Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7126 besök totalt |
Lap timers - fabrikat, triggning och installation..
Tänkte införskaffa en lap timer och har kollat runt litegrann. För det första finns det ju en hel del fabrikat att välja mellan. Har läst lite spridda rekommendationer efter sökning här på forumet, men jag äskar fler synpunkter! Jag är ute efter att logga varvtider och helst kunna ladda ner dem till PC. Sektortider är midre intressant. Sen är det säkert så att man riskerar att "bygga fast sig" om man köper en enkel utrustning utan möjlighet till tex loggning av andra parametrar, men jag är rätt säker på att jag ska prioritera låg kostnad framför utbyggbarhet. Men det ska ju inte vara dåliga grejer, där går gränsen. Men sen är det detta med sändaren och triggningsprincipen. Jag levde i tron att en normal "beacon" var en radiosändare och att det satt en transponder i huvudenheten. Men när jag kollar på Rollcentre:s lap timer så triggar den på IR. Är detta det vanliga och funkar det bra? Läser om Unipro att de även kan trigga på "loop" eller "magnet". Förutsätter det att det är slingor igång på banan ifråga eller har man beacon med sig själv då också? Vad jag är ute efter är för- och nackdelar med olika triggningsprinciper egentligen. EDIT: Topic + installation. EDIT: Nyckelord: laptimer , laptimers , lap timer , lap timers , lap-timer , lap-timers , beacon , IR , fabrikat , installation , magnet , kamera , stativ , användande _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Rollcentres variant är den vanligaste jag sett på banorna (den finns med många olika etiketter på
![]() Det är ju alltid bra om man har samma som andra så finns det alltid nån IRbeacon igång. Det är ett litet problem när det kommer upp nya sändare (eller plockas ner) under ett träningspass eftersom det varvet kan bli kortare/längre. Risken med felinvestering ser jag som liten eftersom den varianten bör vara lätt att sälja vidare. Det är väl endast storleken på siffrorna och avsaknad av backlight som är lite mindre bra. MyChron Light TG Ser lite bättre ut men det är osäkert om de använder samma IR som Rollcentre (de har ju två olika). |
||||
Är alltså IR den förhärskande triggningsprincipen?
Att det står en massa Rollcentre-sändare ute, kan inte det vara en nackdel också? Eller är kodningen såpass bra att det inte är så stor risk att timern triggar på olika sändare olika varv? Jag tar hellre ingen mätning alls än en felmätning. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Av nån anledning dyker det alltid upp nån som vill placera sändaren i början av rakan och inte vid linjen... |
||||
Kör du AIM så går den på en annorlunda ir-frekvens gentemot dom andra. Vet inte om fler gör så
![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
OK, det är IR som gäller, eller? Låter lite mer tillförlitligt med radio, men det kanske inte finns?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
AIM
Kör med en MyChron Light TG och har aldrig behövt sätta ut min egen ir-sändare på någon bana än. Den funkar klockrent och man kan ladda ner tiderna i pc:n för analys. Mvh Peter _________________ Peter Edgren --------------- Klubb:HMS --------------- Peugeot 205 i ERCup (Vilar) Citroen BX 16v ERCup (Vilar) Passat som dragbil |
||||
Har samlat ihop de länkar jag hittat:
http://www.rollcentre.co.uk/rollcent http://www.uniprolaptimer.com/ http://www.aim-racing.se/ alt. http://www.aimsports.com/ http://www.alfano-usa.com/Alfano/hom http://www.advantagemotorsports.com/ http://www.gpt.it/Lap%20Timer%20Engl http://www.mmdevices.fi/english/inde http://www.hardracing.com/Laptimers. http://www.cc-2000.com/xtracing/en/u http://www.pzracing.it/English/pzrac http://www.farringdoninstruments.co. Det lutar nog åt Rollcentre eller AIM, men har inte kollat igenom allt ännu. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Vet ngn om beacon ingår i priset SEK 2375 + moms för AIM MyChron Light TG?
På den amerikanska sidan gjorde det så, men på den svenska kan jag inte riktigt tyda hur det ligger till. Jag ringer väl vid tillfälle, men om ngn vet, så..... _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Japp,den ingår.
Mvh Peter
_________________ Peter Edgren --------------- Klubb:HMS --------------- Peugeot 205 i ERCup (Vilar) Citroen BX 16v ERCup (Vilar) Passat som dragbil |
||||
En otrolig skillnad (inte ![]() På ungefär 1500 loggade varv har 4 eller 5 varv missats, troligen då någon legat bredvid mig precis perfekt. Har man på en gång använt transponder kan man i efterhand återkonstruera just den missade varvet i datorn... _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Lap timers - fabrikat och triggning....
Tydligen ska en del gokartbanor ha en magnetslinga så då kan du ha denna typ av triggning, har inte hört en racingbana som har slinga. du har inte så många val vad det gäller triggninng så för- och nackdelar kan du glömma. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: Lap timers - fabrikat och triggning....
![]() Just nu lutar jag nog litegrann åt AIM-hållet pga att den verkar smidigare och tydligare, även om den är nga hundringar dyrare än Rollcentre. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
||||
Re: Lap timers - fabrikat och triggning....
Jag skulle nog säga att de flesta gokartbanor har magnetstav nedlagd och en del har flera för att få sektortider. En helt suverän metod då det inte spelar någon roll om någon ligger bredvid och man behöver inte bekymra sig om att trigga på fel, eller sätta upp någon egen utrustning. Men jag har ingen aning om varför det inte finns på racerbanor? Kan ju inte kosta många kronor att fräsa ned en permanentmagnetstav. Man kan möjligen få problem med triggningen om man sätter avkännaren för högt, men det tycker jag inte skall vara nåt jätteproblem. Kartgolvet sitter ju vanligen bara ett par cm ifrån asfalten, men är det helt fritt borde det funka med nån dm också. En slinga för tidtagningen finns ju på alla banor antar jag, men frågan är om det finns någon avkännare som kan känna av den? Tveksamt. Kör man i SLC så kan man se sin egen och andras tider live i mobiltelefonen via wap. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det snackas lite lap-timers på corner-carvers oxå...
http://corner-carvers.com/forums/sho |
||||
Tips om inköpsställen för AIM med bra priser mottages tacksamt, har fått ett tips från en Peugeot-kollega, men fler tips på billiga och bra leverantörer skulle vara bra. Det är väl mest utomlands man hittar lägre priser antar jag?
En fråga till ang Mychron Ligt TG, kabeln för nedladdning, är det tex en vanlig USB till Mini-USB? Eller annan lättillgänglig standardkabel? AIM i Sverige vill ha 400 för sin kabel medan Clas o tar från 55 kr för den i bildlänken. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() Det blir nog dessutom den belysta varianten med extern matning. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() Min tolkning av bilden ovan är att det är en "telepropp" till USB av nåt slag. |
||||
Sladd till Aim.
Tyvärr så inehåller "skarvdosan" på sladden ett kretskort med diverse komponenter så den är inte så enkel att bygga själv. Annars är det en 2,5 mm stereopropp i ena änden och vanlig USB-kontakt i den andra. Mvh Peter _________________ Peter Edgren --------------- Klubb:HMS --------------- Peugeot 205 i ERCup (Vilar) Citroen BX 16v ERCup (Vilar) Passat som dragbil |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7126 besök totalt |