Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1181 besök totalt |
Nytt om tankkopplingar för Endurance serier ... gäller ALLA
Senaste informationen jag fått från Tekniska kommitten angående tank-kopplingar och dess placering på bilen är att: Kopplingar får ENBART vara av FIA-godkänd variant och får ej placeras i fönsterutrymme. Detta skall vara ordnat för ALLA Endurance-serier till midsommar för att få åka vidare. Men sista ordet har Racing-utskottet och jag återkommer när jag fått veta mera. |
||||
Japp håller med men det gör inte tekniska kommitten som bestämmer men ni kan kontakta Lars Svensson tel bost: 0150-182 46 Mobil 0707-75 65 69 så kan han förklara varför dom beslutar detta nu. |
||||
Klagar inte på dig Fredrik.. Jag är glad att vi inte köpt ventiler ännu, men kostnaden för de FIA-godkända ligger upp mot det dubbla, dvs minst 10k bara för ventiler, sen tillkommer allt krimskrams runt omkring. Tänker på alla de ERF-team som införskaffat dyra anläggningar till i år och nu i princip kan kasta ventilerna bara och byta.. Motorsport på hobbynivå? Pyttsan..... ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Jag misstänker att Fredrik menar att ni ska ringa å 'fråga' (dvs: klaga) ![]() _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
I'm a little bit slow today ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Borde ju finnas en skrivelse om att man inte får ändra regler på såhär kort varsel... Även om de ligger utanför rena reglementen berörande olika klasser.
|
||||
Det är inte reglerna som har ändrats utan tolkningen.... reglerna föreskriver inget annat än FIA godkända kopplingar, men tolkningen av det har varit FIA kopplingar och kopplingar med samma funktion och det godkänner inte Tekniska kommitten längre. Och dom säger att det meddelades med officiell bulletin i IB i november... inte för att jag sett det eller fått något meddelande om det, så jag kan inte motsäga eller bekräfta själv.
|
||||
Så här står det i punkt 5 i ERF's tekniska reglemente:
"Så kallat snabbtankningsanläggning är tillåten under förutsättning att den uppfyller FIA's appendix "j" Art 252.7 Ritning bifogas detta reglemente. Max volym i sådan anläggning är 70 liter. Tankanläggningen skall godkännas av seriebesiktningsman innan den får tas i bruk. Anläggningen skall märkas med teamets startnummer. Det är tillåtet att använda andra ventiler som ersättning för de sk "Premierventiler" som föreskrivs av FIA under förutsättning att funktionen garanteras." Edit: Förtydligande för de som inte är insatta - "funktion" i det här fallet är att ventilen skall vara av "torrbrytande" typ.. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Svaret jag fått från tekniska kommitten är att lokala regler inte är giltiga i detta fall för ERF lika lite som våra lokala regler om att det är ok med att ha tank-kopplingarna i fönstret. Utan vi måste ALLA följa FIA reglerna till fullo. Dock kan vi ha hårdare regler typ max 2 meter höjd istället för 3 meter som FIA har, och ha anläggningarna på hjul med en bas på 2 x 1 meter är ok. Men resten , NÄE..... |
||||
Det här med kopplingarna i fönstret hade jag uppe i samband med Vagnboksbesiktningen, så det var ingen nyhet (är ju ingen jättegrej heller och går att kringå med lite kreativitet ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1181 besök totalt |