Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Grusteknik - rapport från hyr-folkrace
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5333 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Grusteknik - rapport från hyr-folkrace

Ska troligen begå folkracepremiär i mitten av maj (en leverantör som bjuder, trevlig leverantör... ) Vilka är dom viktigaste tipsen till en grusnybörjare som mig? Hur har man roligast och samtidigt åker ifrån sina kollegor? Ingen aning om vi kommer att åka FWD eller RWD. Spårval, bromsteknik (vänsterbromsning?) etc etc....

_________________
Pär Hylander
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Vinn starten och sen blockera !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Per Wackt skrev:
Vinn starten och sen blockera !


Hmm, känner jag mina kollegor rätt är det nog säkrats att ett rejält försprång för att inte bli fastklämd någonstans.....

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Grusteknik

Pär Hylander skrev:
Ska troligen begå folkracepremiär i mitten av maj (en leverantör som bjuder, trevlig leverantör... ) Vilka är dom viktigaste tipsen till en grusnybörjare som mig? Hur har man roligast och samtidigt åker ifrån sina kollegor? Ingen aning om vi kommer att åka FWD eller RWD. Spårval, bromsteknik (vänsterbromsning?) etc etc....


om du inte kört så mycket forcerat på grus innan har jag ett bra grundtips: Det går att bromsa hårt och sent även på grus. Bromsa dig om konkurenterna alltså. Resten löser sig nog. Lycka till

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Pär Hylander skrev:
Per Wackt skrev:
Vinn starten och sen blockera !


Hmm, känner jag mina kollegor rätt är det nog säkrats att ett rejält försprång för att inte bli fastklämd någonstans.....


thumbs up

Igentligen tror jag inte det skiljer så där jättemycket på banåka och gruskörning. Kör tajt och rätt rent så tror jag det går bra. Den erfarenheten jag har som rally vannabe är att om man flaxar för mycket med baken så tapar man fart. Speciellt om man har motorsvag gruslekbil som jag har (Escort mkII). Sen att det är rätt kul att låta bakänden leka lite det är en helt annan historia !

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Per Wackt skrev:
Pär Hylander skrev:
Per Wackt skrev:
Vinn starten och sen blockera !


Hmm, känner jag mina kollegor rätt är det nog säkrats att ett rejält försprång för att inte bli fastklämd någonstans.....


thumbs up

Igentligen tror jag inte det skiljer så där jättemycket på banåka och gruskörning. Kör tajt och rätt rent så tror jag det går bra. Den erfarenheten jag har som rally vannabe är att om man flaxar för mycket med baken så tapar man fart. Speciellt om man har motorsvag gruslekbil som jag har (Escort mkII). Sen att det är rätt kul att låta bakänden leka lite det är en helt annan historia !


Det är sant men i vissa fall funkar det inte. När jag körde trimmad 240 med AGA-diff så var man så illa tvungen att jobba med rumpan runt kurvorna! Men kul är det. Lite frustrerande i början innan man får till det då det vill understyra mycket om man inte får med baken direkt när man går på i kurvan.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Civvarn
Jakobserg @ Elstocolmo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 14



en sak jag har lärt mig om grusteknik är att inte arbeta för mkt
man ska låta gruset göra jobbet
mao styr inte emot allt för mkt om du hamnar på bredden utan låt bilen glida...

_________________
/MVH Ali Amin - 0736461148
PSCARS.SHOWS.IT - en sida för photoshoppare
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034



Hmm, har ju viss erfarenhet här

Alltså, till att börja med är ju i folkrace i allmänhet och hyrfolkrace
i synnerhet inte direkt exakta bilar

Vanligast idag är väl Saab 99:or och enstaka 240-bilar och oplar.
Med Saabarna behöver du köra med vänsterbroms om det skall gå
fort, annars understyr du i kurvorna = släpper lucka på innern.
Kan även använda dig av gasuppsläpp för att skapa lastväxeleffekt
för att ställa upp bilen lite.
Med bakhjulsdrivet är uppställ inga problem att få alls
Här gäller istället långsammare snålt spår i kurvan (om man inte är
överj_vlig på att hålla bilen på ställ, och ändå köra snålspår), och
försöka acca ifrån andra ut ur kurvan.

En slutledning av ovanstående är att de bakhjulsdrivna bilarna i allmänhet
har mer trimmat än Saabarna, för att kompensera den sämre kurv-
hastigheten (beroende på förare eller bil).
Huruvida detta gäller hyr-bilar, kan jag inte uttala mig om.

Hur som helst - snabbast genom en kurva på grus går det om bilen går
på ställ - så är det bara. Däremot innebär inte stället att det automatiskt
går fortare - det är bara en förutsättning.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Kan ju passa på att varna om det är saab 99 som du kommer att köra. Handbromsen tar nämligen på framhjulen på dessa skapelser....så ge f*n i den

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419



Jag har kört folkrace några gånger och för ovana förare - oavsett om de normal körde FWD eller RWD - så var Saabarna lättast att köra fort med (de hade bara Saab 99/900 och Volvo 140/240). Bilarna vi hyrde hade alla AGA-diff och med Saabarna vad det bara att gasa och styra medan med Volvobilarna så var det lätt att få stoppsladd... Nu gällde detta givetvis en hög vardagsbilister, så för proffsen är det säkert annorlunda.

Senaste gången vann jag faktiskt! (Dock inte pga att jag var bäst utan för att killen som hade kört rally tidigare och kunde hantera vänsterbroms körde sönder bilen i sista tävlingen )

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
FRoLL
Västerås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4



Christian Jansson skrev:
Hmm, har ju viss erfarenhet här

Alltså, till att börja med är ju i folkrace i allmänhet och hyrfolkrace
i synnerhet inte direkt exakta bilar

Vanligast idag är väl Saab 99:or och enstaka 240-bilar och oplar.
Med Saabarna behöver du köra med vänsterbroms om det skall gå
fort, annars understyr du i kurvorna = släpper lucka på innern.
Kan även använda dig av gasuppsläpp för att skapa lastväxeleffekt
för att ställa upp bilen lite.
Med bakhjulsdrivet är uppställ inga problem att få alls
Här gäller istället långsammare snålt spår i kurvan (om man inte är
överj_vlig på att hålla bilen på ställ, och ändå köra snålspår), och
försöka acca ifrån andra ut ur kurvan.

En slutledning av ovanstående är att de bakhjulsdrivna bilarna i allmänhet
har mer trimmat än Saabarna, för att kompensera den sämre kurv-
hastigheten (beroende på förare eller bil).
Huruvida detta gäller hyr-bilar, kan jag inte uttala mig om.

Hur som helst - snabbast genom en kurva på grus går det om bilen går
på ställ - så är det bara. Däremot innebär inte stället att det automatiskt
går fortare - det är bara en förutsättning.


Vad jag kan påpeka när det gäller framhjulsdrivet är att man inte ska vänsterbromsa så mycket. Det har jag fått lära mig i rallysvängarna iaf. Vet inte om det är så i folkrace. Du ska rulla genom kurvorna och inte bromsa så mycket för att "lägga upp" bilenoch med det får du farten.

Men som sagt detta gäller i huvudsak riktigt rallyköra, så var skeptisk.

_________________
MVH/ Filip Forsgren

rrratta rrratta raaaaaa
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



FROLL skrev:

Vad jag kan påpeka när det gäller framhjulsdrivet är att man inte ska vänsterbromsa så mycket. Det har jag fått lära mig i rallysvängarna iaf. Vet inte om det är så i folkrace. Du ska rulla genom kurvorna och inte bromsa så mycket för att "lägga upp" bilenoch med det får du farten.

Men som sagt detta gäller i huvudsak riktigt rallyköra, så var skeptisk.


Njae, när det gäller Rally så kan jag väl säga mina åsikter och då när det gäller framhjulsdrivet så använder man vänsterbromsen HELA tiden , sen att bilen inte ska gå på tvären för det är självklart men vänsterbromsen och gaspedalen modererar man ju genom hela kurvan för att hålla bilen på gränsen till det snabbaste som går. "Rullar" du genom kurvan så lär du aldrig hänga med bland dom snabbare i rally.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Kul och bra tips! Flera av dom kanske är lite för avancerade för mig som total grusnybörjare

Vilka (2-3 st) tips ska jag ta fasta på för att vara snabbare än mina kollegor?

_________________
Pär Hylander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Av det jag har sett av folkrace verkar det här "rallycrosstipset" vara en vinnare:
Per Wackt skrev:
Vinn starten och sen blockera !


_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
FRoLL
Västerås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4



Fredrik - SLC skrev:
FROLL skrev:

Vad jag kan påpeka när det gäller framhjulsdrivet är att man inte ska vänsterbromsa så mycket. Det har jag fått lära mig i rallysvängarna iaf. Vet inte om det är så i folkrace. Du ska rulla genom kurvorna och inte bromsa så mycket för att "lägga upp" bilenoch med det får du farten.

Men som sagt detta gäller i huvudsak riktigt rallyköra, så var skeptisk.


Njae, när det gäller Rally så kan jag väl säga mina åsikter och då när det gäller framhjulsdrivet så använder man vänsterbromsen HELA tiden , sen att bilen inte ska gå på tvären för det är självklart men vänsterbromsen och gaspedalen modererar man ju genom hela kurvan för att hålla bilen på gränsen till det snabbaste som går. "Rullar" du genom kurvan så lär du aldrig hänga med bland dom snabbare i rally.


okej, det var lite fel skrivet av mig där. Jag menar att man ska flyta genom kurvorna, med massa gas självklart (inte rulla som jag skrev), men dock inte på bredden.

_________________
MVH/ Filip Forsgren

rrratta rrratta raaaaaa
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Ikväll är det dags!

Kl 17.30 ungefär trampar jag gasen i botten i en för mig ännu helt okänd bil på en folkracebana utanför Helsingborg

Med tanke på hur vädret har varit de sista veckorna så kanske rubriken gyttjeteknik passat bättre än grusteknik

_________________
Pär Hylander
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Har inte kört själv men varit funktionär i ca 5 år och det jag har sett löna sig det är att hålla jämn gas igenom grusböjarna, hellre styramot mer än att släppa på gasen för då blir det retursladd och oflyt=omkörd (för bakhjulsdrift) framhjularna brukar bara gasa sig igenom böjarna utan några större problem men det är väl lite smaksak också

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Pär Hylander skrev:
Med tanke på hur vädret har varit de sista veckorna så kanske rubriken gyttjeteknik passat bättre än grusteknik


Det har regnat stundtals under dagen i dag också, lär vara rätt gyttjigt (sp?) där ikväll

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Det var skoj!

Men vilka skitbilar! (fast det visste man ju förhand iofs....) Mest Saab 99/900, en VW K70 (FWD) och en Volvo 240. Rejäla gyttjepölar här och där som var, hrrrrrmm, lite hala att köra i med "slicks" i standardbilsdimension , typ 165/82-15. Bland annat så hade jag en väldigt tydlig tendens att ta stöd av en betongmur ett ställe.....

Hur det gick, jaaa sådär.... vann några heat men kombination av att blev vänd på av en kollega och dessutom klantade mig själv senare i samma heatr och kom sist gjorde att jag inte fick plats i "superfinalen" Men å andra sidan fick en en massa fri körning efteråt så det gjorde inget!

Det funkade rätt så bra att köra med vänsterbroms (gjorde det hela tiden). Ibland fick man till rätt så snygga kontrollerade uppställ (som ibland övergick i okontrollerade )

Men som total upplevelse blir det ändå betyget thumbs up

_________________
Pär Hylander
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Pär Hylander skrev:


Men som total upplevelse blir det ändå betyget thumbs up


Har du någon uppfattning om vad det kostar att åka?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419



>>Johan

På Helsingborgs Folkraceklubb kostar det 6000:- att hyra banan på tisdagar och då ingår 6 bilar, hjälmar/nackskydd och vanliga verkstadsoveraller. På lördagar kostar det mer men har inte summan i huvudet. Vi brukar vara runt 18 pers och det brukar vara rätt lagom vilket ger ~350:-/pers thumbs up Då hyr man banan från kl 17-20...

Tyvärr är det nog mer eller mindre fullbokat denna säsongen Men för min del så gör det inget för vi har en lördag och en tisdag bokad redan

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Allmänt banåkaforum
Grusteknik - rapport från hyr-folkrace
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (5333 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande