| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Bilder från renoveringen av en Astra/Climax.
|
13 besök senaste veckan (17181 totalt) |
|
Här är lite bilder från renoveringen av en Costin Nathan Astra. Jag blev kontaktad av nuvarande ägaren i Tyskland, förra året, som hade sett kort på Astra/Climaxen som jag hade tagit på Nürburgring 1969. Där kördes bilen av Roger Nathan Racing från England, med förarna Roger Narthan & Mike Beckwith.
Nu har ägaren i Tyskland skickat mig en DVD med fullt av bilder från renoveringen och en massa annan information om bilen. Bilen kördes bl.a. av olof Wijk & Tommy Brorsson på Ringen 1973 & 74. Brands Hatch
Crystal Palace 1969.
Dax för renovering.
Bilder från Rollouten september 05 Bilen är gatregad, (det är därför den har ljuddämpare), för att han vill kunna köra den när det är turistkörning på .
och har jag tur så kommer premiären att ske på Ringen när jag är där i april.
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
|
|
||
|
Vilken bil
Vilken renovering
Jodå, visst var väl Costin-Nathan bilarna kända för att ha en semimonoque i trä (typ plywood)). Lätt och starkt om man vet vad man håller på med.
Marcos är väl ett annat märke som haft "trächassi" på vissa bilar (tror jag), liksom några Hillman iMP baserade sportvagnsprototyper. En del påstår t.om. att Morgan har det, men där är det ju bara karosstommen som är uppbyggd på askträ. Den som tycker lösningen ser tvivelaktig ut rekommenderas ett studium av 80-tals missfostret Ford RS200. Muttefärsten för bärarmar popnitade i kevlar, som inte såg överdrivet väldiimensionerad ut. På flygplansidan finns ju också Brittiska nattjakts och spaingsplanet DeHallivad Mosquito. Mestadels upbyggt på trä och ansett som ett otroligt starkt och stryktåligt plan under ww2. Gick under smeknamnet "wooden wonder" Fanns i Sverige som nattjaktkärra (J30) i västerås sorry det blev visst off topic...
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
|
||
Japp Frank Costin. var involverad även i Marcos(tin) Brorsan Mike blev ju ena halvan av Cosworth Keit Dukworth den andra. Släkten är värst! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
och var jobbade Frank Costin under kriget? Jo På De havilland fabriken! som konstruktör. Så inga extra poäng för den som förstår varför han använde sig av trä i många konstruktioner. Styrkan i trä är högre jämfört med stål vid samma vikt Eller snarare tvärtom (han har ju jobbat hos Lotus). Lättare vid samma styrka!! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
|
Jag visste inte om ägaren ville jag skulle nämna hans namn, för i mailet där jag fick lov att lägga ut bilderna skrev han inget om det.
Men nu fick jag ett mail där han vill att jag ska använda hans namn ihopp med korten. Han heter. Günter Stellwagen. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
|
Re: Bilder från renoveringen av en Astra/Climax.
Underbart o se så många detaljerade bilder. En av världens coolaste bilar nånsin. Lite flera bilder. Vet inte vem som kör o vart men han som sitter brevid bilen tror jag är Nathan själv. /Bo
_________________ Bo Danerius |
||
|
Lennart!
Dina bilder och upplevelser från banorna borde med marignal platsa i någon av tidningarna med gammelbilar på repetoaren! Har du aldrig funderat på att skriva någon artikelserie? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Vid närmare eftertanke tror jag den Astran har gått med bl.a. Olle Wiik i hsotorisk racing i Sverige under 80-talet, kan det stämma?
Iaf har det tävlats med en Astra i både SSK coh historiskt 70-80 tal eventuellt tidigt 90 tal också. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
![]() |
Bilder o videos
|
13 besök senaste veckan (17181 totalt) |