Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7535 besök totalt |
|
||||||
motorfråga?
Men vad tror ni om man flyttar tillbaka en sexa 15-20cm,det borde väl göra mycket på balansen någon som har erfarenheter jag funderar nämligen på att göra det i min 320 en m50 el s50 _________________ kalle hult BMW 328ia -97 BMW M3 -94 BMW M3 -95 BMW M3 -96 Super Seven projekt SAAB 99 TURBO -80 |
||||||
Jag har ingen erfarenhet av något sådant, är det inte bättre att leta reda på en M3 e30 motor istället? Det lär bli väldigt mycket jobb att flytta hela motorn bakåt... Lägg ned tiden på att gjuta glasfiberhuv och skärmar istället så blir du av med vikt istället för att bara flytta runt den. Att flytta motorn bakåt gör nog en hel del men det är nog bland det sista man gör för att fullända en banbil.
_________________ Avregistrerad användare |
||||||
![]() _________________ Pierre Rosenholtz bmw 530D Touring -10 |
||||||
Hmm.. Den var faktiskt både vacker och seriös redan från början! > ![]() Balansen med en M10-fyra fram är riktigt bra! Redan en S14 väger mer än en M10 och det märks, enligt de som körde JMB förra året. Bygger man en seriös M10 så både håller det och lämnar gott om effekt och vrid. Strunta i vad effektnissarna säger och gör det rätta; behåll din M10! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Visst är det gött med mycket effekt, men effekt utan kontroll är ingenting. När det är frågan om bankörning spelar 40kg på fel ställe stor roll! Jag har kört motorstarka bilar med taskig kontroll, skoj vid "en dag på strippen" men det räcker att besöka närmaste rondell för att man skall tröttna. Nu blir en bmw med sexa ingen amerikansk pråm men vid bankörning är det inte säkert att den extra effekten hos en sexa uppväger den försämrade balansen (mer understyrning). Jag tyckte att min rostiga Bmw 320 -82 för 3500kr (med fyra) var minst lika rolig att köra som en chrysler 300c hemi med 340hp, om man ser till ren respons och körglädje. Lotus Esprite, Elise, Exige, Porsche 924, 944, 968, Bmw M3 e30, Toyota Mr2, Mazda Miata, Nissan 200zx, Mitsubishi EVo 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 Subaru Impreza, Lancia Delta, Audi urquattro är alla bilar med raka fyror och jag skulle kalla dem alla för sportbilar ![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||||
När Johan och Jasse precis hämtat den, innan omlack, med gammla torrspruckna däck, halvkass originalmaskin... Nä, vacker och seriös blev den först då den blev orange. ![]() |
||||||
![]() En lättad 318 med ett vettigt chassi och ordentliga bromsar (=andra belägg) är väldigt underhållande på bana. Det behövs inte effekt för att åka hyffsat fort och ha väldigt roligt ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Håller med, satsa på en 325 ![]() ![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
jag tillhör kategorin som gillar mer effekt än man kan bruka.. visst att det är svårkördare men jag vill ju kunna göra mera än bara köra bana.. den dagen man ska ha en strikt banleksak blir det en M3E30 men innan dess så anser ja att den 6'a funkar fint men kan ha viss tendens att understyra lite..
![]() allt beror på vad man värdesätter har du en 318 så säger ja bygg snikturbo och lite chassie behöver inte kosta så många tusenlappar om man gör nästan allt själv.. ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||||
Audi urquattro har fem cylindrar ![]() _________________ Stefan Eklund Kör V40T4 -01 samt skoda pickis. |
||||||
och Imprezan har ju inte heller rak 4:a.. ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||
Mycket pinsamt... ![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Fan jag är som en kärring... kan inte bestämma mig!!
![]() om man säger så här ist då: ![]() *Behålla motor (Växellådan är har bara gått 9000 mil och har ny koppling, alla tätningar är bytta. Känns som ny) *Porta toppen i samband med renovering *Byta kammar *Byta ut bromsarna runt om. Tänkte mig BMW-orginal av något slag typ från 325, m3??, köpa från skroten och renovera. (Måste funka med 15" fälgar!) Tips?? *Lätta bilen lite lagom *Få ner bilen på backen (stötdämpare, fjädrar) *Byta diverse bussningar *optimera Camber mm *Enkel bur *En stol *oljekyl observara att det ska vara ett budgetprojekt..... _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||||
Nu börjar vi snacka!
![]() Prata med ulf på www.topptrim.se innan du sätter igång med motorn. Han har koll.. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Exakt! ![]() |
||||||
Låter som om det är tämligen seriöst menat iaf. oooOM du nu väljer att behålla så kan du bulta 325 eller M3-bromsar/fjäderben/bärarmar rakt på din bil. Allt funkar med 15". Dock har M3 5-bult och större bromsar än 325. 325-allternativet räcker. Sitter samma saker på 318is oxå om du letar. om du nu redan har en 318 som verkar fin att utgå ifrån skulle jag börja med att lätta den så extremt det bara gick. Lta fram 325:ans 51mm fjäderben och länarmar bak så du kan använda rätt dämpare sam få ventilerade skivor fram och skivor bak. Rätt däck, belägg och säg 4st Gula Koni från Stötdämparexperten ihop med rätt fjädrar så har man en kalasfin leksak. Att det sedan i avsaknad av effekt krävs av en att man kör extremt snält/konsevent och vägvinnande gör att man utvecklas ngt enormt som förare gemfört med att alltid kunna rätta till misstag med gaspedalen. Ta Mattias Ekström tex. Från Renault 5 på 75hk in i STCC och en Volvo 850 och med i toppen direkt. Alla "kunniga" sa att det som urskillde honom från övriga var att han besatt en enorm förmåga att ta med sig fart genom kurvorna. Har man ingen effekt vill man ju bromsa så lite det bara går. ![]() Sen om det är mer "rätt" att börja på en 325:a eller 318 beror ju en del på vad man har för mål med bygget oxå. Eller vad som finns att tillgå. Det är inte så enkelt att man bara kan skrika rätt ut att xxx är bäst, alltid! ![]() ![]() |
||||||
Från budget-racing till vinterbus. Det blir lite lätta renoveringar och dekaltrim istället
![]() ![]() Har lite frågor till alla BMW experter: Har problem med att den blir varm, har bytt kylvatten och termostat. * Kan det vara vattenpumpen? Hur kolla? Svårt att byta? Dyrt? * Eller kylaren, den är i ganska dåligt skick? Hur kolla? * Eller kan det vara luft i systemet? Hur få bort? Vad är det mest vanliga.... Vad har slangen för funktion som går från luftburken till två "tryckklockor" och sedan vidare till ovanför grenröret? Hur göra med den om man ska sätta ditt öppet filter för att få lite godare sång? Tack på förhand! Bifogar en liten bild på grus/snör-räsern... ![]() _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7535 besök totalt |