| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
peugeotbakaxel på en saab v4?
|
1807 besök totalt |
|
peugeotbakaxel på en saab v4?
Hej! Har tittat lite på den bakaxel som bla. 206 har(samma typ som 405, 306 osv.), den har ju samma bultcirkel som jag har på min bil samt finns med skivbroms. Den har ju fördelen att den är extremt kompakt och bara behöver 4st fästen och har "samma" form som v4 axeln men den är delad. Frågan är vilka för och nackdelar den har? 206 är ju lättkörd och går att sladda med baken om man vill utan överraskningar, men kamberkompensationen blir ju usel med en sån här axel. Fördelen är nog att den bör vara stabilare. Jag ska försöka hitta några bilder på respektive axlar. mvh Dennis _________________ Dennis Mollberg |
||||||
|
Peugeots bakaxel är rätt nice men lite gammalmodig sådär. Det största problemet har redan belysts: torsionsstavar och krängningshämmare (likadan) är svåra och dyra att få tag på. Får i regel tillverkas efter önskemål.
Sen går det egentligen inte att ställa några vinklar alls. Men i praktiken kan man ställa camber genom att böja/vinkla axeltappen som hjulnavet sitter på. Detta för med sig att man sliter snett på bromsbeläggen tills dom anpassat sig
Toe går ej att ändra alls, men är designad så att den ska öka på ytterhjulet under hård last
Personligen skulle jag nog satsat på en hyfsat modern multilänk... _________________
|
||||||
|
Saab V4 axel:
se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Edit: Dennis: Varför vill du ändra i bakvagnen???? (typ vad tycker du är fel?) _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Det finns coilovers som man monterar istället för dämparen och justera på
Det tar massa plats och kräver massa infästningspunkter, peugeotaxeln har samma U-form som orginalaxeln.
Tja, frågan är ju om det är ide att byta den? Lite det jag forskar i, ska bara få ändan ur och ta några bilder. mvh Dennis _________________ Dennis Mollberg |
||||||
|
Som jag ser det så är det svårt att hitta något lättare.
Har för mig att sjäva axen väger 12-15kg. Sen är sjäva axens upphänging lite av diongtyp. Lösa hjulnav så man kan justera camber och toein/out vore inte fel. Det ända jag hittat hitils som jag inte riktigt tycker om är låsingen(anti dyket) i geometrin vid broms. Bilen reser sig inte mycket bak vid broma. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Antagligen inget att lägga ner tid på då, man har ju och göra ändå!
Synd att bilen kokade på mantorp annars kunde du fått prova den och ge en bedöming(eller utdömning!) av den, tror dock att den kommer funka mycket bättre i år på de mesta punkter. mvh Dennis _________________ Dennis Mollberg |
||||||
Fundera skall man ALLTID. Av ett gäng mer eller mindre tokiga ider så kommer det ALLTID fram något vättigt. Hur gjorde du med stötdämparfrågan???? Har du byt/köpt nya??? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
peugeotbakaxel på en saab v4?
|
1807 besök totalt |

