| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Speedster däck
|
1979 besök totalt |
|
Speedster däck
Jag vet inte om det här är rätt plats att fråga det men hur stora fälgar får man på en Speedster. Går det med 18 tum och vilken bredd ska jag satsa på? Detta är till gatbruk i första hand! Tack på förhand! _________________ Gustaf Wall |
||
|
Re: Speedster däck
Fundering bara: Är inte det lite synd? Tycker iofs inte att originalfälgen är speciellt snygg, men är det inte så att du sabbar den fina väghållningen om du går ifrån originaldimension på fälgar och däck? Finns väl de som har gjort, men då har man säkerligen jobbat en del med chassi för att få allt att lira... Just my
/ Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
GRRR!! original fälgar är designade av densamme, danske, designer som ritade den futuristiska karossen. Inte många bilar som är så genomdesignade av en och samme man.
18" finns flera som kör med, framför allt bak. För bättre egenskaper ska man nog snarare gå ner till 16". Registrera dig på www.VX220.org.uk _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
Det går nog att få på 18-tum bak, men vad är anledningen frågar man sig? Att sätta på ännu större fram är bara dumt det är tillräckligt svårt ändå att hitta passande däck. Ska du byta fälgar ska du snarare som apex sa gå ner en storlek till 16-tum istället, iaf fram. Då bör du kunna hitta 195 däck att sätta där (orginal sitter 175). Vill du ha ännu bredare fram går det att få in 205:or oxå men då bör du nog sätta 235 bak annars riskerar du att bilen blir för överstyrd, mycket bredare än så får du nog inte plats med utan andra modifieringar.
För gatbruk har du dock inte mycket nytta av bredare däck för du kommer knappast att köra så aggresivt att du har någon större nytta utav det extra greppet detta kan ge. Tänk på att större och bredare hjul väger mer och det är bara av ondo (speciellt på en liten lätt bil med relativt lite effekt) om du vill ha bra prestanda. Jag har för övrigt kört 15 tum runt om (låg vikt, billiga r-däck) vilket går alldeles utmärkt även om man då inte kan hitta bredare däck än 225. Kan dock meddela att kombinationen 225 bak och 195 fram är ypperlig. _________________ Mattias Meldert |
||
|
För det först, hur snyggt är det med 16 tummare? Det är ju min bil och inte någon dansk
designer som har den, då är det ju jag som ska bestämma vad som är snyggt på min egen bil. För det andra, jag har fått höra överallt att det ska vara så svårt att få tag i 18 tums däck... har jag missat något, jag har aldrig haft problem med det till mina tidigare bilar men de kanske är så att alla 18 tums försäljare precis blivit uppätna av illrar, jag kanske har missat det? Men annars så tackar jag för alla åsikter, de lutar nog åt att köra med 17 tum fram och 18 bak och inte med orginal fälgarna som JAG tycker är rätt....ja vet inte....orginal kanske..... _________________ Gustaf Wall |
||
Du kanske frågar på fel forum? om du vill nergradera prestandan på din bil kanske inte ett banåkarforum är det ultimata stället att vända sig? _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||
|
Näe det är din bil. Tyskarna är rätt bra på *BLING-BLING* och där är det många som kör med 18" en med "Kerscher 8,5x18 und 9,5x18 mit 215/35-18 und 225/40-18" bl a.
Här är en annan
"Work Whees VS KF in 8 und 9,5 *18 ET 23 und 26 mit Dunlop SP 9000 225/35 18 und 245/35 18" Vill du åka med 17/18" F/B så har Miraculix 4 fälgar att sälja, frågan är om de är snygga. Saabster körde med 17/18 och Dunlop R-däck, tror jag. _________________ Torbjörn Fagerberg
||
Jag trodde du ville ha 18 tum även fram... Vilka bredder på 18-tums däck kan du få tag på? orginalbredden fram är 175mm! det finns ETT däck i 17-tum! Bestämmer du dig för att öka bredden så bör du välja 195 eller möjligen 205, finns dessa bredder i 18-tum? i 195 finns inga, ett däck med lämplig profil (40) finns i 205! Återstår att gå upp till 215 fram för att få lite valfrihet, det kan kanske gå men troligen kommer hjulet ta i chassi och hjulhus. Dessutom bör du också då bredda till 245 bak för att behålla balansen i bilen, denna bredd blir oxå troligen svår att få plats med. Därför rekommenderar jag att istället gå ner i storlek fram för även i 17-tum är det svårt (för att inte säga omöjligt) att hitta däck i bredden 195 som oxå har passande profil (50). Därför rekommenderade jag att gå ner i 16-tum fram då finns en uppsjö av däck 195/55R16. Visst du kan fortsätta att köra på orginaldäcken men då får du kanske istället svårt att hitta en annan fälg som är tillräckligt smal (orginaler är 5,5 tum!) Det står dig fritt att göra precis som du vill men jag försöker bara ge dig min syn på saken. _________________ Mattias Meldert |
||
|
Antar att du har kollat Badstern? 17 fram, 18 bak, sänkt + spacers: www.badster.se
Helt ok prestanda "trots" stora hjul och dessutom bra bling. Hjulen lär vara lättare än original trots att de är större.
_________________ Vincent Wong |
||
|
Tror ni att den här bilen fungerar bra på bana med dessa hjul?
http://www2.blocket.se/ar?ca=11_s&am _________________ Arthur Arnell |
||
Säker bra jämfört med andra bilar, är dock inte säker på att den är snabbare med de jätte sulorna än med orginal däck. Antar att det inte sitter r-.däck utan breda "Vanliga" _________________ // TXbias BXrndtson |
||
|
Att säga att minsta möjliga diametar på fälg är bäst är inte riktigt hela sanningen. En större totaldiameter gör anliggningsytan något större vilket är bra.
Håller man totaladiametern konstant och kör med en större fälg och lägre profil på däcken tjänar man styvhet i däckssidan vilket är bra. Dock är däck i större dimensioner dyrare än i mindre. Så man tjänar nog mest tid på banan genom att köra på minsta möjliga dimension som går över bromsarna och sedan lägga pengarna man sparar på att köra mer
Men det är ju lite populärt här på forumet att hävda att minsta möjliga diameter på fälgarna är bäst. Är någon form av anti bling rörelse som har fått fäste
17" fram och 18" bak verkar ju funka prima. Badstern kör på Dunlop Direzza R-däck 215/45-17 samt 235/40-18 bak. Ser bra ut samt verkar fungerar rätt hyffsat också
http://www.badster.se/ Själv är jag tveksam till om det hade gått att kapa tid genom att sätta dit fälgar med mindre diameter. Kör själv på minsta möjliga däcksdimension men kommer att behöva byta då bromsarna växer. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Jag har förstått att just Speedster/Elise tjänar mkt på att ha lätta fälgar/däck /hubbar. Bilen är lätt och resten av hjulupphängningarna oxå. Så att gå åt andra hållet å köra med tunga 18"-are är nog kontraproduktivt.
Men just ATS DTC är väl lätta grejor för att vara 18"? _________________ Torbjörn Fagerberg
||
![]() |
Däck för banåka
Speedster däck
|
1979 besök totalt |