| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Omvandla till pinnbultade nav
|
2150 besök totalt |
|
Hur gör man för att få pinnbultade nav istället, är det bara att köpa pinnbultar ( http://www.solnadackservice.se/sida/ Marco _________________ Marco Cenaki |
||
|
Re: omvandla till pinnbultade nav
Pinnbultar för hjulen brukar inte vara iskruvade utan pressade/slagna i. Håller lika bra/dåligt som en lös hjulskruv. _________________ Roland Johansson |
||
|
Går dock lika bra med skruvade, jag har det på min bil och det sitter så på rallycrossbilen och den får rätt så bra smällar på hjulen ibland.
Edit: Menar alltså skruvade pinnskruvar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
|
Fast det är enklare/smidigare med pinskruv och mutter, då slipper man passa in hjulet mot hålen i skivan.
I såndär läskig raktframåka är det krav på långa pinnbulta/skruv som sticker utanför muttern en bit. _________________ Jonas Edling |
||
|
Som skruvförband är det väl egentligen ingen skillnad på en bult och en pinnbult med mutter.
Fördelar finns när man sätter på hjulet iom att man slipper passa bulthålen mot varandra. Dock är risken att hela pinnbulten följer med ut när man lossar istället för bara muttern... Tips på hur man löser det? Varför måste man ha långa pinnbultar i dragracing? _________________ Jonas Larsson |
||
loctite ... riktigt rengjort innan, och den "tuffaste" varianten, så bör det inte vara några problem .... |
||
|
Jag skulle nog föredra att använda pressade pinnskruv med splines. De brukar ha 14 mm splines, så borra ur originalhålet med några tiondelar mindre, och knacka eller pressa i skruven.
Sådana pinnskruv finns bla på www.dalhems.com . _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
viss skilnad är det! då man inte vrider skaftet på pinbulten på samma sätt som en vandligt bult! som jag ser det så är en pinbult bätre men det beror ju på hur noga det är!
_________________ jonny strand |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2150 besök totalt |