Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Märklig lutning på BMW Sauber F1-bil
1834 besök totalt
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199


Trådstartare
Märklig lutning på BMW Sauber F1-bil

La märke till denna lutningen på bärarmarna på BMW-saubers nya F1-bil. http://www.bmw-sauber-f1.com

Verkar inte heller som det är en synvilla på grund av kameravinkel/lins...

Vad kan anledningen vara att ha det så här?




_________________
Måns Puur
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20249



Kanske måste kölen vara så högt upp att det blir den vinkeln?
Jag kan inte komma på nån riktigt seriös anledning till att mindre avvikelse från vågräta armar är skadligt. Bumpsteer och cambergain har de nog bra koll på ändå.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Adam928
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



Uppställd för transport? Bara en vild gissning...

_________________
Adam Weinemo
Porsche 928 S4 MY91
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Jag frågade samma sak (fast med mp20) i den här tråden men fick ingen klarhet.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Cedergren
Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 76



Toyota kopierade också mclaren å började köra utan köl i slutet av förra säsongen (även om den fortfarande va kvar).




Diskuteras även på detta forum:

http://forums.autosport.com/showthread.php?s=&threadid=82970

_________________
Stefan Cedergren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

1 Så måste man ha den exakta geometrin
Man behöver inte flytta runt mycket för att få olika fenomen.

2 Måste man förstå vad de är ute efter och det är inte lätt

3 Sen vill jag nog påstå att F1 är inte mycket att titta på för oss amatörer.
F1 och de bilar vi snickar på har HELT olika förutsättingar och krav.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Anledningen till denna utformning ska vara att själva nosen är lägre. Detta beror dels på att man ville få ner förarens ben position för en lägre tyngdpunkt. Den andra anledningen är aerodynamisk; nosen är lägre och den har en annan utformning under med en böjning uppåt.

Vidare så kan man ju märka ett par förändringar orsakade av motorbytet till en V8:a. Bilen är smalare baktill genom att växellådan kunnat förlängas samtidigt som tankvolymen har kunnat minskas. Luftintaget till motorn, kylarnas storlek och därmed sidepodsen storlek har också minskats.

När vi också talar bärarmar så kan det ju vara intressant att notera att exempelvis fjolårets McLaren körde med bakre undre bärarmar av stål, inte kolfiber.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



MP20 fick ändrad framvagnsgeometri som följd av en regeländring för frontvingens höjd. Antagligen ville de skapa plats för luftflödet efter vingen och flyttade därför upp bärarmarna. Framvagnen ändrades dock två gånger under säsongen för att den var för snäll mot framdäcken, de hann inte få upp temperatur i framdäcken under kvalet och blev lidande av det.
Undre bärarmen i bakvagnen var mycket riktigt av stål, anledningen var de höga temperaturer den utsätts för. Sedan spelar det antagligen inte så stor roll, visserligen är det ofjädrad vikt men samtidigt är det ju en av de lägst placerade komponenterna i bilen.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Tomas L skrev:
MP20 fick ändrad framvagnsgeometri som följd av en regeländring för frontvingens höjd. Antagligen ville de skapa plats för luftflödet efter vingen och flyttade därför upp bärarmarna. Framvagnen ändrades dock två gånger under säsongen för att den var för snäll mot framdäcken, de hann inte få upp temperatur i framdäcken under kvalet och blev lidande av det.
Undre bärarmen i bakvagnen var mycket riktigt av stål, anledningen var de höga temperaturer den utsätts för. Sedan spelar det antagligen inte så stor roll, visserligen är det ofjädrad vikt men samtidigt är det ju en av de lägst placerade komponenterna i bilen.


Enligt Adrian Newey så har de planerat att byta ut den undre bärarmen i bakvagnen till en av kolfiber. Förutom temperaturerna så är den även den högst belastade komponenten i hjulupphängningen, vilket är varför den var av stål.

Man har ju också försökt ersätta växelådshuset med en i kolfiber. Vet dock inte om dessa använts vid några tävlingar. Växellådshuset är ju normalt i titan annars.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Johan Edlund skrev:

Enligt Adrian Newey så har de planerat att byta ut den undre bärarmen i bakvagnen till en av kolfiber. Förutom temperaturerna så är den även den högst belastade komponenten i hjulupphängningen, vilket är varför den var av stål.

Jag tror vi läst samma intervju.
Ja de skulle byta den mot en i kolfiber så fort de kunde hitta en lösning som var säker, bärarmshaveri är ju inte speciellt roligt, dock var det inte en prioriterad detalj.
Han nämnde visserligen att det var en av de högst belastade delarna i bilen men det kan knappast vara huvudorsaken till att de inte bytt. Att producera en bärarm i kolfiber med samma styrka som en i stål borde inte vålla några oöverstigliga problem. Undre främre bärarmen är antagligen ganska hårt belastad oxå. Däremot gör ju belastningen att haveriet blir spektakulärt om matrismaterialet i bärarmen bryts ned av den höga temperturen.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Johan Edlund skrev:
När vi också talar bärarmar så kan det ju vara intressant att notera att exempelvis fjolårets McLaren körde med bakre undre bärarmar av stål, inte kolfiber.


Johan Edlund skrev:
Enligt Adrian Newey så har de planerat att byta ut den undre bärarmen i bakvagnen till en av kolfiber. Förutom temperaturerna så är den även den högst belastade komponenten i hjulupphängningen, vilket är varför den var av stål.


Kan Kimis bärarmshaveri berott på att de nu kör med kolfiber?

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Allmänt banåkaforum
Märklig lutning på BMW Sauber F1-bil
1834 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande