Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är en "okey" tid på Kinnekulle Ring?
1 besök senaste veckan (3384 totalt)
X-43
Gåshaga
Här sen Jan 2006

Trådstartare

Jag har en trevlig Svensksåld Audi S8 som jag kör mkt streetracing med och provade i sommras mina körskickligheter på bana. (En dag på Racerbanan, Kinnekulle Ring)

Då min polare körde in i räcket på andra varvet (Opel Speedster Turbo), så tänkte jag köra lite mer fokucerat. Dvs, vill inte riskera att köra av med min kokain limo!
På ett av mina varv så hade jag en riktigt bra instruktör, en äldre man i 50-års åldern som hela tiden koncentrerat gapade; "Nyp in!" "Håll i" "Nyp in!" "Det där gick perfekt!" osv...
När jag hade kört klart så var evenemanget slut, precis när man fått in tempot! När jag parkerade bilen kom mina polare med stora leenden och klappade händerna! Dom sa att jag måste kört riktigt bra pga tiden; 1 min 08 sek. Dem hade stått och klockat mina varv med 3 st olika tid tagar-ur. Mitt sämsta varv var 1min & 42 sek (jag körde av på typ fjärde varvet) sen låg jag hela tiden mellan 1.08 & 1.12.

Så nu har man fått blodad tand och ska ge järnet på Gotland Ring i sommar!
Förhoppningvis så har min polare med Opeln fixat allt så vi kan rejsa! Jag tror inte att jag någon chans men ändå!

Så, min fråga till er är;

"Vad är en "okey" tid samt ert snabbaste varv på Kinnekulle Ring?"

MVH
//X-43

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

om du tittar på banguiderna så finns där tidsangivelser för dom flesta banorna i sverige...

Kinnekulle: ungefärliga varvtider med gatbilar: 1:05-1:10. Jag tycker 1:08 låter riktigt bra spec. Om det var första gången på bana.

Varvrekord på kullen är 0:47 (F3)

Gotland ring är betydligt längre och rätt knepig att lära sig, räkna med en tid kring 1:40-1:50. Jag har efter hyfsat mycket träning på banan putsat min tid till 1:37.83 vilket troligen är rätt OK iaf när man jämför med Automobils tider på GR men det finns nog någon sekund till att hämta...

hälsa Reine

EDIT: Egentligen tror jag iofs att praxis här på rejsa är att vi tonar ner tidtagnings snacket lite, det är ju egentligen sällan accepterat att man tar tid påbanträffar. Tänk på det i fortsättningen bara... Men jag förstår dig, det är alltid kul att jämföra sig med andra.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Skit i hur fort du kör mot andra utan ha kolla på dig själv.

För den som har roligast på en banträff vinner INTE den som är snabbast.

Gåshaga
Här sen Jan 2006

Trådstartare
meldert skrev:
om du tittar på banguiderna så finns där tidsangivelser för dom flesta banorna i sverige...

Kinnekulle: ungefärliga varvtider med gatbilar: 1:05-1:10. Jag tycker 1:08 låter riktigt bra spec. Om det var första gången på bana.

Gotland ring är betydligt längre och rätt knepig att lära sig, räkna med en tid kring 1:40-1:50. Jag har efter hyfsat mycket träning på banan putsat min tid till 1:37.83 vilket troligen är rätt OK iaf när man jämför med Automobils tider på GR men det finns nog någon sekund till att hämta...

hälsa Reine

EDIT: Egentligen tror jag iofs att praxis här på rejsa är att vi tonar ner tidtagnings snacket lite, det är ju egentligen sällan accepterat att man tar tid påbanträffar. Tänk på det i fortsättningen bara... Men jag förstår dig, det är alltid kul att jämföra sig med andra.

meldert> ok, jag tar till mig tipsen! :-) Vem är Reine? Speedster killen heter Tom. thumbs up
fuling> Du kan inte möjligtvist hämta andra ord än "Skit" från vokabulären? thumbs down

Trodde det var ett proffsigt forum....

Mvh
//X-43

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag menar vad jag skrev. Kanske inte ordvalet var det bästa, det får du ursäkta.
Jag vill INTE ha några tidsjagande bilar på en banträff.

Iof har jag rätt bra koll på hur fort jag tar mig runt kullen men det har jag för att kolla hur mycket fortare/långasmmare det går från gång till gång. ALLSÅ INTE för att gämnföra mot andra.

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

X-43 skrev:
meldert skrev:

hälsa Reine

meldert> ok, jag tar till mig tipsen! :-) Vem är Reine? Speedster killen heter Tom. thumbs up
fuling> Du kan inte möjligtvist hämta andra ord än "Skit" från vokabulären? thumbs down

Mvh
//X-43

Ah, bry dig inte om fulings vokabulär, han menar garanterat inget illa, han är bara lite rakt på sak...

Edit: tog bort lite svammel... Jag var helt ute och cyklade insåg jag...

Limhamn
Här sen Aug 2004

fuling skrev:
Jag menar vad jag skrev. Kanske inte ordvalet var det bästa, det får du ursäkta.

Iof har jag rätt bra koll på hur fort jag tar mig runt kullen men det har jag för att kolla hur mycket fortare/långasmmare det går från gång till gång. ALLSÅ INTE för att gämnföra mot andra.

Hm förlåt att jag lägger mig i, men jag blev bara lite nyfiken.

"vill inte ha några tidsjagande bilar på en banträff"

Tror nog dom flesta har en polare eller två som tar tid, även om dom kanske inte tänkt det egentligen.

"Iof har jag rätt bra koll på hur fort jag tar mig runt kullen men det har jag för att kolla hur mycket fortare/långasmmare det går från gång till gång. ALLSÅ INTE för att gämnföra mot andra"

och hur vet du det? Kör du på "känn" eller tar du tid....för i så fall vad är skillnaden...du "flåsar" ju på ändå även om det bara "är din egna" tid du skall slå.
Inget påhopp så hoppas du inte tar det på fel sätt, blev bara lite nyfiken på vad du menade/gör.

mv.

Lidköping
Här sen Aug 2005

fuling skrev:

Jag måste ha missuppfattat alltihop! Det är ju skitkul att ta tid.
Sån har jag alltid varit och kommer alltid att vara. Om jag är ute och joggar så tar jag tid då också.

Men vi är alla olika

Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004

Har för mig att anledningen till att vi officiellt "inte" tar tid har att göra med SBF eller försökringsbolagen, vet inte vilket.....men det svarar säkert någon annan på.
Men som sagt, alla jag känner fixar sin tid på ett eller annat sätt.
Tror till och med jag sett folk med riktig mätutrustning i bilen på några träffar.

Mv.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Varför jag är anti mot tidtaging på banträffar är att en del inte pallar stressen och överkör.
Allså en ren säkerhetsfråga.

Sen är jag iof inte igentlig imot tidtagning OM man klarar av det.
och framför allt vad man skall ha tiden till.
För sig själv och se hur man utväxlas eller att ha för att skryta för polarna.
Det sista går het bort.

Så som jag ser det är det en attetydfråga pluss att på de flesta banträffar är tidtaging förbjuden.
Gissa varför.

om ni tycker det jag skriver är motsägelse fullt så är det helt korrekt.
Tid är kul men det finns andra saker som är viktigare.

Stockholm
Här sen Jun 2004

Dessa diskussioner brukar vara lika fruktsamma som att svara på frågan "hur långt är ett snöre"...

Att ta och jämföra tider på en banträff är egentligen ganska meningslöst. Alla bilar har totalt olika förutsättningar att ta sig runt banan, vikt/effekt, däck, chassieuppsättning, bromskapacitet mm mm. Det är när folk inte förstår det utan ska jaga livet av sig för att möta en tid, eller en bil, som de inte har förutsättningar att nå som det kan gå tokigt.

Jag tror iofs att alla som kör på en banträff har ett öga på klockan, men de smarta använder detta som en jämförelse mot sig själv och de justeringar man gör, inte för att jämföra med polaren. 1.08 i din bil kan vara kanonbra, det låter helt OK. Det skulle vara helt otroligt bra in en Bubbla från 1965 men i en hyffsat preppad 7:a.

Det viktiga är att du knuffar runt din bil på bästa möjliga sätt, givet förutsättningarna. Och där måste egentligen en instruktör i bilen eller kunnig åskådere till, för att ge dig bästa feedback på hur du kör med det material du har tillgängligt. Sedan får du utifrån detta börja förbättra genom både förarutveckling och jobb med materialet. Om du fick bra feedback från din instruktör och beröm i depån är du säkert på spåret, jobba vidare från det. thumbs up

Vill du ha tiden som en givare för din skicklighet så är det bästa att börja tävla och att mäta dig mot bilar som kör i samma klass med hyffsat lika förutsättningar.

Vallentuna
Här sen Maj 2004

fuling skrev:
Varför jag är anti mot tidtaging på banträffar är att en del inte pallar stressen och överkör.
Allså en ren säkerhetsfråga.

Sen är jag iof inte igentlig imot tidtagning OM man klarar av det.
och framför allt vad man skall ha tiden till.
För sig själv och se hur man utväxlas eller att ha för att skryta för polarna.
Det sista går het bort.

Så som jag ser det är det en attetydfråga pluss att på de flesta banträffar är tidtaging förbjuden.
Gissa varför.

om ni tycker det jag skriver är motsägelse fullt så är det helt korrekt.
Tid är kul men det finns andra saker som är viktigare.

Efter att ha ansvarat på ett antal olika banor vid flertalet tillfällen kan jag säga att Fuling har rätt. Tro det eller ej men alla klarar inte att köra efter sin förmåga och inse vilka krafter och risker man utsätter sig och bilen för. Vanligtvis kan man se i förväg vem som riskerar att "överköra" och prata med denna under träffen men det händer även att man som träffansvarig blir utskälld. Sist det hände mig (jag var alltså träffansvarig) var det slutkört för personen ifråga. Roligast på kinnekulle än så länge var när jag körde med 17 år gamla stötdämpare fram och biltema bak. Fjädrarna var så slut att gummiduttar fick hålla upp dem. Körde på gamla slitna gatdäck och lärde mig olika spårval genom att varv efter var testa och känna. Fick sen höra att jag kört 1.12-1.14 ungefär. Var helt ärligt ovetandes om tidtagningen men oavsett det så säger det en hel del om hur lite själva bantiden gör för hur kul man har.

Jag skulle förövrigt vara nöjd med den tiden om jag var dig oavsett diskutionen om tidtagning eller ej.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

X-43 skrev:

Mvh
//X-43

"fuling" är en profil på rejsa och jag tror verkligen inte att han på något vis menade något illa..
Angående tidtagning håller jag med honom. Vissa klarar inte av det och då är det bättre att officiellt inte tillåta för mycket sånt snack. Så det inte blir någon tidhysteri..

Då kan det ju lätt sluta i olyckor..

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vi har ju diskuterat detta förut och ungefär så här bör det ligga till på rejsa ang tidtagning.

Magnus (som äger forumet) vill inte banna tidtagningssnack på rejsa. Men det måste ske under "vuxna" former. Det kan lätt bli "så fel" i tidsdiskussioner

Vissa (många) banträffsarrangörer vill av olika skäl inte att tidtagning skall förekomma, till och med förbjuder det. Bland annat för att försöka minska stressen bland ovana deltagagare. Att försöka klämma till ett par riktigt snabba varv på en banträff kan lätt straffa sig (och andra). Om man däremot filmat 20 varv och kikat på tider efteråt är det ju ganska harmlöst. Så kallad läktartidtagning lär ju också vara svårt att undvika.
Många av oss tycker att tidtagning och jämförande mellan olika bilar/förare på banträffar är relativt oväsentligt. Varje ekipage är ju unikt. Banträffar utgör ju inte ett tävlingsmoment därför blir jämförande tider mellan olika bilar inte inte så intressant.

Personligen kan jag ju tycka att det när man börjar få kläm på en bana är kul att höfta lite tider på sig själv för att se hur olika snygga spår påverkar körandet.

Precis som Fredrik skriver så är ju direkt tidtagning intressant först i en situation där man tränar eller tävlar på liknade villkor.

För att svara på om det är en ok tid eller inte. Beror ju på. Samma tid kan vara jätte-ok för en förare och samtidgt helt otillfredsställande för en annan. Första gångerna på banträffar tycker jag att det är rätt svårt att bry sig om tider. Jag brukar ha fullt upp med att hitta runt på ett säkert sätt. Efter några gånger på t.ex Kullen har man genom depåsnacket, sitt eget körande och kikande på andra nog rätt bra koll på hur man "ligger till".

Rice and shine
Citera
CWaltgard
Goteborg
Här sen Jan 2003

fuling skrev:

För den som har roligast på en banträff vinner INTE den som är snabbast.

Nej för tusan, det är ju den som åker bredast som har roligast

Malmköping
Här sen Nov 2002

Vad kör ni som kör R femmor på för tider?
Detta om nått säger ju att man kan skita i tider .

NS BTG: 9.10.21

Citera
X-43
Gåshaga
Här sen Jan 2006

Trådstartare
7-11 skrev:
Dessa diskussioner brukar vara lika fruktsamma som att svara på frågan "hur långt är ett snöre"...

Att ta och jämföra tider på en banträff är egentligen ganska meningslöst. Alla bilar har totalt olika förutsättningar att ta sig runt banan, vikt/effekt, däck, chassieuppsättning, bromskapacitet mm mm. Det är när folk inte förstår det utan ska jaga livet av sig för att möta en tid, eller en bil, som de inte har förutsättningar att nå som det kan gå tokigt.

Jag tror iofs att alla som kör på en banträff har ett öga på klockan, men de smarta använder detta som en jämförelse mot sig själv och de justeringar man gör, inte för att jämföra med polaren. 1.08 i din bil kan vara kanonbra, det låter helt OK. Det skulle vara helt otroligt bra in en Bubbla från 1965 men i en hyffsat preppad 7:a.

Det viktiga är att du knuffar runt din bil på bästa möjliga sätt, givet förutsättningarna. Och där måste egentligen en instruktör i bilen eller kunnig åskådere till, för att ge dig bästa feedback på hur du kör med det material du har tillgängligt. Sedan får du utifrån detta börja förbättra genom både förarutveckling och jobb med materialet. Om du fick bra feedback från din instruktör och beröm i depån är du säkert på spåret, jobba vidare från det. thumbs up

Vill du ha tiden som en givare för din skicklighet så är det bästa att börja tävla och att mäta dig mot bilar som kör i samma klass med hyffsat lika förutsättningar.

Jag tycker det du skriver låter vettigt, förstår precis vad du menar! Det é klart att det ÄR skillnad från bil till bil (olika utgångslägen) och jag menar inte att en Saab 93 som inte kör på under 2 min är slö, det är lite olika läger bara.

Vissa har tydligen missförstått mig. Jag är ju bara upprymd och känner att bankörning är helt min grej som ni själva säkert en gång har känt! Min tanke med denna tråd var, med tanke på vad jag nu skrev, att se om min tid var något för mig att jobba vidare på eller om jag var helt fel ute.... Enligt min instruktör så körde jag bilen som om jag hade avverkat 100 varv på Kinekulle, dvs, jag hade tydligen flytet, jämnfart i kurvorna hanterade en sladd i 200km/h+ på ett magnifikt sätt dvs, "Du har körskicklighet".
Sen att min puls var 280 när jag körde & inte så avslappnat som jag ville köra från början är en annan femma. I min natur så lägger jag stor vikt på säkerhet och vill inte känna någon tidspress, då är man illa ute!

Scenario; En kille säger; "Du grabben! Jag körde nyss på 1 min blankt med min Porsche Boxter S! Klå det om du kan!....." om jag väljer att ta den tiden så har jag tagit ett stort steg i FEL rikting! Jag tänker inte utsätta mig själv & andra för någon fara! Min tid så som jag körde kan jag bara ändra på med en annan Setup. Däck, lufttryck m.m.

Vissa säger att dem kan köra på gränsen men vad betyder det? Kör han ovarsamt eller är hans bil bara så bra att det ser ut som om han kör på gränsen & egentligen har full koll på läget?

Min gräns är iallafall betydligt lägre än att köra på gränsen. Dubbelmoral? Jag skrev nyss att jag fick sladd i full fart? Visst, det kan jag erkänna. Det var dumt! Jag läste banan fel kanske!? Nä, det var min instruktör som tidigare på raksträckan sa att jag skulle hålla fullt genom första böjen för att sedan stå på bromsen inför den skarpa högern.

Hoppas ni förstår rätt nu!

Mvh
//X-43

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

X-43 skrev:
[...]Vissa har tydligen missförstått mig[...]

Hej Arthur!

Kul att se hur fler ramlar ner i svängträsket! Du får ursäkta om vi gamla stötar som hänger här missförstår ibland, men det finns en och annan anledning till det. Det händer inte alldeles sällan att det dräller in folk här med en attityd som inte känns helt seriös. Det kan handla om att den nya 3000-hästars-Supran minsann ska ställa alla i skamvrån här eller att den-och-den kört så-och-så snabbt. Så vi reagerar med ryggmärgen och hytter med näven och säger att det var bättre förr. Många här bryr sig heller inte så mycket om bilarna som om körningen i sig - Magnus brukar säga att Rejsa INTE är ett bilforum. Det är ett banåkarforum.

Själv tycker jag att tidtagning är synnerligen intressant - om jag tävlar (vilket jag inte gör eftersom racern aldrig funkar)! Då är tidtagningen på tidsträning såpass viktig att den bestämmer vilken startposition du har i racet. Däremot säger det inte så mycket att säga att man kört så-och-så fort med den-och-den bilen på den-och-den banan. Bara på vädret kan det lätt skilja ett par sekunder och byter du till andra däck, så handlar det om ett par sekunder till.

Din tid på Kinnekulle tror jag är bra och du har säkert en talang för att köra på bana som du kan börja slipa på till perfektion, men det är svårt att säga så mycket mer. Audi S8 är kanske lite för tung att köra på bana med men det är ju hur kul man har det handlar om. Min BMW 740iAL, en dinosaurie i samma dimensioner, är bland det långsammaste jag någonsin kört runt en bana, men jag hade lika kul för det (även om bromsarna till slut brann upp).

Jag hoppas du kommer att upptäcka en hel värld av urkul bankörning, kul kamratskap och en manisk besatthet av r-däck. Välkommen!

//Daniel

Citera
X-43
Gåshaga
Här sen Jan 2006

Trådstartare
kraniel.com skrev:
X-43 skrev:
[...]Vissa har tydligen missförstått mig[...]

Din tid på Kinnekulle tror jag är bra och du har säkert en talang för att köra på bana som du kan börja slipa på till perfektion, men det är svårt att säga så mycket mer. Audi S8 är kanske lite för tung att köra på bana med men det är ju hur kul man har det handlar om. Min BMW 740iAL, en dinosaurie i samma dimensioner, är bland det långsammaste jag någonsin kört runt en bana, men jag hade lika kul för det (även om bromsarna till slut brann upp).

Jag hoppas du kommer att upptäcka en hel värld av urkul bankörning, kul kamratskap och en manisk besatthet av r-däck. Välkommen!

//Daniel

Tack tack.

Jag håller som bäst på att leta efter en rolig bil att köra på bana men som också kan köras till & från Konsum.

Den ena bilen är, enligt Porsche klubben, en mkt bra bil för svenska banor; Porsche 964 RS.....
Den andra bilen jag tänker på är Opel Speedster Turbo som iofs inte har lika bra andrahandsvärde men som ger mkt prestanda för pengarna.

Jag tror att Porschen är en mer beprövad ban-racer medans Speedstern har mittmotor & lätttrimmad motor...

Så vi får se vad det blir! Förmodligen blir det köp i Maj.

Mvh
//Arthur

Ystad
Här sen Maj 2004

PORSCHE!!!!! 964 Rs Grymaste som finnsNästan...Du verkar ju ha fötterna på jorden kör så det ryker thumbs up Kör sedan på banmöten där du får ta tiden.Pcs nix,Pscr japp. Racing går till stor del ut på använda så lite tid som möjligt...

Gåshaga
Här sen Jan 2006

Trådstartare
carreracup skrev:
PORSCHE!!!!! 964 Rs Grymaste som finnsNästan...Du verkar ju ha fötterna på jorden kör så det ryker thumbs up Kör sedan på banmöten där du får ta tiden.Pcs nix,Pscr japp. Racing går till stor del ut på använda så lite tid som möjligt...

Jo tack! För 1 år sedan fick jag förtroendet att provköra en 964 RS med stora motorn, (300 hkr), & den gick som ett svin!

Nu ska jag "bara" hitta en lämplig Rs som inte är helt slut, även om dem är lätt meckade.

Mvh
//X-43

1 besök senaste veckan (3384 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande