Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slangar och GT regelemetet
562 besök totalt
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Jag sitter här och läser "Gemensamma Tekniska" reglementet från SBF angående slangar för bränsle/olja och ser till min förfäran att kraven är:

Bränsle/oljeledningar
* Tryck 70 BAR, Temp 135°C
Samma krav som för bromsslangar!

De enda slangar som jag kan hitta som klarar de kraven är stålomspunna, och de är ju svindyra. Har man kvar original så är det OK med vilket skit som helst. Dessutom så måste man ha skruvkopplingar överallt, det duger inte med slangklämmor.

Det verkar orimiligt med 70 BARS tryckkrav på en bensinslang som typiskt inte har ett tryck som inte är mer än 3-4 BAR.

Det känns som att detta är detta en regel man kan skita i. Eller kommer vi att åka vi dit på besiktningen med våra gummislangar som bara klarar 60 BAR vid 80°C

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Slangar och GT regelemetet

borg skrev:
Jag sitter här och läser "Gemensamma Tekniska" reglementet från SBF angående slangar för bränsle/olja och ser till min förfäran att kraven är:

Bränsle/oljeledningar
* Tryck 70 BAR, Temp 135°C
Samma krav som för bromsslangar!

De enda slangar som jag kan hitta som klarar de kraven är stålomspunna, och de är ju svindyra. Har man kvar original så är det OK med vilket skit som helst. Dessutom så måste man ha skruvkopplingar överallt, det duger inte med slangklämmor.

Det verkar orimiligt med 70 BARS tryckkrav på en bensinslang som typiskt inte har ett tryck som inte är mer än 3-4 BAR.

Det känns som att detta är detta en regel man kan skita i. Eller kommer vi att åka vi dit på besiktningen med våra gummislangar som bara klarar 60 BAR vid 80°C

Jag har också läst det där....

Det stod inte om dom ska klara det eller om dom ska vara märkta med det, slangars märkning avseende tryck är alltså arbetstrycket, det är *mycket* lägre än deras sprängtryck.

Jag valde att tolka det som att sprängtrycket ska vara minst 70 bar.

562 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande