Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regel och seriefrågor 2005
<<   1, 2
8161 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

32991 skrev:
...börja svära direkt över avgasystemet och litervolymen

Varför då?

Även med "bara" 2liters motorvolym brukar väl inte problemet vara för lite kräm under locket för oss Saabåkare...Det gäller ju bara att välja rätt motortrimmare...jag har ett hett tips om du vill. ok, kör du otrimmad diesel kanske man vill ha mer ibland men annars, nja...

Avgassytemet...det kan löna sig att läsa reglementet innan man börja bygga bil och inte när den är 95% klar.

Välkommen och hoppas vi får se bilen redan i år. thumbs up

Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004

Andreas Lidström skrev:
32991 skrev:
...börja svära direkt över avgasystemet och litervolymen

Varför då?

Även med "bara" 2liters motorvolym brukar väl inte problemet vara för lite kräm under locket för oss Saabåkare...Det gäller ju bara att välja rätt motortrimmare...jag har ett hett tips om du vill. ok, kör du otrimmad diesel kanske man vill ha mer ibland men annars, nja...

Avgassytemet...det kan löna sig att läsa reglementet innan man börja bygga bil och inte när den är 95% klar.

Välkommen och hoppas vi får se bilen redan i år. thumbs up

Hej Andreas.

För jag har byggt avgassystemet fel Ville spara lite vikt. Men det är lugna puckar, får bygga om golvet(igen) och trixa lite, blir perfekt thumbs up

Absolut inget fel på att köra 2.0 tvärtom. Den 2.3 jag byggt nu är lika varvvillig som en 2.0(just nu 8800rpm) och effekt är för tillfället lite för mycket, som absolut ställas ner.

Ge mig du ditt hetatips Sänd ett PM vetja.
Dock behöver jag inga motortrimmare. utan har styrt upp och gjort valen själv. Och byggt där efter också.

Läste att det endast är handelsbensin är tillåten, detta måste jag faktiskt ställa mig emot lite, borde inte motorsporten dra sitt strå till stacken gällande miljön?

Iår blir det inget, jag vill ha hösten till att justera lite, och finlira, under vinter vill jag sen sätta ihop ett team. Får se när lusten kommer tillbaka.

Mvh

Mantorp
Här sen Nov 2002

Finns dom som åker på "handelsetanol" även kallat E85 så det är helt ok. thumbs up

Förstod fortfarande inte vad felet är med volymsgränserna om du ändå har så mkt mos att du ska trimma ner motorn???
2,3 funkar, brist på block och lite andra omständigheter (har jag för mig) gör att pojkarna i vårat team som åker i den bilen får klara sig på 2 liter. Men dom ser inte ledsna ut för det.

Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004

Andreas Lidström skrev:
Finns dom som åker på "handelsetanol" även kallat E85 så det är helt ok. thumbs up

Förstod fortfarande inte vad felet är med volymsgränserna om du ändå har så mkt mos att du ska trimma ner motorn???
2,3 funkar, brist på block och lite andra omständigheter (har jag för mig) gör att pojkarna i vårat team som åker i den bilen får klara sig på 2 liter. Men dom ser inte ledsna ut för det.

Hej,

Så E85 går bra, då är det ju lugna puckar, går ju åt lite mera men fördelarna väger tyngre.

Det är i inget fel, förutom att jag får bygga ett nytt block och så köpa en uppsättningskolvar till.
Vad kör ni då för motor? B204? inte 850 va?

Min är en B204 motor som är moddiferats efter eget bevåg. Så jag får byta block och kolvar så är det lungt. Blocket är nämligen borrat en smula för och få 2.3 liter. Och endå behållt 2.0 slaglängd för bättre varvegenskaper.

Annars va det bara tänkt att vrida ner lite i programet

Söder.
Här sen Sep 2004

Hej igen.

Sitter och pluggar in lite om klasserna osv. För att försöka hitta rätt .

hitta bla denna regel som för er säkert är lätt men lite klar görande skulle vara på sin plats thumbs up

13. BEGRÄNSNINGAR
13.1 Arrangören förbehåller sig rätten att lägga på minimivikter, däcksbreddsbegränsning, Bensinmängdsbegränsning, insugskona eller annan lämplig åtgärd på enskild bil för att få ner prestandan på bil som avviker starkt från klassens allmänna prestanda.

Finns det några restriktioner gällande viktförhhållande etc?

Sen ang det här med katalysator grämer mig lite smått. Jag har inget emot att göra mitt för miljön vilket jag då byggde allt för E85(absolut inte för kylningensskull ) men nu räcker alltså inte det? Så det är alltså lika bra och föröska bygga på en?

Duger det om den ligger i skuffen för jag har inte nån annan plats, och den gör nog lika mycket nytta där.

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tomas9-5 skrev:
Hej igen.

Sitter och pluggar in lite om klasserna osv. För att försöka hitta rätt .

hitta bla denna regel som för er säkert är lätt men lite klar görande skulle vara på sin plats thumbs up

13. BEGRÄNSNINGAR
13.1 Arrangören förbehåller sig rätten att lägga på minimivikter, däcksbreddsbegränsning, Bensinmängdsbegränsning, insugskona eller annan lämplig åtgärd på enskild bil för att få ner prestandan på bil som avviker starkt från klassens allmänna prestanda.

Finns det några restriktioner gällande viktförhhållande etc?

Sen ang det här med katalysator grämer mig lite smått. Jag har inget emot att göra mitt för miljön vilket jag då byggde allt för E85(absolut inte för kylningensskull ) men nu räcker alltså inte det? Så det är alltså lika bra och föröska bygga på en?

Duger det om den ligger i skuffen för jag har inte nån annan plats, och den gör nog lika mycket nytta där.

I dagsläget finns det inga viktbegränsningar, utan det som står i 13.1 gäller....

När det gäller katalysator så är det ett SBF beslut som är övergripande för alla serier och klasser, men riktigt sista ordet är nog inte sagt än om det.....

Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004

Lite frågor...

Jag sitter och funderar på lite grejer som jag inte tror kan ändra sig till 2006 års reglemente...

Citat:
6.5 Hastighetsmätare med kilometerräknare av originaltyp bör finnas. Se punkt 9 SLC Tävlingsregler.

Jag hittar troligtvis inte rätt tävlingsreglemente för i det jag hittar står det på punkt 9:

Citat:
9. Sidoruta.
Sidorutan på förarsidan skall vara stängd under all körning på banan. Finns nät monterat skall rutan vara helt nedvevad, det vill säga ej till häften eller mindre. Övriga sidofönster får vara öppna.

Ser inte rätt ut eller..... Så jag undrar varför man bör ha det ?? Är det om transpondern lägger av som man ska kunna kolla hur långt man kört eller ???

Citat:
7.2 Batteri skall vara väl fastsatt med anordning av metall. Både över- och underram skall finnas. Hela batteriet skall täckas med isolerande slagtåligt material. Montering av batteri i förarutrymme är inte tillåtet om inte detta är originalplacering. Får ej placeras närmare än 20 cm från bensinpumpar.

Innebär punkt 7.2 att även om batteriet sitter i en gas och vätsketät låda så får det inte sitta i bagaget i en 2 volyms bil som A3 eller ??

Bara så man vet ungefär hur mycket man får bygga om i vinter...

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Lite frågor...

Henrik Eldholm skrev:

Ser inte rätt ut eller..... Så jag undrar varför man bör ha det ?? Är det om transpondern lägger av som man ska kunna kolla hur långt man kört eller ???

Innebär punkt 7.2 att även om batteriet sitter i en gas och vätsketät låda så får det inte sitta i bagaget i en 2 volyms bil som A3 eller ??

Anledningen till texten om kilometerräknaren är om tidtagningssystemet kolapsar. Tror att det är punkt 17 elelr liknande som det står i (du hittar det säkert om du kollar hela reglementet). Man kan som tävlande skippa km-räknare och på så sätt avsäga sig resultat om nu systemet skulle dyka (har det någonsin hänt?).
om din egen transponder dör under race ger vi dig teknisk flagg och trycker dit en ny transponder åt dig. Varven däremellan räknar vi manuellt.

Batteriplaceringen kan du nog få dispans på... Finns fler bilar i serien med batteriet i snygg låda i förarutrymmet

Svenljunga
Här sen Sep 2004

Kristian Larsson skrev:

Batteriplaceringen kan du nog få dispans på... Finns fler bilar i serien med batteriet i snygg låda i förarutrymmet

Då får vi se om jag gör en snyggare låda eller flyttar batteriet....
Dels vill man ju inte få det i nacken om man rullar...
Eller syra i bilen om det går sönder...

Men men nu är det bara att börja bygga

Gäst

Henrik Eldholm skrev:

Citat:
9. Sidoruta.
Sidorutan på förarsidan skall vara stängd under all körning på banan. Finns nät monterat skall rutan vara helt nedvevad, det vill säga ej till häften eller mindre. Övriga sidofönster får vara öppna.

Håller med om att formuleringen är lite diffus.
Undermeningen är dock att:

om nät finns: skall rutan vara HELT nere eller HELT uppe, inget mellanting för att få in luft e.dy, det får man lösa på annat sätt (exempelvis att veva ner passagerarrutan då denna står utan begränsningar).

om nät INTE finns: skall rutan vara HELT uppe.
Citera
Martin HMC
Sollentuna
Här sen Dec 2002

och för att våga visa mig kan jag tillägga att det var jag som författade ovanstående inlägg.

Hagsätra Motor Club
Citera
Henrik Eldholm
Svenljunga
Här sen Sep 2004

Det var iof inte sidorutan det var tal om utan kilometerräknare och transponder...

Men det med rutan tycker jag verkar solklart...

Men tack för upplysningen thumbs up thumbs up

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Sevenbil

Vilken/vilka klasser skulle man kunna tänka sig att få åka en superseven i (ej locost, delad bakaxel)???

www.modsport.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: Sevenbil

kimmen skrev:
Vilken/vilka klasser skulle man kunna tänka sig att få åka en superseven i (ej locost, delad bakaxel)???

SLC GT..... funkar och har haft med flera såna förrut..

Allmänt banåkaforum
Regel och seriefrågor 2005
<<   1, 2
8161 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande