Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1834 besök totalt |
Märklig lutning på BMW Sauber F1-bil
La märke till denna lutningen på bärarmarna på BMW-saubers nya F1-bil. http://www.bmw-sauber-f1.com Verkar inte heller som det är en synvilla på grund av kameravinkel/lins... Vad kan anledningen vara att ha det så här? ![]() ![]() _________________ Måns Puur |
||||
Kanske måste kölen vara så högt upp att det blir den vinkeln?
Jag kan inte komma på nån riktigt seriös anledning till att mindre avvikelse från vågräta armar är skadligt. Bumpsteer och cambergain har de nog bra koll på ändå. |
||||
Jag frågade samma sak (fast med mp20) i den här tråden men fick ingen klarhet.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Toyota kopierade också mclaren å började köra utan köl i slutet av förra säsongen (även om den fortfarande va kvar).
![]() Diskuteras även på detta forum: http://forums.autosport.com/showthre _________________ Stefan Cedergren |
||||
1 Så måste man ha den exakta geometrin
Man behöver inte flytta runt mycket för att få olika fenomen. 2 Måste man förstå vad de är ute efter och det är inte lätt ![]() 3 Sen vill jag nog påstå att F1 är inte mycket att titta på för oss amatörer. F1 och de bilar vi snickar på har HELT olika förutsättingar och krav. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Anledningen till denna utformning ska vara att själva nosen är lägre. Detta beror dels på att man ville få ner förarens ben position för en lägre tyngdpunkt. Den andra anledningen är aerodynamisk; nosen är lägre och den har en annan utformning under med en böjning uppåt.
Vidare så kan man ju märka ett par förändringar orsakade av motorbytet till en V8:a. Bilen är smalare baktill genom att växellådan kunnat förlängas samtidigt som tankvolymen har kunnat minskas. Luftintaget till motorn, kylarnas storlek och därmed sidepodsen storlek har också minskats. När vi också talar bärarmar så kan det ju vara intressant att notera att exempelvis fjolårets McLaren körde med bakre undre bärarmar av stål, inte kolfiber. |
||||
MP20 fick ändrad framvagnsgeometri som följd av en regeländring för frontvingens höjd. Antagligen ville de skapa plats för luftflödet efter vingen och flyttade därför upp bärarmarna. Framvagnen ändrades dock två gånger under säsongen för att den var för snäll mot framdäcken, de hann inte få upp temperatur i framdäcken under kvalet och blev lidande av det.
Undre bärarmen i bakvagnen var mycket riktigt av stål, anledningen var de höga temperaturer den utsätts för. Sedan spelar det antagligen inte så stor roll, visserligen är det ofjädrad vikt men samtidigt är det ju en av de lägst placerade komponenterna i bilen. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Enligt Adrian Newey så har de planerat att byta ut den undre bärarmen i bakvagnen till en av kolfiber. Förutom temperaturerna så är den även den högst belastade komponenten i hjulupphängningen, vilket är varför den var av stål. Man har ju också försökt ersätta växelådshuset med en i kolfiber. Vet dock inte om dessa använts vid några tävlingar. Växellådshuset är ju normalt i titan annars. |
||||
Jag tror vi läst samma intervju. Ja de skulle byta den mot en i kolfiber så fort de kunde hitta en lösning som var säker, bärarmshaveri är ju inte speciellt roligt, dock var det inte en prioriterad detalj. Han nämnde visserligen att det var en av de högst belastade delarna i bilen men det kan knappast vara huvudorsaken till att de inte bytt. Att producera en bärarm i kolfiber med samma styrka som en i stål borde inte vålla några oöverstigliga problem. Undre främre bärarmen är antagligen ganska hårt belastad oxå. Däremot gör ju belastningen att haveriet blir spektakulärt om matrismaterialet i bärarmen bryts ned av den höga temperturen. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Kan Kimis bärarmshaveri berott på att de nu kör med kolfiber? _________________ Tomas Lindbäck |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1834 besök totalt |