Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Omvandla till pinnbultade nav
2150 besök totalt
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Omvandla till pinnbultade nav

Hur gör man för att få pinnbultade nav istället, är det bara att köpa pinnbultar ( http://www.solnadackservice.se/sida/mutter.php nr 9 ) och skruva in dom? Håller det på banan?

Marco

_________________
Marco Cenaki
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5289



Re: omvandla till pinnbultade nav

BlackAbarth skrev:
Hur gör man för att få pinnbultade nav istället, är det bara att köpa pinnbultar ( http://www.solnadackservice.se/sida/mutter.php nr 9 ) och skruva in dom? Håller det på banan?

Marco


Pinnbultar för hjulen brukar inte vara iskruvade utan pressade/slagna i. Håller lika bra/dåligt som en lös hjulskruv.

_________________
Roland Johansson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Går dock lika bra med skruvade, jag har det på min bil och det sitter så på rallycrossbilen och den får rätt så bra smällar på hjulen ibland.

Edit: Menar alltså skruvade pinnskruvar.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Fast det är enklare/smidigare med pinskruv och mutter, då slipper man passa in hjulet mot hålen i skivan.
I såndär läskig raktframåka är det krav på långa pinnbulta/skruv som sticker utanför muttern en bit.

_________________
Jonas Edling
Citera
Jonas Aegher
Umeå
Här sen Okt 2005
Inlägg: 21



Som skruvförband är det väl egentligen ingen skillnad på en bult och en pinnbult med mutter.
Fördelar finns när man sätter på hjulet iom att man slipper passa bulthålen mot varandra.
Dock är risken att hela pinnbulten följer med ut när man lossar istället för bara muttern...
Tips på hur man löser det? Varför måste man ha långa pinnbultar i dragracing?

_________________
Jonas Larsson
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Jonas Aegher skrev:
Dock är risken att hela pinnbulten följer med ut när man lossar istället för bara muttern...
Tips på hur man löser det?


loctite ... thumbs up

riktigt rengjort innan, och den "tuffaste" varianten, så bör det inte vara några problem ....
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Tackar för svaren.

Finns det att köpa hos däckfirmorna eller får man leta hos andra specialister?

_________________
Marco Cenaki
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Jag skulle nog föredra att använda pressade pinnskruv med splines. De brukar ha 14 mm splines, så borra ur originalhålet med några tiondelar mindre, och knacka eller pressa i skruven.
Sådana pinnskruv finns bla på www.dalhems.com .

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 416



Citat:
Som skruvförband är det väl egentligen ingen skillnad på en bult och en pinnbult med mutter.
Fördelar finns när man sätter på hjulet iom att man slipper passa bulthålen mot varandra.
Dock är risken att hela pinnbulten följer med ut när man lossar istället för bara muttern...
Tips på hur man löser det? Varför måste man ha långa pinnbultar i dragracing?


viss skilnad är det! då man inte vrider skaftet på pinbulten på samma sätt som en vandligt bult! som jag ser det så är en pinbult bätre men det beror ju på hur noga det är!

_________________
jonny strand
Citera
Skruva banåkabil
Omvandla till pinnbultade nav
2150 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande