Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur stark MIG behövs?
6 besök senaste veckan (2239 totalt)
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Hur stark MIG behövs?

är på jakt efter en Mig svets för att kunna göra plåt jobb på bilar och för att kunna punkta bur osv.

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?orderId=739725545&pf_id= . . . .

räcker tex denna svetsen eller är 120A för lite för en mig? har en pinnsvets på 160A nu men vet inte hur mkt man behöver för att punkta en bur med MIG

MVH

kallinge
Här sen Jul 2005

om du bara skall punkta ihop buren!!! så räcker troligen 120 AMP.bara han som helsvetsar buren har en kraftigare svets... till plåt jobb kan man kanske klara sig.. men sedan vill du kanske sveta något kraftigare och då svär du... jag rekomenderar starkt en svets på minst 140 amp... men bättre är en trefas svets det är mycket trevligare att svetsa då + att svetsarna lättare blir bra/hållbara..
kanske du tycker jag behöver inte en bättre svets nu... men om du har köpt en bra svets och inser att du inte behöver den.. då är det lättare att sälja den.
mvh
Michael Th.

Vänersborg
Här sen Jun 2004

köp en beg. svets av känt märke, typ ESAB, Kemppi etc. de är alltid lättare att hitta reservdelar till, och sälja, om du tröttnar ....
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Hur stark MIG behövs?

Faktum är att en gammaldags elsvets kan vara bättre än en mig när det är grövre material än tunnplåt.
Mankan variera pinne för olika materialtjocklek och det bränner igenom mycket bra. Det kräver dock lite bättre skicklighet innan man får det bra men det går att få insmälta låga fina svetsar. Men Ah behövs även här så den tänder bra.

Göran Malmberg

Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
ok tackar ska jaga runt lite å se vad jag finner

Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

En 3-fas Esab Smashweld 180A kan man få till rätt bra pris. Det är en kanonsvets!
Själv har jag en 230V Esab 125A som jag fick rätt billigt men önskar att jag hade en kraftigare.. fast den är helt ok till bilplåt. Extremt mycket roligare att svetsa med MAG än pinne.

Opel Manta -74
Citera
Pugho
Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Intressant

Jag köpte biltemas största MIG/MAG (160A, enfas) för en vecka sen och är kanonnöjd.
Den svetsar mycket bättre än polarens ESAB Miggy 125 både på de höga och låga strömlägena.
För att testa penetreringen så drog jag en repa mot kanten på en 4mm plåt och slutade svetsa strax innan jag kom fram till kanten. Då såg man på kanten att missfärgningen gick drygt halvvägs genom plåten med strömväljaren i läge 4 av 6. Vet inte om detta är ett bra sätt att värdera penetreringen men jag tyckte det kändes vettigt.
Samtidigt kunde jag utan problem lägga igen 10mm hål efter urborrade punktsvetsar på läge 2 genom att bara "hälla ut" tråden mot hålets kant. Ingen som helst risk att hålet blev värre.
Med en sån svets är det roligt att svetsa.

Abrahamsson
Örnsköldsvik
Här sen Jan 2005

Jaha nu har man köpt sig en dyrare MIG/MAG-svets. Esab LKA 180 3-fas. Nån som har några erfarenhet av den? Bättre/sämre än Smashweld 180?

Opel Manta -74
Citera
Skruva banåkabil
Hur stark MIG behövs?
6 besök senaste veckan (2239 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande