Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5333 totalt) |
Grusteknik - rapport från hyr-folkrace
Ska troligen begå folkracepremiär i mitten av maj (en leverantör som bjuder, trevlig leverantör... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
|
||||||
Re: Grusteknik
om du inte kört så mycket forcerat på grus innan har jag ett bra grundtips: Det går att bromsa hårt och sent även på grus. Bromsa dig om konkurenterna alltså. Resten löser sig nog. Lycka till ![]() Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
![]() ![]() Igentligen tror jag inte det skiljer så där jättemycket på banåka och gruskörning. Kör tajt och rätt rent så tror jag det går bra. Den erfarenheten jag har som rally vannabe ![]() ![]() ![]() |
||||||
Det är sant men i vissa fall funkar det inte. När jag körde trimmad 240 med AGA-diff så var man så illa tvungen att jobba med rumpan runt kurvorna! ![]() Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
en sak jag har lärt mig om grusteknik är att inte arbeta för mkt
man ska låta gruset göra jobbet mao styr inte emot allt för mkt om du hamnar på bredden utan låt bilen glida... _________________ /MVH Ali Amin - 0736461148 PSCARS.SHOWS.IT - en sida för photoshoppare |
||||||
Hmm, har ju viss erfarenhet här
![]() Alltså, till att börja med är ju i folkrace i allmänhet och hyrfolkrace i synnerhet inte direkt exakta bilar ![]() Vanligast idag är väl Saab 99:or och enstaka 240-bilar och oplar. Med Saabarna behöver du köra med vänsterbroms om det skall gå fort, annars understyr du i kurvorna = släpper lucka på innern. Kan även använda dig av gasuppsläpp för att skapa lastväxeleffekt för att ställa upp bilen lite. Med bakhjulsdrivet är uppställ inga problem att få alls ![]() Här gäller istället långsammare snålt spår i kurvan (om man inte är överj_vlig på att hålla bilen på ställ, och ändå köra snålspår), och försöka acca ifrån andra ut ur kurvan. En slutledning av ovanstående är att de bakhjulsdrivna bilarna i allmänhet har mer trimmat än Saabarna, för att kompensera den sämre kurv- hastigheten (beroende på förare eller bil). Huruvida detta gäller hyr-bilar, kan jag inte uttala mig om. Hur som helst - snabbast genom en kurva på grus går det om bilen går på ställ - så är det bara. Däremot innebär inte stället att det automatiskt går fortare - det är bara en förutsättning. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||||
Jag har kört folkrace några gånger och för ovana förare - oavsett om de normal körde FWD eller RWD - så var Saabarna lättast att köra fort med (de hade bara Saab 99/900 och Volvo 140/240). Bilarna vi hyrde hade alla AGA-diff och med Saabarna vad det bara att gasa och styra medan med Volvobilarna så var det lätt att få stoppsladd... Nu gällde detta givetvis en hög vardagsbilister, så för proffsen är det säkert annorlunda.
Senaste gången vann jag faktiskt! ![]() ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Vad jag kan påpeka när det gäller framhjulsdrivet är att man inte ska vänsterbromsa så mycket. Det har jag fått lära mig i rallysvängarna iaf. Vet inte om det är så i folkrace. Du ska rulla genom kurvorna och inte bromsa så mycket för att "lägga upp" bilenoch med det får du farten. Men som sagt detta gäller i huvudsak riktigt rallyköra, så var skeptisk. _________________ MVH/ Filip Forsgren rrratta rrratta raaaaaa |
||||||
Njae, när det gäller Rally så kan jag väl säga mina åsikter och då när det gäller framhjulsdrivet så använder man vänsterbromsen HELA tiden , sen att bilen inte ska gå på tvären för det är självklart men vänsterbromsen och gaspedalen modererar man ju genom hela kurvan för att hålla bilen på gränsen till det snabbaste som går. "Rullar" du genom kurvan så lär du aldrig hänga med bland dom snabbare i rally. |
||||||
okej, det var lite fel skrivet av mig där. Jag menar att man ska flyta genom kurvorna, med massa gas självklart (inte rulla som jag skrev), men dock inte på bredden. _________________ MVH/ Filip Forsgren rrratta rrratta raaaaaa |
||||||
Ikväll är det dags!
Kl 17.30 ungefär trampar jag gasen i botten i en för mig ännu helt okänd bil på en folkracebana utanför Helsingborg Med tanke på hur vädret har varit de sista veckorna så kanske rubriken gyttjeteknik passat bättre än grusteknik ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Har inte kört själv men varit funktionär i ca 5 år och det jag har sett löna sig det är att hålla jämn gas igenom grusböjarna, hellre styramot mer än att släppa på gasen för då blir det retursladd och oflyt=omkörd (för bakhjulsdrift) framhjularna brukar bara gasa sig igenom böjarna utan några större problem men det är väl lite smaksak också
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Det har regnat stundtals under dagen i dag också, lär vara rätt gyttjigt (sp?) där ikväll ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Det var skoj!
Men vilka skitbilar! (fast det visste man ju förhand iofs....) Mest Saab 99/900, en VW K70 (FWD) och en Volvo 240. Rejäla gyttjepölar här och där som var, hrrrrrmm, lite hala att köra i med "slicks" i standardbilsdimension , typ 165/82-15. Bland annat så hade jag en väldigt tydlig tendens att ta stöd av en betongmur ett ställe..... Hur det gick, jaaa sådär.... vann några heat men kombination av att blev vänd på av en kollega och dessutom klantade mig själv senare i samma heatr och kom sist gjorde att jag inte fick plats i "superfinalen" ![]() Det funkade rätt så bra att köra med vänsterbroms (gjorde det hela tiden). Ibland fick man till rätt så snygga kontrollerade uppställ (som ibland övergick i okontrollerade ![]() Men som total upplevelse blir det ändå betyget ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
>>Johan
På Helsingborgs Folkraceklubb kostar det 6000:- att hyra banan på tisdagar och då ingår 6 bilar, hjälmar/nackskydd och vanliga verkstadsoveraller. På lördagar kostar det mer men har inte summan i huvudet. Vi brukar vara runt 18 pers och det brukar vara rätt lagom vilket ger ~350:-/pers ![]() Tyvärr är det nog mer eller mindre fullbokat denna säsongen ![]() ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5333 totalt) |