Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygger plenum. Tips sökes.
1 besök senaste veckan (8595 totalt)
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Håller på med ett plenum till mina M5-spjäll. Har byggt en pappmodell som ser ut såhär:

https://rejsa.nu/im/_garage/3611-new_2006-01-10-plenum_papp2.jpg

Tänkte bygga i plåt då jag inte har nån möjlighet att svetsa aluminium. Vilken grovlek rekommenderas på plåten?
Vad tycker ni annars om utformningen? Det blir ca 5 liter på en 2.3 liters turbomotor.

Opel Manta -74
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Bygger plenum. Tips sökes.

Jag vill ju alltid ha saker så lätta som möjligt, så 1,25 mm borde räcka till kilot i laddning om alla ytor är rundade. (Utom gavlarna). Med den formen på tilluftsröret så kan man ha innergavlar t,ex 2 st som är 10 mm höga, utan att något flöde borde störas. Man vill nog ha det slätt på utsidan, eller?
Göran Malmberg

Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Trådstartare
okej, tack för det Göran. Tyvärr är det jag har att välja mellan 1mm eller 2mm plåt. Kanske kan man använda 1mm och staga upp på vissa ställen med 2mm för att få det stabilt och lätt? Bakplattan har jag tänkt ska vara i 2mm plåt som skruvas fast i plenumkammaren som har en 2mm fläns. Laddtrycket kan nog bli lite högre än 1 bar. Uppemot 1.4-1.5 bar är inte omöjligt.

Opel Manta -74
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Jag tycker du ska göra det grövre...
Har sett 1,5mm alu insug som spruckit vid någon elak backtändning...

allemeck

Här sen Jan 2004

om möljligt försök flytta matningen bakom trattarna
iövrigt mkt smart design vet nämligen ett plenum som ser ut sådär fast matningen bakom trattarna och det plenumet har flödesdelning på MAX 3% mellan cylindrarna

Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Big Al skrev:
om möljligt försök flytta matningen bakom trattarna
iövrigt mkt smart design vet nämligen ett plenum som ser ut sådär fast matningen bakom trattarna och det plenumet har flödesdelning på MAX 3% mellan cylindrarna

Det låter kanon... men menar du att jag ska sätta matningen under trattarna, längre mot motorn så att säga?

Opel Manta -74
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004

precis

stockholm
Här sen Jan 2005

Får jag föreslå att du gjuter i kolfiber ? Det är faktiskt mycket lättare än man tror.

Beror lite på hur du tänkt dig med fläns mot spjällhusen men det behöver inte vara svårt att gjuta ikolfiber.

Du gör hela plenumet i bygg-cellplast. Sån där blå eller rosa. Sen plastar man bara över hela skiten. Och lägger i en plastkasse med vakuumsug till. Efter det är det bara fyllla plenumkammaren med bensin/aceton eller dyl. Så försvinner formen. PS,du måste använda epoxy som matris.

Det är värt att tänka på iaf. För att svetsa tunna plåtkonstruktioner är inte jättelätt. Det svåraste är att få plåten så pass fin så att spalterna blir lagom för TIG:en. Att MIGa är bara att glömma skulle jag vilja säga.

Sug på den karamellen Nämen seriöst, överväg det. Kan visa sig vara det enklaste alternativet. Jag kan ge dig mer detaljinfo sen om tips vid gjutning osv. Eller så finns det många andra härpå forumet som har mer erfarenhet av att gjuta plast.

Formen ser hursomhelst väldigt lyckad ut!

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Visst kan man bygga plenum i fiber...OM man har tålamod som Dalaih Lama på valium...

Inget svårt alls, men skall du ha en finish som är något annat än totalt tragisk så tar det en evighet att producera plugg, form och till sist färdig produkt. Sen är det ju lite småkul om plastburken sitter fast i resten av insuget, går att demontera relativt smidigt och håller tätt. Ett annat plus är om den inte demonterar sig själv i allt för många delar allt för ofta...Jo jag har provat...mer än en gång, tror vi är inne på version fem just nu och den verkar fungera rätt ok...

Mao: I min värld så är det skitlätt att svetsa vilken plåtkonstruktion som helst i jämförelse.

stockholm
Här sen Jan 2005

Jag byggde plenum i kolfiber. Funkade skitbra

Där är efter 1 lager epoxy efter 1 nedslipning. Vi våtslipade en gång till efter det där och fick skitbra finish.

plugg i cellplast, plasta rakt på pluggen, vakuum i plastpåse, efterslipning. Tog två dagar att bygga. Inklusive tillverkning av plugg. Tycker inte jag var så svårt. Var för övrigt första gången vi gjorde nånting liknande.

Har man flänsar är det bara att gjuta in dem i formen, göra lite "hullingar" så sitter det nog. Det där plenumet har iaf hållt för 1.5 bars övertryck bra länge. Det är 4 lager kolfiber, 150 grams matta tror jag det var. Ochså alldeles för mycket epoxy då vi inte använde prepreg eller vakuum-nerslemmning.

Jag håller inte helt med på att svetsa skulle vara enklare, den lilla erfarenheten jag har talar för kolfibrets fördel. thumbs up

Citera
Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Jag får fundera lite på det där med kolfiber. Men en sak jag undrar är varför jag kan glömma MIG:en? Tycker att man kan få rätt så bra fogar med den och nog ska dom väl hålla också?

Opel Manta -74
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

du behöver inte alls glömma miggen den funkar alldeles utmärkt vet av egen erfarenhet
kolla in detta insug andra bilden detta e gjort i vanlig plåt vet ej säkert om det e miggat men jag tror det
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4250

stockholm
Här sen Jan 2005

Kanske funkar bra med MIG, men jag skulle säga att det är svårt att svetsa 1mm plåt med migen. Och så får man kanske slipa på svetsarna i efterhand, beror väll på vilken finish man vill ha antar jag. Men visst, kanske inte behöver räklna bort den totalt, va nog en överdrift. hehe

Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

äsch, det är inte alls svårt att svetsa 1 mm plåt med MIG/MAG ....

vill man ha finish får man öva på andra plåtbitar, och ställa in svetsen på dem ... bra svetsar är snygga svetsar, och vem behöver finish på en rejsbil?
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004

Finns det några nackdelar med att bygga plenum i vanlig plåt, Istället för Aluminium? Tycker att det är väldigt sällan jag träffar på plåt insug.

Jag har special svetsat Alu insug nu, men vill bygga nytt igen. Eftersom jag vill ha ett lite mindre för responsen skull(1,8L turbo motor). Men har inte längre tillgång till Alu svets. Så jag funderar på också på tunnplåt...

Finns det trattar i vanlig plåt att köpa? isåfall var?
Hur tjock plåt rekommenderas för ca 2-2,5bar laddtryck?

(ursäkta att ja lånar din tråd lite)

Här sen Feb 2003

här får du en länk med bilder på ett MIS intsug jag fotade för ett tag sedan. erkänt ett av de bästa "överladdnings" insugen.

http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=15914&highlight=insug

mvh C

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Birdy_sx skrev:
Finns det några nackdelar med att bygga plenum i vanlig plåt, Istället för Aluminium? Tycker att det är väldigt sällan jag träffar på plåt insug.

Jag har special svetsat Alu insug nu, men vill bygga nytt igen. Eftersom jag vill ha ett lite mindre för responsen skull(1,8L turbo motor). Men har inte längre tillgång till Alu svets. Så jag funderar på också på tunnplåt...

Finns det trattar i vanlig plåt att köpa? isåfall var?
Hur tjock plåt rekommenderas för ca 2-2,5bar laddtryck?

(ursäkta att ja lånar din tråd lite)

Trattar i vanlig plåt är annars inte sååå svåra att göra. Gör en dubbelmatris och tryck/dra fram trattarna ur vanlig tunn plåt. Blir ruskigt snyggt.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej!

om jag har förstått det hela rätt bygger du en Manta med överladdad SAAB-motor och måste ha nytt insug så orginalinsuget pekar åt fel håll?

Jag har ställts mot samma problem och klurade om det är värt att bygga själv eller inte. Till slut insåg jag att orginalinsuget faktiskt är rätt bra (dessutom passar alla givare och spjäll på den). Den kapades, vändes 180 grader och svetsades igen. Det blev faktiskt riktigt bra då den i orginaltappning pekar lite uppåt. När man vänder på den pekar den lite neråt så du kan få spjället lite neråt precis som på bilden. Extra bonus var att jag kunde matchporta insuget mot toppen helt perfekt.

Visserliggen är det ballt med separata spjäll hit och kolfiber dit men när man ser det objektivt så är det inte värt att trilskas med på en överladdad motor med rimlig budget. Det lilla responsförbättringen dränks i turbofördröjningen och det är tveksamt att man vinner något flödesmässigt heller. Orginalinsug har det bromsats uppemot 600hk och den tål mycket laddtryck. Antigen använder du den och spenderar resten av tiden och pengar på att fixa resten eller så grottar du ner dig i byggande av eget plenum

Bilder på omsvetsat insug (gäller B2x4 kortmotor):

P.S. Har en till salu också.

Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Det stämmer beepbeep.
Saken är den adapterplatta är redan gjord för spjällen mot toppen och fuelrailen är i princip färdig så det är bara plenumet kvar. Känns dumt att ge upp nu... Tror det kan bli bra dessutom. Vad gör man inte när man är arbetslös?

Opel Manta -74
Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (8595 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande