| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bilstein Sprint - H&R Cupkit - Gula koni till 190e?
|
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7179 totalt) |
|
Åter igen en sånhär fråga men för ovanlighetens skull inte till BMW vilket gör den unik. Kollade idag efter stötdämpare och fjädrar till 190e 2.3-16v och dessa saker tycker jag det står mellan. Underdogs får gärna tipsas om
Gula koni med H&R fjädrar som sänker 40mm. Går på ganska precis 8000:- från stötdämparexperten. Körde på gula koni innan på min 318is och var nöjd, även om jag inte kunde testa mot något annat. Förstod mig aldrig på hur faen man justerade bakdämparna heller... Bilstein Sprint med H&R fjädrar som sänker 40mm. Merca körde ju med Bilstein i DTM på 80talet så ska man vara märkestrogen så är ju detta rätt val. Skulle kosta ~8600:- med gratis frakt. Något mer om dessa vet jag inget om. H&R Cupkit. Justerbar, 40-60mm sänkning. Låg mellan Bilstein Sprint och Bilstein Sport i hårdhet. Kostade endast ~5000kr. Vet inget mer om dessa heller. Bilen kommer att gå på långfärder (hade inge problem med gula koni gällande det iallafall), slalom, konbana och på Mittsverigebanan. I övrigt är den standard såvitt jag vet i chassiet men en bur ska leta sig in till våren. Ska köra på 16" r-däck (märke vet jag inte än heller). Så, vad är era reflektioner? Är det värt 2600kr att gå upp till Bilstein Sprint från Cupkitet? Skulle dessutom vara roligt att testa något annat än Koni. Låt höra
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
Vad är det för data du behöver så ska jag stressa leverantören med frågor
Bilen vet jag inte så mycket om igentligen, väger 1430 enligt regbeviset. Helt omöjligt att få reda på vettig info ju. Dåligt omskriven bil tycker jag... Men jag kan plita ner det jag vet: Motor fram, drivning bak. Bromsad diff (ASD) som kan spärra 100% upp till 35km/h. Spiralfjädring runtom. Fram stötdämparben, friliggande spiralfjädrar och undre triangellänkar. Bak fem par tvär- och snedställda länkarmar samt dubbelledade drivaxlar. Krängningshämmare (vet ej storlek men har för mig att dom är riktigt grova). För närvarande är det nivåreglering bak. Fälgarna är 16" med ET35. Axelavstånd: 267cm Längd: 443 Höjd: 136 Spårvidd fram/bak: 145/142 Det verkar vara ruskigt få som kör bana med dessa bilar så det är svårt att kunna höra med andra vad dom tycker. Jovani kör på Sprint och H&R fjädrarna men han är den enda som verkar vara intresserad utav annat än vilken baslåda man ska ha i sin merca. _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
Du kan ju böja med att ta reda på fjäderhårdhetena på en std holk
Steg 2, vad har de fjädar du tänk köpa för fjäderhårhet? Sen får du räkna med att kräla under bilen med tumståcken om vi skall böja bli lite mer exakta. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Här Johan skall du få något att tugga i
se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Buss på listan
Hmm behövs fler mått på krängarn se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php "Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare" Men 23,2 krängran är ca 10ggr så hård som 13mm Hur mycket matte/fysik/mekanik kan du? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Har gått teknisk men bara godkänt i Fysik A/Matte A/Kemi A/Teknik A...
Lite kan man, har till och med en ball grafräknare. Men inge överkurs
Dyskalkyli har jag dessutom. Väntar på svar från H&R i Tyskland för att få svar. En utav ÅF för dessa saker tyckte inte det låg i deras intresse att ta reda på fakta om fjädrarna
Jag har inte Excel men ska se om nån granne kanske har köpt det så jag kan få prova. Ang. listan så måste jag ha grov hjälp med den
||
|
Prata med Forza
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
Har ett sprillans nytt bilstein sprint med Eibach fjädrar som är dom absolut bästa till 190E 2.3/2.5 16V om du inte ska gå på special grejer då..
otroligt svårt att få tag på då dessa slutat tillberkas. släpper allt för 9000:- Bara fjädrarna kostade 3000:- Pm: eller maila om du är intresserad, _________________ David Eriksson |
||
|
Har inte hört något alls om några siffror.
Har dessutom sökt igenom varenda benzforum jag har hittat efter fakta om orginalfjädrarna men inget tycks finnas. Ska ta å PMa pippen nu
||
|
Får du nga data på fjädrarna från HR är det sensation. Dom lämnar inte ut det om det inte finns liknande fjäderkit som till E30. Standardsänkfjädrarna är som en vägg att snacka med dom om.
Klurigt läge när bilen är ganska ovanlig som banåkarbil. Frånsett rena DTM-bilar då. Som vanligt tror jag inte heller du kommer bli nöjd med dessa saker om det är banträff osv du ska åka. Kostar mer än det smakar då du snudd garanterat kommer behöva flera gånger hårdare fjädrar än som följer med. Tyvärr. Så ska det bli bra krävs en hel del eget jobb och trixande, men det kan tom bli billigare och säkert mer anpassat för det du vill använda bilen till. En stilla fråga helt allmänt: Är man automatiskt expert bara för att man säljer ngt?
|
||
|
Snarare kåt på pengar va
Kanske man ska ta och se vad en uppsättning Öhlinare kostar då om H&R ska vara så tjuriga. om man köper en bil så vill man ju veta vad det är för motor. Man ska inte behöva testa och sen chansa på att det är lagom med hästar
För det är ett standard sänkningskit vi snackar om.
Är det H&R Cupkitet du snackar om nu eller dom fjädrarna som följer med Bilstein Sprintdämparna (antagligen är det väl samma)? Killen på Forza nämnde även Jamexfjädrar som sänker 45-60 (fanns lite olika att välja mellan) och dom var även billigare. Är det något värt att ta reda på hårdheten? _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
Att snack väghållning i mm säkning ligger i samma härad som att påstå att min pappa är starkare än din
Eller att att gräsklipparen 2000 GT3 Turbo är JÄTTE snabb. Hmm ett + är det med sänking och det är att tyngdpunketen sänks som ger mindre viktförflytting. Fjäderhårdheten är en balansgång mellan grepp och känsla. En mjuk bil iof kränger mer som ger mer possetiv camber=sämre gräpp men den klara bättre ogämn väg. Den mjuka bilen får man VÄNTA på att den sätter sig innan man känner vad som är på gång. och då kan det vara för sent, oppps
Tar vi stötdämparna sän så är det nog ungefär lika fel/rätt allihop i dessa sänkingskitt, huuuua hämska ord
Det är i största sannolikhet byggda åt konforthållet som är trärs imot vad vi vill ha. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
om det skall vara vettiga fjädrar så kan du räkna med 6000 kr för bak och fram. Gissar att det inte skiljer alltför mkt mellan E30 och din Mercedes. Jag hade köpt dämpare som klarar fjädrar som är mer än 3ggr så hårda som ett traditoinellt sänkningskit.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||
|
Vart kan man vända sig för att kunna köpa fjädrar med specad data? och ev. dämpare som matchar också.
Har ju råd med riktiga doningar och då är det ju bara att inse att om man har spenderat 15-25k på fjädrar och dämpare så är det ju bara att fortsätta bygga på bilen
||
|
Bästa är att köra med std racefjäder dimensioner , är väll 2,25 äckelenheter, så finns det en uppsjö av fjädara att välja på.
Vilka som KAN ta fram vättiga fjädar har jag ingen aning om, vad nu vättigt ÄR?
Men jag kan nog komma rätt nära vad gäller fjädrar och krängre. Stötdämpare kan jag nog avgöra om de är rätt/fel men om de är optimala kan jag bara gissa. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Vettigt är för mig något som lirar väl på bana och slalom. Men som inte är för lågt.
Sen att det blir en hård färd spelar ingen större roll. På bana ska det ju vara så, på långfärd är ju vägen ändå slät och i stan är det ju bara tufft
Så hjälp med att hitta saker som är vettiga skulle jag behöva! _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
Jag skull sikta på ca ca ca 2,5Hz i din sits, men vad det ger för fjäderhårdhet går att räkna ut.
Ger ca ca ca 3-6ggr så hårda fjädra som std. Därav vad min fråga vad std fjädraran har för hårdhet. Fram är det ju MacÄckelben så där går det att gör ett vättigt överslag. Bak blir det värr hur ser en mersa uta i häcken vad gäller hjulupphängningar? _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (7179 totalt) |