Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (2851 totalt) |
Köra framhjulsdriven med svetsad diff?
Har läst igenom alla trådar om "diff" på rejsa, men alla handlar om bakhjulsdrivna-bilar och dess nackdelar. Men hur är det med en lätt framhjulsdriven bil och svetsad diff? och om man bara använder bilen till att ha skoj med, på banträffar mm, nästan ingen vardagsåkning. Vad finns det för nackdelar då: - SBP ? - slitage på drivaxlar, bussningar ? - brott på drivaxlar, splines ? - trasig växellåda ? - okörbart ? Har kört en del "Live for Speed S2" (där man kör bl.a. lätt fwd-bil) med olika varianter på diffar, och får alltid bättre varvtider med en "låst diff" jämfört med en LSD, med i övrigt samma setup på chassie. Därför tänkte jag om det är ett billigt och bra allternativ att svetsa diffen på min CRX? _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
Jag minns Stig Blomkvist och grabbarna som körde SAAB Turbo på rallyskogen på den tiden då det begav sig, hårda lamelldiffar och mycket motor tenderar att ge föraren underarmar som Karl-Alfred.
|
Svetsa diffen på framhjulsdrivet är inget man bör hålla på med om man inte enbart tänker åka rakt fram (knappt ens då).
Har för mig att det ligger en gammal tråd någonstans på forumet om det. Först svänger det inget alls och sen svänger det ordentligt ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4 besök senaste veckan (2851 totalt) |