Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 -85 "Vinterbus"
<<   1, 2, 3   >>
7535 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dubbel.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328



motorfråga?

Men vad tror ni om man flyttar tillbaka en sexa 15-20cm,det borde väl göra mycket på balansen någon som har erfarenheter jag funderar nämligen på att göra det i min 320 en m50 el s50

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328



motorfråga?

Men om man flyttar tillbaka en sexa m20 ,m50 ,s50 borde väl göra en hel del på balansen?

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Jag har ingen erfarenhet av något sådant, är det inte bättre att leta reda på en M3 e30 motor istället? Det lär bli väldigt mycket jobb att flytta hela motorn bakåt... Lägg ned tiden på att gjuta glasfiberhuv och skärmar istället så blir du av med vikt istället för att bara flytta runt den. Att flytta motorn bakåt gör nog en hel del men det är nog bland det sista man gör för att fullända en banbil.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Dubbel..

_________________
Avregistrerad användare
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



Andreas Lidström skrev:
Avregistrerad anv. skrev:

Behåll din 318! om den är bra i plåten är det värt mycket. Jag hadde tills nyligen en 320 e21-81 med 1,8 liters fyra, den hadde en otrolig balans. Att lasta på 40kg i nosen på den hadde förstört allt. Visst är det skoj med mer effekt men det kommer inte gå så mycket fortare runt en bana.

Den extra vikten som sexorna medför gör att balansen rubbas ganska rejält. Det fanns en anledning till att M3 e30 hadde en fyra och inte en sexa som varit BMW`s signum genom alla år. Montera dina säkerhets detaljer, bra belägg (orginal skivor duger), och justera camber vinklarna så har du en fullt duglig banbil. Ett chassi kit skadar dock inte. Lycka till!


Många sanningar i det inlägget.

thumbs up
ni o era 4,or stor motor ska det va finns ju ingen sport bil med 4a

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734



Andreas Lidström skrev:
Kolla på JMB Racings ERF-räser innan den blev seriös. De åkte ifrån det mesta med Grp.N-chassi, skivor runt om, toklättad och i övrigt helt standard. Vacker var den inte, men hua vad kul för pengarna.


Hmm.. Den var faktiskt både vacker och seriös redan från början! >

Balansen med en M10-fyra fram är riktigt bra! Redan en S14 väger mer än en M10 och det märks, enligt de som körde JMB förra året. Bygger man en seriös M10 så både håller det och lämnar gott om effekt och vrid.
Strunta i vad effektnissarna säger och gör det rätta; behåll din M10!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



hartge skrev:
Andreas Lidström skrev:
Avregistrerad anv. skrev:

Behåll din 318! om den är bra i plåten är det värt mycket. Jag hadde tills nyligen en 320 e21-81 med 1,8 liters fyra, den hadde en otrolig balans. Att lasta på 40kg i nosen på den hadde förstört allt. Visst är det skoj med mer effekt men det kommer inte gå så mycket fortare runt en bana.

Den extra vikten som sexorna medför gör att balansen rubbas ganska rejält. Det fanns en anledning till att M3 e30 hadde en fyra och inte en sexa som varit BMW`s signum genom alla år. Montera dina säkerhets detaljer, bra belägg (orginal skivor duger), och justera camber vinklarna så har du en fullt duglig banbil. Ett chassi kit skadar dock inte. Lycka till!


Många sanningar i det inlägget.

thumbs up
ni o era 4,or stor motor ska det va finns ju ingen sport bil med 4a



Visst är det gött med mycket effekt, men effekt utan kontroll är ingenting. När det är frågan om bankörning spelar 40kg på fel ställe stor roll! Jag har kört motorstarka bilar med taskig kontroll, skoj vid "en dag på strippen" men det räcker att besöka närmaste rondell för att man skall tröttna.

Nu blir en bmw med sexa ingen amerikansk pråm men vid bankörning är det inte säkert att den extra effekten hos en sexa uppväger den försämrade balansen (mer understyrning). Jag tyckte att min rostiga Bmw 320 -82 för 3500kr (med fyra) var minst lika rolig att köra som en chrysler 300c hemi med 340hp, om man ser till ren respons och körglädje.

Lotus Esprite, Elise, Exige, Porsche 924, 944, 968, Bmw M3 e30, Toyota Mr2, Mazda Miata, Nissan 200zx, Mitsubishi EVo 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 Subaru Impreza, Lancia Delta, Audi urquattro är alla bilar med raka fyror och jag skulle kalla dem alla för sportbilar

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Rikard Ahlin skrev:


Hmm.. Den var faktiskt både vacker och seriös redan från början! >



När Johan och Jasse precis hämtat den, innan omlack, med gammla torrspruckna däck, halvkass originalmaskin...
Nä, vacker och seriös blev den först då den blev orange.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2541



Andreas Lidström skrev:
Rikard Ahlin skrev:


Hmm.. Den var faktiskt både vacker och seriös redan från början! >



När Johan och Jasse precis hämtat den, innan omlack, med gammla torrspruckna däck, halvkass originalmaskin...
Nä, vacker och seriös blev den först då den blev orange.




En lättad 318 med ett vettigt chassi och ordentliga bromsar (=andra belägg) är väldigt underhållande på bana. Det behövs inte effekt för att åka hyffsat fort och ha väldigt roligt

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



hartge skrev:
Andreas Lidström skrev:
Avregistrerad anv. skrev:

Behåll din 318! om den är bra i plåten är det värt mycket. Jag hadde tills nyligen en 320 e21-81 med 1,8 liters fyra, den hadde en otrolig balans. Att lasta på 40kg i nosen på den hadde förstört allt. Visst är det skoj med mer effekt men det kommer inte gå så mycket fortare runt en bana.

Den extra vikten som sexorna medför gör att balansen rubbas ganska rejält. Det fanns en anledning till att M3 e30 hadde en fyra och inte en sexa som varit BMW`s signum genom alla år. Montera dina säkerhets detaljer, bra belägg (orginal skivor duger), och justera camber vinklarna så har du en fullt duglig banbil. Ett chassi kit skadar dock inte. Lycka till!


Många sanningar i det inlägget.

thumbs up
ni o era 4,or stor motor ska det va finns ju ingen sport bil med 4a



Håller med, satsa på en 325 ....för inte allt för många kronor får du den dubbla effekten i en 325:a än vad du har orginal i en slöarton, eller ursäkta harkel harkel, menar förstås 318... och det spelar det defenetivt roll, inte fel med lite vrid heller....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447



jag tillhör kategorin som gillar mer effekt än man kan bruka.. visst att det är svårkördare men jag vill ju kunna göra mera än bara köra bana.. den dagen man ska ha en strikt banleksak blir det en M3E30 men innan dess så anser ja att den 6'a funkar fint men kan ha viss tendens att understyra lite..


allt beror på vad man värdesätter har du en 318 så säger ja bygg snikturbo och lite chassie behöver inte kosta så många tusenlappar om man gör nästan allt själv..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
soul
Avesta
Här sen Feb 2005
Inlägg: 104



Avregistrerad anv. skrev:
Lotus Esprite, Elise, Exige, Porsche 924, 944, 968, Bmw M3 e30, Toyota Mr2, Mazda Miata, Nissan 200zx, Mitsubishi EVo 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 Subaru Impreza, Lancia Delta, Audi urquattro är alla bilar med raka fyror och jag skulle kalla dem alla för sportbilar

Audi urquattro har fem cylindrar

_________________
Stefan Eklund

Kör V40T4 -01 samt skoda pickis.
Citera
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 924



soul skrev:
Avregistrerad anv. skrev:
Lotus Esprite, Elise, Exige, Porsche 924, 944, 968, Bmw M3 e30, Toyota Mr2, Mazda Miata, Nissan 200zx, Mitsubishi EVo 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 Subaru Impreza, Lancia Delta, Audi urquattro är alla bilar med raka fyror och jag skulle kalla dem alla för sportbilar

Audi urquattro har fem cylindrar


och Imprezan har ju inte heller rak 4:a.. Men poängen gick ju fram ändå..

_________________
Mvh / Daniel Ene
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



soul skrev:
Avregistrerad anv. skrev:
Lotus Esprite, Elise, Exige, Porsche 924, 944, 968, Bmw M3 e30, Toyota Mr2, Mazda Miata, Nissan 200zx, Mitsubishi EVo 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 Subaru Impreza, Lancia Delta, Audi urquattro är alla bilar med raka fyror och jag skulle kalla dem alla för sportbilar

Audi urquattro har fem cylindrar


Mycket pinsamt... Jag bor trots allt 500 meter från "Dahlbäck racing".

_________________
Avregistrerad användare
Citera
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Fan jag är som en kärring... kan inte bestämma mig!!

om man säger så här ist då:

*Behålla motor (Växellådan är har bara gått 9000 mil och har ny koppling, alla tätningar är bytta. Känns som ny)

*Porta toppen i samband med renovering

*Byta kammar

*Byta ut bromsarna runt om. Tänkte mig BMW-orginal av något slag typ från 325, m3??, köpa från skroten och renovera. (Måste funka med 15" fälgar!) Tips??

*Lätta bilen lite lagom

*Få ner bilen på backen (stötdämpare, fjädrar)

*Byta diverse bussningar

*optimera Camber mm

*Enkel bur

*En stol

*oljekyl


observara att det ska vara ett budgetprojekt.....

_________________
g3acing
Linköpings Motorsällskap
Kristoffer Grennberger
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2734



Nu börjar vi snacka!

Prata med ulf på www.topptrim.se innan du sätter igång med motorn. Han har koll..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan.. skrev:
Andreas Lidström skrev:
Rikard Ahlin skrev:


Hmm.. Den var faktiskt både vacker och seriös redan från början! >



När Johan och Jasse precis hämtat den, innan omlack, med gammla torrspruckna däck, halvkass originalmaskin...
Nä, vacker och seriös blev den först då den blev orange.




En lättad 318 med ett vettigt chassi och ordentliga bromsar (=andra belägg) är väldigt underhållande på bana. Det behövs inte effekt för att åka hyffsat fort och ha väldigt roligt


Exakt!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



krilleg skrev:
*massa funderingar*

observara att det ska vara ett budgetprojekt.....


Låter som om det är tämligen seriöst menat iaf.

oooOM du nu väljer att behålla så kan du bulta 325 eller M3-bromsar/fjäderben/bärarmar rakt på din bil. Allt funkar med 15".

Dock har M3 5-bult och större bromsar än 325.
325-allternativet räcker. Sitter samma saker på 318is oxå om du letar.

om du nu redan har en 318 som verkar fin att utgå ifrån skulle jag börja med att lätta den så extremt det bara gick.
Lta fram 325:ans 51mm fjäderben och länarmar bak så du kan använda rätt dämpare sam få ventilerade skivor fram och skivor bak.
Rätt däck, belägg och säg 4st Gula Koni från Stötdämparexperten ihop med rätt fjädrar så har man en kalasfin leksak.

Att det sedan i avsaknad av effekt krävs av en att man kör extremt snält/konsevent och vägvinnande gör att man utvecklas ngt enormt som förare gemfört med att alltid kunna rätta till misstag med gaspedalen.
Ta Mattias Ekström tex. Från Renault 5 på 75hk in i STCC och en Volvo 850 och med i toppen direkt.
Alla "kunniga" sa att det som urskillde honom från övriga var att han besatt en enorm förmåga att ta med sig fart genom kurvorna. Har man ingen effekt vill man ju bromsa så lite det bara går.

Sen om det är mer "rätt" att börja på en 325:a eller 318 beror ju en del på vad man har för mål med bygget oxå. Eller vad som finns att tillgå. Det är inte så enkelt att man bara kan skrika rätt ut att xxx är bäst, alltid!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
krilleg
Linköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Från budget-racing till vinterbus. Det blir lite lätta renoveringar och dekaltrim istället

Har lite frågor till alla BMW experter:

Har problem med att den blir varm, har bytt kylvatten och termostat.
* Kan det vara vattenpumpen? Hur kolla? Svårt att byta? Dyrt?
* Eller kylaren, den är i ganska dåligt skick? Hur kolla?
* Eller kan det vara luft i systemet? Hur få bort?
Vad är det mest vanliga....


Vad har slangen för funktion som går från luftburken till två "tryckklockor" och sedan vidare till ovanför grenröret? Hur göra med den om man ska sätta ditt öppet filter för att få lite godare sång?

Tack på förhand! Bifogar en liten bild på grus/snör-räsern...



_________________
g3acing
Linköpings Motorsällskap
Kristoffer Grennberger
Citera
hartge
åtvidaberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 687



du kan nog ha luft i systemet ..

_________________
Pierre Rosenholtz

bmw 530D Touring -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 -85 "Vinterbus"
<<   1, 2, 3   >>
7535 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande