum fälg och 225/45R17 fram
9 tum fälg och 255/40R17 bak.
Tänkte hoppa på Dunlop erbjudandet här på Rejsa, men 255:orna kommer inte att finnas tillgängliga.
Tänkte då som alternativ köra 215/45 fram och 245/40 bak. Har pratat med Johan Waller på Goodyear och
han hade hört att det kunde vara lite lurigt att byta dimensioner på dessa bilar, men att det var rätt tänkt med förhållandet mellan fram/bak. Dessutom så ligger man inom marginalen för rullomkrets (+/- 5%).
Har lagt en beställning som kommer i slutet av April, men jag blev lite osäker nu. Skulle vara skönt att höra från någon som provat dessa dimensioner på en likadan bil (det finns ju några här).

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ändra dimension vad det än är för bil kan ge konsekvenser.
Kan tom vara så att byta fabrikat på däcken räcker för att ändra balansen.

Hur har du det med justebarheten på krängrna?
Hur är balansen i bilen nu?

Stockholm
Här sen Apr 2003

Jag kör en 911 3,2/-84 med Cup1 (kopior). Har kört 2 uppsättningar Dunlop SSR 225/45R17 + 245/40R17 under 2005 utan några konstigheter. Tyvärr har jag ännu inte kunnat jämföra dem med några andra dim eller däckmärken utan kan bara konstatera att med den setup jag har på bilen har det fungerat bra på 6 PCS slalom och ca 7 banmöten mm...har dock fått en uppfattning om att min bil är mindre understyrd än flera andra gamla 11:or, beror kanske iofs mer på chassisättningen!? Jag behöll 225/45 med fokus på slalom och antagandet "finns det plats så fyll upp", ingen direkt vetenskap...

Har för mig att SSR 245/40R17 är ganska breda och kanske t om lika breda som andra "smalare" 255/40, kommer dock inte ihåg hur breda, vet ej heller hur breda Direzzan är?

Lyssna annars vidare på J Waller, han kan sin sak om däck!

/Carl (ex Eskilstuna + ex kollega med Johan W på Goodyear Dunlop)

Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Trådstartare
fuling skrev:
Ändra dimension vad det än är för bil kan ge konsekvenser.
Kan tom vara så att byta fabrikat på däcken räcker för att ändra balansen.

Hur har du det med justebarheten på krängrna?
Hur är balansen i bilen nu?

Krängarna är justerbara både fram och bak, tyvärr har jag inte kört bilen än (inköpt en slaskig November dag). Förra ägaren var supernöjd med balansen. Nu vet ju inte jag om vi har samma smak, så jag får börja där och testa mig fram om jag tycker det behövs några ändringar.

Carl Aspenberg skrev:
Jag kör en 911 3,2/-84 med Cup1 (kopior). Har kört 2 uppsättningar Dunlop SSR 225/45R17 + 245/40R17 under 2005 utan några konstigheter. Tyvärr har jag ännu inte kunnat jämföra dem med några andra dim eller däckmärken utan kan bara konstatera att med den setup jag har på bilen har det fungerat bra på 6 PCS slalom och ca 7 banmöten mm...har dock fått en uppfattning om att min bil är mindre understyrd än flera andra gamla 11:or, beror kanske iofs mer på chassisättningen!? Jag behöll 225/45 med fokus på slalom och antagandet "finns det plats så fyll upp", ingen direkt vetenskap...

Har för mig att SSR 245/40R17 är ganska breda och kanske t om lika breda som andra "smalare" 255/40, kommer dock inte ihåg hur breda, vet ej heller hur breda Direzzan är?

Lyssna annars vidare på J Waller, han kan sin sak om däck!

/Carl (ex Eskilstuna + ex kollega med Johan W på Goodyear Dunlop)

Nu blev jag mera undrande, man kanske skulle ta 225 fram
Hur som helst. Min tanke var att om bilen är justerad efter 225 och 255 så borde det kanske gå att ha samma förhållande mellan fram/bak med 1 dim smalare (hmm, formulerar jag mig konstigt eller???), jaja ni förstår säkert. Detta utan att sabba allt för mycket. Det är klart det enklaste är ju förstås att köpa samma däck och dim igen, men jag har inte råd (pilot cup)

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ahh, gå på 225 fram.
Jag läste som det INTE fanns 225or, men men jag och läsa är ibland.

Balansen BORDE man klara med att justera kängrna om det äns behövas.

Sen är det ju som Carl A skrev, däckbredder(vad som står på däcken) och verkligheten lite lätt svävande.

Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Japp, det får bli 225 fram då. Litar på Carls erfarenheter och kör samma dim som honom.
Har ändrat ordern, så nu är det bara att vänta på leverans och vårväder.
Tack för svaren pöjkar.

Stockholm
Här sen Apr 2003

thumbs up

Däck för banåka
Däckdimension till 911
1360 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande