Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 309 GTI -88 (såld) | 4826 besök totalt |
Hallå där, tänkte presentera min nyaste kärra, en fräck bit 80-talsdesign vid namn Peugeot 309GTI.
Det är en -88, med 1.9l motor på 105hk (första kat-versionen), och väger ca 1050kg (inkl. taklucka, servo, elhissar, c-lås, fjärröppnade sidobakrutor, mm.) Endast 2 ägare innan mig och TuffCoteDinol-behandlad sen ny! Den var egentligen tänkt som slitosläng-vinterbil, men den är så förbaskat cool, rolig och trevlig att det nog inte står på förrän den kommer synas på någon liten bana, som Kinnekulle eller Knutstorp. Om inte annat för att slita ut 195:orna som satt på när jag köpte den. Vägegenskaperna är otroligt neutrala och lugna (till skillnad från 205) och grepp finns i massor. Styrningen är bland de mest talande jag stött på, direkt och med otrolig känsla. Jag är förbluffad över en del makalöst korkade konstruktioner som bakaxeln, motorfästen osv. men det är tydligen smällar man får ta med en dylik bil. Om man ska dra paraleller med italienare kan man säga att: # i Italien konstruerar man logiskt och bra men det kan fallera i hopsättningen. # i Frankrike fallerar konstruktionen medan bilen blir väl sammanskruvad. Hittills (sen septemer) har jag bl.a. fått fixa: Nedre motorfäste avgassystemet på 2 ställen öppna sidobakrutor (trasig fjärröppning..) rost allmänt knirr o knarr överallt. Men nu är det tyst! Termostatbyte allmän service (olja, stift, alla filter osv.) Bra stereo ljudisolering (sidopaneler bak, bagage, huv) Snart blir det lack och allmän rekonditionering! |
||
Kul att nån ger sig på 309:an! Har aldrig fattat varför inte folk gillar dessa vagnar. Personligen tycker jag att dom är väldigt trevliga. Har aldrig kört 309:an på gränsen men 205:an är minst sagt lynnig när den släpper... (precis som du skrev) /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Absolut, kul att någon håller med..!
Den är klart elakare än den lite mesiga 205GTI. Dock får man ju säga att en gammal 309 GLD inte är någon glad syn.. Peugeot har alltid gjort stor skillnad mellan versionerna. T.ex. 505Turbo känns som en helt annan bil än en 505 GR... |
||
Värmer i hjärtat när man ser en 309a!
Mina första bil var en 309 Green en riktig dräpare med 75hk och en vass 1.4l motor. Däremot vägde den ingenting och kändes mycket pigg trots den ringa effekten. Den var givetvis mycket slappare och sladdrigare i chassit, trots det så var den otroligt rolig att busa. Styrningen och chassit var mycket "talande" och köra den på gränsen var en fröjd. Numera rullar den enligt uppgift nere i Säter, Dalarna... Ser gärna att du uppdaterar med mycket bilder under projektets gång _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
...ok, lite bilder på rostlagning.
Trösklarna hade en del ytrost. lite klåparsvets. ännu mera rost ..på hö sida och hö skärmkant. Snart blir det lack! Sen ny grill (1990) och nya dim+fjärrljus. Ska bli fint! |
||
Har jag rätt om jag säger att 309:an egentligen inte är en Peugeot-design från början?
Jag har nämligen för mig att de fick den från köpet av Talbot och att det är därför den har en modellbeteckning som skiljer sig från övriga i Peugeots dåtida sortiment. Kan det stämma? _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Stämmer bra! Det finns en 309 på Talbot-museet (var det nu är..) som den sista modellen som aldrig kom..
Har sett en del Talbot-märken här o var. Som du säger kan det säkert vara därför den inte fick heta 306, vilket borde varit logiskt. |
||
Nu får Du ju mindre tid för argentan?
hade förövrigt en 70tals pegga 305 som förstabil som var charmig |
||
309:an var meningen att bli en Talbot Horizon-ersättare benämnd Arizona innan varumärket Talbot gick i graven. Men betänk att det ändå var fråga om ett stort mått "badge engineering" eftersom varumärket Talbot ägdes av Peugeot sen långt innan.
309 delar också många komponenter med 205. Några bitar passar sinsemellan, men är större på 309. Bakvagnarna är tex kompatibla, men 309:ans har bredare spårvidd. 309 GTi:s främre länkarmar är ca 7-8 mm längre på 309 men passar bolt on på 205 GTi där de ger bredare spårvidd och lite negativ camber. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Argentan står i tryggt (?) förvar, den kommer ut kanske 2007... Om inte mössen käkat upp den då.
Pär: ...och dörrarna är identiska! |
||
Jo bakluckan verkar sitta i rutan... till skillnad från de senare som fick stålram runtom. Lite läskigt är det. Men långfärder är inget problem, speciellt om man ljudisolerat lite! Stolarna, fjädringen är helt ok. Omkörningsresurserna är också imponerande för att komma från 105hk. |
||
Från vilken vinkel ska man ta de bilderna? Har aldrig fattat riktigt hur man ser dåliga lager där. Jag ser inget nu iallafall. Men det stora röret mellan armarna är rostigt, visst!
Sen får jag se hur det blir med motor, den jag har går bra. Men drar soppa.. (0.9l/mil) o visst är det lite messmör i oljelocket! |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Peugeot 309 GTI -88 (såld) | 4826 besök totalt |