| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är era drömbilsprojekt?
|
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 22609 besök totalt |
|
Alla har vi väll våra drömbilsprojekt...så, dags att släppa lös galenskaperna och berätta för oss andra vad ni drömmer om.
Mina två drömbilsprojekt är: 1. Koenigsegg GTR Street Version Egentligen kan det lika gärna vara ett Enzo, Zonda eller Carrera GT (eller liknande bil) projekt men eftersom jag tycker Koenigseggen är den vackraste av dessa bilar så...
Att försöka lätta ner Koenigseggen till under 1000 kilo, trimma upp motorn till någonstans runt 750 hk och sedan försöka få detta att gå ihop.
Exempel på saker som jag har sett man kan lätta: *Backspeglarna borde man kunna byta ut mot mindre diton liknande speglarna på F1-bilar, har för mig att de väger 135g styck (F1-modellen alltså). *Slita ut all läder och annat lull-lull ur interiören. *Plocka bort helljusinsatsen (du kör ju ändå bara en sådan här bil på dagen). *Coupétak istället för targavarianten. *och när du har Coupétak - låta fronthuven vara fixerad istället för öppningsbar. *Ta bort de hydraliska lyftarna på motorhuven ibak. *Lättare ratt och så vidare... 2. En supersportbil i gamla kläder Att köpa en Porsche 911 från 70-talet, en gammal Corvette eller någon annan äldre bilmodell med anor och montera det värsta du kan hitta på marknaden idag på den. Problemet är att detta mycket väl kan spåra ur till ett "dragracingbygge" - det vill säga att du modifierar så mycket av originalbilen att du inte längre kan klassa den som den bilmodell det från början var. Detta eftersom du troligen kommer bli tvungen att bygga om det mesta på bilen (upphängninar, motor, chassi...) för att kunna montera de nya sakerna (bromsar, dämpare, båge, kanske någon aerodynamisk förbättring...). |
||||
|
Tja en modern sportbil med trimning vet jag inte an, har inte tankt i dessa banor pa senare tid.
Trimmad RUF Turbo R kanske... Men jag haller med krabu, sportbil av gammal 70 tals 911 vore kul och gissa vad jag gor nu da?
911 SC med 2.3L Turbo motor fran SAAB. 935 chassi, nagra detaljer man vill men inte har ekonomiska resuraser for tillfallet, darfor ar man i bristol, England o jobbar hacken ur mig darav avsaknad av sv. tecken. http://project911.luminasweden.com _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
Re: Vad är era drömbilsprojekt?
Att bygga en Corvette bigblock -67 från grunden med mindre förbättringar.
_________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
|
Sexhjulsdriven 5tonnare med dubbla turbodieslar på ca 500 Hk styck
Visserligen har Jan de Roy gjort något liknande redan men en egen byggd på svensk teknik och sen tävla med den i Dakar-rallyt vore riktigt ballt. |
||||
|
Själv är jag också svag för 60-70-talsbilar som vid en snabb titt ser helt original ut förutom sänkt och lite bredare hjul, men när man granskar lite noggrannare så hittar man uppgraderad hjulupphängning, bromsar och motor
Annars ligger givetvis en hemmabyggd Super Se7en bra till för dagdrömmande... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Varför inte samma fast med S14B28
EDIT: Fast jag gillar ju tak så varför inte en Lotus Exige med BMW snurran i
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Här är några sköna (idiot)projekt
En riktigt lätt Super 7 med Honda s2000 drivlina.
Liten 80 tals gti bil med dubbla turbomotorer.
Porsche Boxster med 911 turbo motor. (Ska tydligen gå att bygga )
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Min absoluta drömbil är en cobra 427 caross med en lagom vass nascar v8:a i på ca 700hk. Självklart ska motor och chassi vara i aluminium. Karossdelar kan ju iofs vara i kolfiber...
Väghållningen ska självklart vara värstingrylar, öhlins kanske vore något!? Feta hjul kompletterar pro touring stuket. /Jonas _________________ Jonas Edling |
||||
off topic fråga: Hur är en s14b28 motor byggd? Helt annan maskin eller bara massor av slag och borr? _________________ Jonas Edling |
||||
Hittade nått Super 7 kit i USA med drivlinan från S2000 bara o tjacka
|
||||
|
1, Grupp B Replika av en Peugeot 205 som är värre på alla punkter. Typ kolfiber f1 bromsar, snuskigt bra chassi, extrem sugmotor eller duktig turbospis i baksätet, några uppsättningar trevliga grus däck samt slicks och sen en kolfiber kaross som är klarlackad så det blänker lite fint om fibrerna och kanske håller lite bättre.
2, En av de gamla mini cooper bilarna med potent mc snurra och fin väghållning och lättad på varenda punkt som finns. 3, En lätt men endå ren 911 (helst en 993) med en trevlig race gt3 motor i samt ett trevligt chassi. Sen en bana runt husknuten så man kan ut och leka med bilen när helst man känner. + En gammal tiff jänkare med herre jösses big block och kompressor och hela alltet med ett par rejäla slicks så man kan känna "på lite riktig aceleration. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
|
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Skadar inte vatten rent kolfiber? Fast iofs så lär du ju som sagt inte ta ut ett sådant här monster (tänker främst på min Koenigseggdröm) när det är dåligt väder.
|
||||
DITo! Men helst vill jag nog ha en hyperlätt mittmotorbil där allt i hjulställ är avstämt efter minsta del av bilen... Där inget byggts av en slump. Lite som Görans Pantera. Bara jag VET varför den ser ut som den gör och att jag VET vad som händer om jag ändrar ngt så är det min drömbil. En R340 med ngn form av S14 kanske...Men den är snudd för tung tyvärr... Men om man gjuter egna alublock så...
|
||||
Kunde inte sagt det bättre själv....
Annars racebilen jag bygger nu, är inte jätte-extrem men det är nåt speciellt när man byggt precis som man vill ha det. En annan dröm är att bygga en Formel-bil liknande F1 tom. -97 med lättad och racepreppad BMW S62-motor. Monocoque av kolfiber/alu mm. Vikt max 600kg
_________________ /Arne Lindgren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 22609 besök totalt |