Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 -85 "Vinterbus" | 1, 2, 3 >> 7420 besök totalt |
Då har man hamnat i E30-träsket då (lite smittsamt här på Rejsa).
Tanken är att det ska bli ett lågbudgethobbybankörningprojekt (blev ett långt ord) där jag skall gå den hårda självlärande vägen. Bilen skall köras till och från räserbanan. Detta har jag tänkt att göra: * Få ner bilen på backen med (nya) dämpare och fjädrar (inte nödvändigtvis ställbart) * Byta diverse bussningar * En stol (inte nödvändigtvis FIA-godkänd) * Någon enkel halvbur * En "ny" motor (kanske 323 el 325) renovera och byta till vassare kammar. * Bättre bromsar * oljekylning * Byta "Diffen" ? * Köra, köra, och köra Det kommer dyka upp massor med frågor till alla BMW experter här på Rejsa. Ge gärna lite tips under vägen! Här har vi en bild på skönheten: _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||
Hi hi...välkommen till E30-klubben...
Du får gärna komma förbi garaget någon gång när det passar dig om du vill söka lite insperation.... Kontakta mig när du ska köpa delar till bygget... Lycka till..... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
Låter bra! Tittar gärna förbi och kikar lite, vart håller ni till? Skickar en beställningslista! _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||
_________________ //Mvh Tobbe Granqvist Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.! Gula golfen 402m: 11.15@204m/h |
||
Det är en 318
Går det regga om bilen med en 323 eller 325 motor? Antar att det inte går att plocka ut så mycket ur en 318 (M10).... Ska fixa lite mer bilder. Ser inte så rolig ut men den är kononfin i plåten det var därför jag köpte den. _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||
Vad innebär det? om jag har en 323 motor med styrbox, tändmodul, lm osv är inte resten av elektroniken kompatibel med den gamla? _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||
Jodå, det går!!! Men det kanske kostar lite mer..... http://www.bmwworld.com/engines/m10. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
ja menar att motorelektroniken inte är samma så du får bygga om kabelhärvan sen funkar inte instrumentpanelen ifrån en 316/8 till en 32x
skulle jag vara dig skulle jag leta efter en m42 (16v) det är nog lättaste... men visst själva baskarrossen är samma men lite småändringar skulle ja vara dig skulle jag nog utgå ifrån en 325a så har du skivor runt om mm. visst funkar trummor bak, men man vill ju hälst ha skivor.. edit ska det vara budget skulle jag bygga på din m10 motor.. hinka på en liten turbo som ger bra effektkurva som är lättkörd inte hinka på ett gt40 agg från en liten lastbil.. då blev det dragracing effektkurva.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
M10 är ju kalasfint ju.
Nätt och fin balans i vagnen med en sådan. Lite mer knuff skadar ju inte så som redan sagts, på med en 13T eller 15T som ingen vill ha numera, toppa med 2-3 tryckvakter från en gammal Saab så får du "jätteprogressiv" bränslematning. om fastlåst fördelare eller ngn transplantation från en 240 turbo vet jag inte vad som är att föredra...låsa den så det inte spikar är enklast iaf. Vill minnas att en snubbe laddad 1 bar på originalmotor och bromsat 170hk med denna komb. Sök på autopower så hittar du kanske mer info om den. Fast nu rekar jag inte dig att ladda så mkt bara för att det går. Men 0,5-0,7 ska väl funka... EDIT: http://www.autopower.se/galleri/visa.asp?id=1230 Hade visst krämat ur ännumera mos när WG funkade. Varför göra det lätt för sig och börja med en sexa... Sök på "BMWiggen" så får du massor med trådar i ämnet. |
||
Man börjar ju fundera lite...... (som jag kanske inte gjorde innan) Det blir så när man är lite spontan. Kanske skulle tvätta av den och sälja och satsa på en 32X direkt ist.....
Vad tycker ni? _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||
Tjaa...du kan nog gissa vad min rekomendation blir.... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||
jag säger köp en 325'a direkt.. jag gjorde misstaget och köpte en 320.. Och gjorde det misstaget igen till vinterpulkan...
men vinterpulkan var för att den var ahem prisvärd... jag säger turbo på m10 eller en 325'a.. hur du än gör och du ska åka bana så se till att göra dig av med trummorna bak.. dom blir redigt varma av bara inspirerande körning på gammla södertäljevägen (tungelsta till rosenhill..) _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
Lika bra att säga det direkt...eller igen...320 ÄR inget allternativ om man ska bygga banleksak.
Man får 318-prestanda rakt fram med 325-vikt i kurvorna...och oavsett hur fint en 325 går i motorn så är det ingen fördel med en massa vikt. Billighetsbusbil, som jag tog denna för, brukar väl sällan föresgås av så mkt val utan man "blir" med en bil och man bygger på vad man har. Kanske du var mer seriös med denna bil än bara fula ihop ngt kul som jag trodde? om så är fallet och en hög med pengar planeras att plöjjas ner så köp en 318is eller 325, det underlättar en del. Planerar du ändå byta allt och vara riiiktigt seriös räcker det med en donatorbil och byta allt...om man ändå ska riva osv...men det skulle du ju inte väl? Annars tycker jag att 318 med M10 är bland de mest underskattade vagnar som byggts. Kolla på JMB Racings ERF-räser innan den blev seriös. De åkte ifrån det mesta med Grp.N-chassi, skivor runt om, toklättad och i övrigt helt standard. Vacker var den inte, men hua vad kul för pengarna. Har kört mkt banträff med 318 och får man upp farten är de mkt underhållande. Men visst, acca enormt gör dom inte. |
||
Det var inte min dag idag...mummel...mummel...gick ut i garaget för att skruva lite...slutade med att jack på två cm på handen så nu får jag nog åka och sy
Just nu lutar det nog åt att sälja..... men jag hittar ingen som är så fräsch i lack och plåt som den här.... _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||
tänkte bara tillägga att jag känner BMWiggen och det bygget som han gjorde på sin 318 är väldigt enkelt,billigt och funktionellt! driftsäkerheten med m10 och moderata effektuttag behöver väl inte ens kommenteras?
dock föredrar jag sugmotor, även om det kostar bra mycket mer att få upp effekten...får väl se om min nybyggda 2,2 liters m10 med lite annat innehåll och 2xweber 45or funkar bra i sommar _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||
Just nu lutar det nog åt att sälja..... men jag hittar ingen som är så fräsch i lack och plåt som den här....
[/quote] Behåll din 318! om den är bra i plåten är det värt mycket. Jag hadde tills nyligen en 320 e21-81 med 1,8 liters fyra, den hadde en otrolig balans. Att lasta på 40kg i nosen på den hadde förstört allt. Visst är det skoj med mer effekt men det kommer inte gå så mycket fortare runt en bana. Den extra vikten som sexorna medför gör att balansen rubbas ganska rejält. Det fanns en anledning till att M3 e30 hadde en fyra och inte en sexa som varit BMW`s signum genom alla år. Montera dina säkerhets detaljer, bra belägg (orginal skivor duger), och justera camber vinklarna så har du en fullt duglig banbil. Ett chassi kit skadar dock inte. Lycka till! _________________ Avregistrerad användare |
||
Många sanningar i det inlägget. |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 -85 "Vinterbus" | 1, 2, 3 >> 7420 besök totalt |