Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nu sitter det Movit-bromsar på bilen :)
<<   1, 2, 3
7489 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
kid skrev:
M.a.o kan man få sämre bromsverkan för bakbromsarna inte jobbar på lika mkt som förut som t.ex väja för ett hinder i en kurva eller inbromsning i ett s.k "älgtest" ?.

Erik kan prova detta under kontrollerade former och återkomam med omdömet?.

Men snälla...bakbromsarna fungerar alldeles utmärkt.

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:
kid skrev:
M.a.o kan man få sämre bromsverkan för bakbromsarna inte jobbar på lika mkt som förut som t.ex väja för ett hinder i en kurva eller inbromsning i ett s.k "älgtest" ?.

Erik kan prova detta under kontrollerade former och återkomam med omdömet?.

Men snälla...bakbromsarna fungerar alldeles utmärkt.

Jag avslutade mina meningar med frågetecken, du gav ditt svar om än lite nedlåtande.

Frågan är ju berättigad, EBD funkar ju vid maximal inbromsning som bekant men om man inte bromsar maximalt då?, vad för konsekvenser kan det innebära?.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Mattias> Det du är inne på är ju en ren temperatur o slitagefråga. Så länge du inte bromsar eller svänger i närheten av maxgrepp så spelar det ju inte så noga roll helt enkelt. Och som jag skrev så byggs de flesta bilarna idag med "fel" bromsbalans med mening. I allra högsta grad även Porsche.

Insjön
Här sen Dec 2002

Magnus> för det första vill jag påpeka att jag håller inget bilmärke på en piedestal även om det verkar så.

Den frågan kring bromsbalansen frma och bak är intressant när man tänker lufta sin bil på bana.

Men kör man till o från jobbet i laglig fart så är det ju lugna puckar men då har man ju inget här att göra

Ett förtydligande till: jag håller på själv att konvertera mina bromsar till vad Erik B har därfram, 993TT monoblock och 965 skivor på 322mm, samt hämtar imorgon 930 bakbromsok och dito skivor , jag kommer helt absolut installera bromsvåg, enda sättet att få en vettig bromskraftfördelning i det här fallet.

Undrar hur racingrävarna löst detta problem om man inte använder bromsvåg?.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

kid skrev:
...
Undrar hur racingrävarna löst detta problem om man inte använder bromsvåg?.
Dom har normalt inte ABS så de MÅSTE ha bromsvåg

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det intressanta är att den _enda_ bil jag vet man med kraft avråder att plocka bort ABS på (tex vid slalom o banåka) är nyaste Porscharna...

Men det är ju även allmänt känt att de flesta nyare bilar har balansen ställd väldigt hårt framåt (innan ABS'en o andra system går in).... Jag antar att Porsche gjort tvärtom med sin "grund"-bromsbalans (innan systemen går in alltså) på nyare elvor eller?

Insjön
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
Det intressanta är att den _enda_ bil jag vet man med kraft avråder att plocka bort ABS på (tex vid slalom o banåka) är nyaste Porscharna...

Men det är ju även allmänt känt att de flesta nyare bilar har balansen ställd väldigt hårt framåt (innan ABS'en o andra system går in).... Jag antar att Porsche gjort tvärtom med sin "grund"-bromsbalans (innan systemen går in alltså) på nyare elvor eller?

Jag har inte kört nyare elvor av 90 tal, jag vet att på min bil är bromsarna i överlag goda för sin storlek, kan bara bli bättre med uppgraderade bromsar och bromsvåg.

Av vad jag tolkar alla inlägg i tråden så är ABS, EBD etc bra för standard personbilar?.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
En RS6:a lyfter lite på bakhjulen (originalbromsar)

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:

Du får möjligen sämre bromsverkan då du inte bromsar max men det är ju lätt åtgärdat genom att bromsa max.

Du och beepbeep verkar inte ha ngn förståelse alls för att bromsbalansen bara är intressant då du bromsar max och då fungerar EBD utmärkt. Likaså om du bromsar in i en kurva så kommer ABS:en att gå in så fort ett däck börjar släppa. Prova gärna med ABS och försök sedan göra samma sak utan ABS men med perfekt intsälld bromsbalans så får du se vilket av gångerna du åker av.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:
Av vad jag tolkar alla inlägg i tråden så är ABS, EBD etc bra för standard personbilar?.

Sitter även på GT3 och GT2 om du undrade. ABS och EBD kommer att finnas även att finnas på racebilar i framtiden.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:
Frågan är ju berättigad, EBD funkar ju vid maximal inbromsning som bekant men om man inte bromsar maximalt då?, vad för konsekvenser kan det innebära?.

Men läs inlägget om hur EBD funkar igen!
Den jobbar redan då ngt av hjulen på en axel låser och kräver inte maxbroms, dvs ABS-verkan på ALLA hjul.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

kid skrev:
Ett scenario:

Jag åker i en ganska tvär kurva som dessutom är skymd, jag har större bromsar fram än bak, d.v.s inte standard.

Underlaget är inte idealiskt, ex. snö, regnvåt asfalt, grus etc.

Jag får syn på ett råddjur/parkerad bil/ bilvrak på vägen, jag har inget annat alternativ än att väja och bromsa, dock ej maximalt.

Varför bromsar du inte max?

kid skrev:
Vad händer med bilen när man förändrat fördelningen fram och bak?.

Finns risken att bakänden åker ut i kurvans ytterkant?.

Det löser antingen ABS eller EBD beroende på vad som går in tidigast?

kid skrev:
Jag kör mycket sällan med full gas eller full broms i mindre idealiska väglag, så där kommer min fråga om EBD, räddar det situationen åt mig även om jag förändrat proportionerna fram och bak?.

om du inte bromsar max så ör bromsbalansen relativt ointressant och jag förstår inte varför du inte skulle bromsa max om du vill stanna snabbt.

kid skrev:
Eller är ABS räddaren i nöden och lättar på frambromsarna och behåller full bromsverkan i proportion till pedalkraften?.

ABS (och EBD) ser till att maximal bromsverkan nås när du bromsar max och om ett hjul låser upp så kommer ABS hantera det, det är ju den grundläggande funktionen i ABS.

kid skrev:
Ni förstår min poäng eller?

Nej.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

johann skrev:
kid skrev:
Ett scenario:

Jag åker i en ganska tvär kurva som dessutom är skymd, jag har större bromsar fram än bak, d.v.s inte standard.

Underlaget är inte idealiskt, ex. snö, regnvåt asfalt, grus etc.

Jag får syn på ett råddjur/parkerad bil/ bilvrak på vägen, jag har inget annat alternativ än att väja och bromsa, dock ej maximalt.

Varför bromsar du inte max?

kid skrev:
Vad händer med bilen när man förändrat fördelningen fram och bak?.

Finns risken att bakänden åker ut i kurvans ytterkant?.

Det löser antingen ABS eller EBD beroende på vad som går in tidigast?

kid skrev:
Jag kör mycket sällan med full gas eller full broms i mindre idealiska väglag, så där kommer min fråga om EBD, räddar det situationen åt mig även om jag förändrat proportionerna fram och bak?.

om du inte bromsar max så ör bromsbalansen relativt ointressant och jag förstår inte varför du inte skulle bromsa max om du vill stanna snabbt.

kid skrev:
Eller är ABS räddaren i nöden och lättar på frambromsarna och behåller full bromsverkan i proportion till pedalkraften?.

ABS (och EBD) ser till att maximal bromsverkan nås när du bromsar max och om ett hjul låser upp så kommer ABS hantera det, det är ju den grundläggande funktionen i ABS.

kid skrev:
Ni förstår min poäng eller?

Nej.

OK, jag ger upp.
Gör ett bättre försök när tillfälle ges.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Dessutom har min Audi utöver ABS också ESP som ser till att bromsa ner farten och stabilisera bilen. Jag blir aldrig klok på vilket hjul det är som bromsar för vilken rörelse, när jag fick det förklarat för mig var det prewcis tvärtemot vad jag hade trott och nu minns jag inte längre vad jag trodde...

I vilket fall har jag gjort en del skarpa kurvtagningar i halkan och det fungerar precis som vanligt. Jag TROR att det är främst bakbromsarna som används för detta (ESP).

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Erik B skrev:
Dessutom har min Audi utöver ABS också ESP som ser till att bromsa ner farten och stabilisera bilen. Jag blir aldrig klok på vilket hjul det är som bromsar för vilken rörelse, när jag fick det förklarat för mig var det prewcis tvärtemot vad jag hade trott och nu minns jag inte längre vad jag trodde...

I vilket fall har jag gjort en del skarpa kurvtagningar i halkan och det fungerar precis som vanligt. Jag TROR att det är främst bakbromsarna som används för detta (ESP).

För att stabilsera bilen vid understyrning så använder ESP oftast bakbromsarna för skapa instabilitet där så bilen tar ett smalare spår, en del system använder även broms på inner ram i vissa situationer. För att motverka eller häva överstyrning (sladd) så appliceras broms på ytter fram och i ibland kompletteras det med ytter bak.

Desstum jobbar alla system med att strypa gasen i vissa situationer och en del kan dessutom ge mer gas för att motverka t ex lift-off oversteer.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
....en del kan dessutom ge mer gas för att motverka t ex lift-off oversteer.
Wow!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
johann skrev:
....en del kan dessutom ge mer gas för att motverka t ex lift-off oversteer.
Wow!

Bla BMWs DSC och Porsches PSM.
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Gnisslet i bromsarna var ng av inkörningskaraktär. Inga mer missljud bara bromskraft! Dock önskar jag att bromsarna kunde ta lite mer när de är kalla.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bilder på Nrns Movit 322 x 32 som sitter på en TT

Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

När vi ändå är inne på EBD och ABS, hur funkar CBC (Corner Break Control)? Är det nått som börjar bli standard på bilar också?

edit:
Citat:

The EBD now manages to adjust the brake distribution depending on the actual load condition of your car. Furthermore the MINI is equipped with CBC, a system that alters the Left/Right brake forces to correct steering effects caused by the weight transfer. Nevertheless a rest of increased rotation during hard cornering can still occur and is at least partially intended by the construtors to give the driver the possibility to adjust the car's balance. Same thing with the MINI's lovely lift-off oversteer. It's all a question of fine tuning and personal preferences, but I think the setup is very desirable.

Nått liknande EBD fast det verkar på höger/vänster hjulpar istället för fram/bakaxel?
Citera
Allmänt banåkaforum
Nu sitter det Movit-bromsar på bilen :)
<<   1, 2, 3
7489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande