Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är era drömbilsprojekt?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (22611 totalt)
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Vad är era drömbilsprojekt?

Alla har vi väll våra drömbilsprojekt...så, dags att släppa lös galenskaperna och berätta för oss andra vad ni drömmer om.

Mina två drömbilsprojekt är:

1. Koenigsegg GTR Street Version
Egentligen kan det lika gärna vara ett Enzo, Zonda eller Carrera GT (eller liknande bil) projekt men eftersom jag tycker Koenigseggen är den vackraste av dessa bilar så...
Att försöka lätta ner Koenigseggen till under 1000 kilo, trimma upp motorn till någonstans runt 750 hk och sedan försöka få detta att gå ihop.
Exempel på saker som jag har sett man kan lätta:
*Backspeglarna borde man kunna byta ut mot mindre diton liknande speglarna på F1-bilar, har för mig att de väger 135g styck (F1-modellen alltså).
*Slita ut all läder och annat lull-lull ur interiören.
*Plocka bort helljusinsatsen (du kör ju ändå bara en sådan här bil på dagen).
*Coupétak istället för targavarianten.
*och när du har Coupétak - låta fronthuven vara fixerad istället för öppningsbar.
*Ta bort de hydraliska lyftarna på motorhuven ibak.
*Lättare ratt
och så vidare...

2. En supersportbil i gamla kläder
Att köpa en Porsche 911 från 70-talet, en gammal Corvette eller någon annan äldre bilmodell med anor och montera det värsta du kan hitta på marknaden idag på den.
Problemet är att detta mycket väl kan spåra ur till ett "dragracingbygge" - det vill säga att du modifierar så mycket av originalbilen att du inte längre kan klassa den som den bilmodell det från början var. Detta eftersom du troligen kommer bli tvungen att bygga om det mesta på bilen (upphängninar, motor, chassi...) för att kunna montera de nya sakerna (bromsar, dämpare, båge, kanske någon aerodynamisk förbättring...).
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2554



Behövde inte fundera så länge på denna

Super 7:a av kolfiber med en torrsumpsförsedd BMW S14 2.5:a (motor)

_________________
J0hanC@rlström

BMW i4 M50
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Tja en modern sportbil med trimning vet jag inte an, har inte tankt i dessa banor pa senare tid.

Trimmad RUF Turbo R kanske...

Men jag haller med krabu, sportbil av gammal 70 tals 911 vore kul och gissa vad jag gor nu da?

911 SC med 2.3L Turbo motor fran SAAB.
935 chassi, nagra detaljer man vill men inte har ekonomiska resuraser for tillfallet, darfor ar man i bristol, England o jobbar hacken ur mig darav avsaknad av sv. tecken.
http://project911.luminasweden.com

_________________
Kör cheva numer.
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Re: Vad är era drömbilsprojekt?

krabu skrev:
Alla har vi väll våra drömbilsprojekt...så, dags att släppa lös galenskaperna och berätta för oss andra vad ni drömmer om.


Att bygga en Corvette bigblock -67 från grunden med mindre förbättringar.


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Sexhjulsdriven 5tonnare med dubbla turbodieslar på ca 500 Hk styck

Visserligen har Jan de Roy gjort något liknande redan men en egen byggd på svensk teknik och sen tävla med den i Dakar-rallyt vore riktigt ballt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Super 7 i kolfiber med en turbokonverterad Hayabusa motor och/eller en Ultima GTR i kolfiber med en V8-V12

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3427



Själv är jag också svag för 60-70-talsbilar som vid en snabb titt ser helt original ut förutom sänkt och lite bredare hjul, men när man granskar lite noggrannare så hittar man uppgraderad hjulupphängning, bromsar och motor thumbs up

Annars ligger givetvis en hemmabyggd Super Se7en bra till för dagdrömmande...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Behövde inte fundera så länge på denna

Super 7:a av kolfiber med en torrsumpsförsedd BMW S14 2.5:a (motor)


Varför inte samma fast med S14B28

EDIT: Fast jag gillar ju tak så varför inte en Lotus Exige med BMW snurran i

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Här är några sköna (idiot)projekt

En riktigt lätt Super 7 med Honda s2000 drivlina.

Liten 80 tals gti bil med dubbla turbomotorer.

Porsche Boxster med 911 turbo motor. (Ska tydligen gå att bygga )

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2554



koni skrev:
Varför inte samma fast med S14B28

Jag tyckte att en 2.3 räckte, men drog till med lite overkill med en 2.5...

2.8 är verkligen overkill

_________________
J0hanC@rlström

BMW i4 M50
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5301



en wankelmotoriserad (kanske sätta ihop två renesis wanklar från nya rx8?) eller ta en 3skivig från cosmo eller liknande, stoppa detta i lotus exige med kolfiberskal(?) hade varit trevligt

_________________
Pontus Fyhr
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Min absoluta drömbil är en cobra 427 caross med en lagom vass nascar v8:a i på ca 700hk. Självklart ska motor och chassi vara i aluminium. Karossdelar kan ju iofs vara i kolfiber...
Väghållningen ska självklart vara värstingrylar, öhlins kanske vore något!? Feta hjul kompletterar pro touring stuket.

/Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



koni skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Behövde inte fundera så länge på denna

Super 7:a av kolfiber med en torrsumpsförsedd BMW S14 2.5:a (motor)


Varför inte samma fast med S14B28

EDIT: Fast jag gillar ju tak så varför inte en Lotus Exige med BMW snurran i


off topic fråga: Hur är en s14b28 motor byggd? Helt annan maskin eller bara massor av slag och borr?

_________________
Jonas Edling
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Andreas Millbro skrev:
Här är några sköna (idiot)projekt

En riktigt lätt Super 7 med Honda s2000 drivlina.

Liten 80 tals gti bil med dubbla turbomotorer.

Porsche Boxster med 911 turbo motor. (Ska tydligen gå att bygga )


Hittade nått Super 7 kit i USA med drivlinan från S2000 bara o tjacka
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



1, Grupp B Replika av en Peugeot 205 som är värre på alla punkter. Typ kolfiber f1 bromsar, snuskigt bra chassi, extrem sugmotor eller duktig turbospis i baksätet, några uppsättningar trevliga grus däck samt slicks och sen en kolfiber kaross som är klarlackad så det blänker lite fint om fibrerna och kanske håller lite bättre.

2, En av de gamla mini cooper bilarna med potent mc snurra och fin väghållning och lättad på varenda punkt som finns.

3, En lätt men endå ren 911 (helst en 993) med en trevlig race gt3 motor i samt ett trevligt chassi.

Sen en bana runt husknuten så man kan ut och leka med bilen när helst man känner.

+ En gammal tiff jänkare med herre jösses big block och kompressor och hela alltet med ett par rejäla slicks så man kan känna "på lite riktig aceleration.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Porsche 914 med MCmotor! Gärna med konstgjord andning !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
När nu klarlackad kolfiber kom på tal...
Vad väger minst? Klarlackad (det är väll sju lager eller något sådant man brukar köra då) eller bara en enkel färglack (typ mattsvart eller vitt)?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

varför måla kolfibret?. allt som inte gör bilen snabbare ska man akta sig för

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
dude skrev:
varför måla kolfibret?. allt som inte gör bilen snabbare ska man akta sig för


Skadar inte vatten rent kolfiber?
Fast iofs så lär du ju som sagt inte ta ut ett sådant här monster (tänker främst på min Koenigseggdröm) när det är dåligt väder.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Behövde inte fundera så länge på denna

Super 7:a av kolfiber med en torrsumpsförsedd BMW S14 2.5:a (motor)


DITo!

Men helst vill jag nog ha en hyperlätt mittmotorbil där allt i hjulställ är avstämt efter minsta del av bilen... Där inget byggts av en slump.
Lite som Görans Pantera.

Bara jag VET varför den ser ut som den gör och att jag VET vad som händer om jag ändrar ngt så är det min drömbil.

En R340 med ngn form av S14 kanske...Men den är snudd för tung tyvärr... Men om man gjuter egna alublock så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Behövde inte fundera så länge på denna

Super 7:a av kolfiber med en torrsumpsförsedd BMW S14 2.5:a (motor)


Kunde inte sagt det bättre själv....

Annars racebilen jag bygger nu, är inte jätte-extrem men det är nåt speciellt när man byggt precis som man vill ha det.

En annan dröm är att bygga en Formel-bil liknande F1 tom. -97 med lättad och racepreppad BMW S62-motor. Monocoque av kolfiber/alu mm. Vikt max 600kg

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Vad är era drömbilsprojekt?
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (22611 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande