| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Jag ska bygga ett tråg som är 8cm djupt. Går det? Tips?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (12278 totalt) |
|
Jag ska bygga ett tråg som är 8cm djupt. Går det? Tips?
Gör en ny tråd om detta istället. Har nu måttat och kommit fram till att mitt tråg får bli max 8cm djupt. Är det teoretiskt möjligt att få det att funka. Tar gärna emot skiss på hur man bäst utformar det. Idag är det som djupast ca 15cm. Motorn är en Saab 2.0 Ltt-97. Rakställd , och konverterad för bakhjulsdrift. |
||||
|
|
||||
|
hoppsan hoppsan , perfekt !
varvade upp min vinkel slip i mellandagarna för att göra samma sak men fegade ur då (9000 motor i en 7:a). Nu kan vi ju få till en bra diskussion här. Vet att det har gjorts liknade tråg på saabar hybrider förut. skall hem och leta på min disk efter bilder. föresten De jag prata tidigare med har dock sagt att man i stort sett kan kapa hur mycket som helst uppåt men man måste ersätta olje nivån på något sätt ( vilket borde bli i sidled eller bakåt) _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
|
Kommer motorn från en 900 eller 9000?
Trågen ser ju lite olika ut pga att motorn lutar ganska mycket framåt i 9000. Kanske är bättre att utgå från det ena istället för det andra men jag vet inte hur mycket du ska ändra. Tänk på att du måste ha samma volym för att oljan ska få plats i sumpen... dvs lägre innebär bredare och längre... vilket innebär mer skvalpande och därför måste det göras ordentliga skvalpplåtar och kanske lite luckor. Så tänk och testa ordentligt innan du bestämmer dig för hur du ska bygga. Ska bli intressant o se hur du gör iaf. Mvh Martin _________________ Martin Andersson Licenssvetsare Tig och Pinne |
||||
|
för att kapa tråden lite så har jag tillgång till 9000, 9-5 och eventuellt 9-3 tråg (om det skiljer från 9-5).
Så jag kan eventuellt plocka loss trågen och jämföra skillander, vet dock att ett 9-5 är typ 5 cm högre från början och mycket plattare (jämfört med motor lutning). Men om man ändå skall svetsa så spelar det väl ingen roll. Skall ta lite kort i helgen
_________________ // TXbias BXrndtson |
||||
|
Tråget på ng900/9-3 skiljer mycket från 9000/9-5...
9000 till vänster (18,5 cm) och 9-3 till höger (14,5 cm) - detta är högersidan på motorn 9000 till vänster och 9-3 till höger - detta är vänstersidan på motorn 9000 till vänster och 9-3 till höger - här ser man skillnad i lutning på motorerna stående på oljetråget >>Skoterjocke Känner igen bilden! Tyvärr är det bilden på tråget på ng900/9-3 och inte 9000. Se förklaring på bilderna ovan.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
|
Mats Friberg- Ursäkta lånet av din bild, men illustrerade bra hur tråget såg ut
Kan tillägga att jag oxå har tråg från 9000 och 900/9-3. Har oxå tänkt att det får gå ut på sidorna, har inget som bromsar åt något håll av tråget. Hur mycket olja surplar pickupen isig som mest per minut? Så man kalkylera ungefär med ett flöde. och gör man luckor och så, är det en tät "balja innanför så bara oljan kan komma in genom luckorna? Eller finns det hål i botten så det kan rinna runt luckorna oxå? Tänkte mest hur stor kraft oljan trycker på luckorna så man inte stänger ute oljan. |
||||
Jag grävde i detta ett år sedan och fick en indikering från en diesel-maskin på ca 80L/min, men frågan var om övertrycksoljan gick tillbaka till inlopp på pumpen eller tillbaka i tråget lyckades jag aldrig reda ut på just den maskinen. OM returen går tillbaka till inloppet på din motor (det är jub ara att titta) vet man ju fortfarande inte hur mycket maskinen konsumerar
om du följde länken jag skickade i andra tråden till ett 240 forum, såg du där bilder på hur luckor kan utformas! De måste vara helt lösa så att oljan komer in - och du vill nog ha ett helt "stängt" rum innanför luckorna så det inte rinner ut åt sidorna. Problemet med lågt tråg är ju att du behöver även ett "lock" ovanpå så det inte rinner över väggarna, och då är ju problemet att du måste få ner pickupen genom "locket" - en annan lösning är ju att fästa pickupen i tråget, och ha en slang som förbinder pickup och pump, så du lätt kan montera ihop det och ha pickupen helt "stängd" inuti sin box. Tänk också på att luckorna måste fästas med gångjärn som inte kan vibrera sönder eller "tappa" bitar som sedan åker upp i systemet. Slutligen, testet är ju att det ska finnas en rimlig volym inuti "rummet" vars vätskeyta lutar en bit över 45° (det motsvarar ju 1g sidoacceleration) och ändå kunna suga ut tillräckligt innan pickupen går i luften. Vidare behövs ju skvalplåtar dirigera oljan till luckorna så den inte rinner "vid sidan om". Vad kostar din motor att ersätta - skulle pickupen gå i luften? Ställ detta relativt kostnaden för torrsumpssystem (tråg kan du svetsa till själv, men kostnad för pump, remhjul, fäste, catchtank och slangsystem). Sannolikheten när du hittar på eget tråg är ju trots allt att det inte funkar. Min egen erfarenhet av i princip all fabrikation är att första gången funkar inte alls - andra gången man gör något brukar det fungera, men inte vara vackert, och tredje gången både funkar det och blir snyggt/funktionellt. Problemet här är ju att man märker inte att det inte funkar förrän motorn troligtvis tar skada - så tänk noggrannt på kostnaderna och riskerna! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Nedan finns det bilder på ett tråg som är moddat på saab i södertälje ( privat jobb alltså )
Vad jag vet så är inte tråget prövkört än men det borde ge ett tips på hur man kan göra om ett tråg om man vet lite om motorn i fråga. orginal tråget är till en NG 900 turbo om jag kommer ihåg rätt
Vad tror ni ? _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
|
Passade på att måtta ett tråg från en icke turbo 900ng.94- Det visade sig att det tråget bara är ca 11cm på djupaste stället. Och betydligt plattare, verkar som motorn är mer upprätad?
|
||||
|
Tjena!
Håller på med detta just nu, att bygga om mitt 9-5 tråg. Tråget kommer att bli 100mm djupt (mätt från block till underkant på tråget). Detta innebär att jag bara kapar bort den sneda botten så att tråget blir plant. På så sätt kan jag behålla det "skvalp lock" som sitter orginal och behöver bara fixa nya fästen för pickupen samt korta denna något. Nackdelen med detta är att jag mister 0,5l i oljevolym, frågan är hur illa det är? Går ju ganska lätt att bygga ut tråget bakåt för att få mer volum men då åker man på att fixa skvalpskott. Bilder kommer! Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Bilder
Kapar mitt 9-5 mitt tråg i helgen och det vore bra att inte uppfinna hjulet igen om du nu gjort det. Men skall man gå bakåt ?? jag fundera mer på att gå i sidan för att göra om tråget så lite som möjligt och inte få så mycket plats bakåt det kan skvalpa åt . ( men jag är ute på djup vatten här) _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
|
Nu har jag gjort lite på mitt tråg. Har byggts i 4mm alu. Dock så behöver det svetsas ihop, läcker lite med silvertejpen
Det blev 8 cm djupt. Och det rymmer ca 4.5-5liter beroende på var man lägger nivån.
Så finns det någon runt Göteborg som skulle kunna hjälpa mig med svetsningen så får du gärna hojta till. Svets för alu finns tyvärr inte i min bekantskapskrets. Tar gärna emot tips på modifieringar som skulle göra det effektivare. En skvalpplåt ska givitvis på alltihop oxå. Men skulle jag ha gjort en liten "stopp" uppe på väggarna för luckorna?
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Jag ska bygga ett tråg som är 8cm djupt. Går det? Tips?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (12278 totalt) |

