| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Törs man använda biltemas mätare i "rejsbilen"?
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (16082 totalt) |
|
Som topic,i första hand dessa jag tänkter på: 32-172 oljetryck 32-171 vattentemp 32-174 oljetemp Nån med erfarenheter från dessa? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Jag har klämt in en oljetempmätare från Biltema i ShoppingClion.
Jag kontrollmätte den och den visade nästan rätt, några grader fel vid 100 och helt rätt vid 50 om jag minns rätt. Mätarna är ju lite "crappiga" i utförandet men min har funkat utan anmärkning hela förra säsongen. Dessutom är de ju löjligt billiga. |
||||
|
Tackar för ett utmärkt svar!
Just det där med "löjligt billiga" är ju lite som lockar =) MVH erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Har alla de tre i min Kadett och jag tror de ska stämma rätt ok iaf, vet inte hur mycket "man får vad man betalar för" det är men de känns helt ok och är för mig en fingervisning på om allt står rätt till.
Jag är nöjd. _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
De verkar fungera aldeles utmärkt.
Skulle de visa någon grad fel så spelar det ingen större roll. Det är ju framförallt förändringar ifrån det normala som är intressant. Största felet på de mätarna är väl att det står Biltema på dem samt att bakgrundsbelysningen inte är lika bra som på andra mätare. Fast de skiljer sig inte ifrån andra billiga mätare.
Själv har jag VDo mätare vilket beror på att jag råkade hitta sådana till halva priset. Fast de är ju betydligt dyrare och givare ingår inte i priset så det känns tveksamt om de är värda de extra pengarna. (Drygt 300kr för en mätare utan givare) Sen finns det mätare som kostar över 1000kr styck och uppåt. Men att ha sådana måste nog mest klassas som bling Ska man lägga ut så mycket pengar kan man lika gärna köpa en ordentlig panel som bara visar det som är intressant. Dvs varnar när värden avviker ifrån det man har angett.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Vet inte om det finns någon skillnad mot "dyrare" men jag störs av att glaset inte är antireflex på något sätt.. Ganska ofta som jag blir bländad av min oljetrycksmätare iaf.. sitter lite till höger om mig ovanpå instrumentpanelen.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Hur kontrollmätte du den? Jag har en oljetempmätare som inte rör på sig och föröker luska ut hur jag skall felsöka. Antar att det är resistansen som ändras? _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
Min metod är inte så där oerhört vetenskaplig och exakt...
Jag kopplade upp joxet med ett spänningsaggregat och blåste på givaren med en värmepistol. Tejpade en prob från en "riktig" lab-termometer som jag råkar ha liggande på givaren som referens. Egentligen borde man kanske kört i nå'n vätska på spisen, olja t.ex. för att komma över 100°C, då blir det lite lugnare tempökningar och bättre spridning. Jag orkade emellertid inte släpa upp allt i köket.
Edit: CAD'ade ihop en liten illustration som visar hur jag gick till väga...
|
||||
|
Gillar man inte att det står Biltema på dom, kan man ju alltid pilla loss mätartavlan. Scanna in den och kladda bort texten i exemplvis Photoshop. Sen är det bara skriva ut dom igen på lite tjockare papper. Man kan ju skriva VDo om man vill
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
Bra tejp?
Enda erfarenheten jag har av mätare är att de känns tomma och skramliga allihop, Biltema, VDo och andra jag känt på. Det diffar säkert i kvalitet men man får ju en fingervisning, de lär inte visa 20-30% fel iaf antar jag. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Maskeringstejp. Gav en tillfredställande termisk koppling i flera sekunder.
|
||||
|
HEJ!
Har alla fortfarande uppfattningen att biltemas mätare är helt ok? eller ska man satsa på autometer snygga phantom serie och bli urfattig?
Bonusfråga: Varför är alltid elektriska bränsletrycksmätare jättedyra, medans oljetrycksmätarna är mycket billigare? Borde det inte gå att ha en oljetrycksmätare till att mäta bränsletryck? _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
Jag köpte en oljetrycksmätare, den pajade ganska direkt.
Eftersom den var billig och jag är nyfiken så öppnades den. Innuti var det två motstånd för hålmontering som var dåligt lödda på två piggar och en spole som styr nålen. Motstånden var rätt stora så jag gissar att det skakar sönder ganska fort i en bil som inte är konfortorienterad. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
|
Har kört med Biltema instrument i RX-7:an i flera år och inte haft några problem. Vi har dem även i Formel Vee och där funkar de också utmärkt(Varvtal, oljetemp, oljetryck).
ofta verkar det handla mer om att folk skäms för att det står Biltema på sakerna. Sånt bekommer dock inte mig
Det är mycket tänkbart (troligt) att "dyra" instrument är exaktare och kanske även håller längre men personligen tror jag inte att de är så mycket bättre att det är motiverat. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
synd bara att de inte har laddtryck och oljetempsmätare...
sen är det ju det där med biltema loggan... har man lagt ner mycket tid och pengar på sin bil hittills känns det konstigt med den loggan i blickfånget, men som sagt, det går ju att fixa andra mätartavlor _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||
|
http://www.biltema.se/products/produ
Hur svårt att koppla in oljetemp, oljetryck och kylvattentemp på skala 1-10? Något för den med tummen mitt i .......?
_________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
Beror på bilen, på min 405a var oljetryck ganska jobbigt eftersom den sitter under insugsröret. på min gamla Mazda satte jag givare i T-kors bak på motorn, det kom man åt hur enkelt som helst. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
eller att måla över loggan med svart spritpenna. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (16082 totalt) |