Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Elasticitet
<<   1, 2
3082 besök totalt
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Har suttit och pillat med Excel.

Har lagt till grafen för gaspjällsläge så ni kan se att jag fuskade o trampade på gasen strax innan 80km/h.

Är helt klart nöjd med tiden (5,2s) även om man räknar 76-120km/h istället för 80-120km/h.




76-200 på 15,2s

Ska försöka göra en mätning med GPS också så att jag har något att backa upp sifforna med, i dagsläget är det mätt med datalogger och hastigheten är sedan uträknad med hjälp av varvtal och utväxling.

/Andreas

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Re: Elasticitet

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Esa skrev:
Min bil gör 80-120 på fyran 5,7s på femman 9,3s. Vad har ni för siffror?


Tänk på att du har 1:1 på femman, Coopern har säkert 1:1 på fyran. Med M3 E30 så blir siffrorna lätt missvisande


Å andra sidan är slutväxeln ganska hög (3,25) om man inte kör med 4,10 utväxlingen som tydligen finns som originaldel på tex japanska marknaden.
Har inte mätt tiden än på min bil, får göra det vid tillfälle.

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Re: Elasticitet

M3Jonas skrev:
Å andra sidan är slutväxeln ganska hög (3,25) om man inte kör med 4,10 utväxlingen som tydligen finns som originaldel på tex japanska marknaden.
Har inte mätt tiden än på min bil, får göra det vid tillfälle.

MVH Jonas


Lite OT:

I USA så satt det en vanlig OD-låda i M3 E30:n, antagligen av juridiska skäl (jänkare och vanligt manuell är krångligt nog tydligen )

Vilken E30-diff som helst (den som kallas stora diffen) passar på M3:an. Dvs du kan åka med 3.64/3.72 också (från 323/325). Man kan också plocka en utväxling från E28:a och få 3.91/4.10. Sen kan du beställa andra utväxlingar från BMW Motorsport också

4.10 och originallåda i M3:an är nog ingen hit, du får en toppfart på ca 200 Km/h på varvstopp

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Elasticitet

Johan f.k.a M3E30 skrev:
...åka med 3.64/3.72 också (från 323/325)...


3.73 om jag får be...









_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Elasticitet

Johan f.k.a M3E30 skrev:
4.10 och originallåda i M3:an är nog ingen hit, du får en toppfart på ca 200 Km/h på varvstopp


På en bil som används enkom på bana är det ju klockrent dock...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ola Persson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 38



Re: Elasticitet

AL skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
...åka med 3.64/3.72 också (från 323/325)...


3.73 om jag får be...


Mera , på en 323'a är det 3.45 !!

_________________
Mvh ola Persson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Re: Elasticitet

ola Persson skrev:
AL skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
...åka med 3.64/3.72 också (från 323/325)...


3.73 om jag får be...


Mera , på en 323'a är det 3.45 !!
Ska man vara petig så har väl 83:ans 323 E30 3,25:1.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Lite OT, men min synnerligen motorsvaga Mazda 626 -80 gör 120 på 2an. Då varvar det 7200, utväxling 1,818, 3,636 i slutväxeln.
Inte illa för en gammal gubbil från Japan...
Den gör (teoretiskt) 170 på 3an, 220 på 4an och 257 på 5an. Men på de högre växlarna räcker inte vridmoment och effekt till...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Finns det ingen smilie med en gubbe som rökar något olämpligt? :attentn2:

Anteckning till mig själv: Inte skriva petimeterinlägg när man inte är koncentrerad....

Lennart: Hade den verkligen 3.25?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lennart: Hade den verkligen 3.25?
Japp! Jag hade en sån för nåt år sen och den varvade väldigt lite, men orkade inte riktigt med sig själv. De bytte till 3.45:1 till '84 eftersom kunder klagade på draget.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Re: Elasticitet

Esa skrev:
Min bil gör 80-120 på fyran 5,7s på femman 9,3s. Vad har ni för siffror?


Jag mätte lite på min m3:a igår. På fyran tog det 8,0 sek och på femman 9,9. Det är ett jättedumt intervall för min bil.Jag behöver mer varv...
Esa: Är din bil standard?

_________________
Jonas Edling
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Jag provade min 318is idag och nu kan alla skriva sina tider utan att skämmas. 80-120km/h (mätarfart) på trean 6s. Motsvarande manöver på fyran 10s...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Testade 320'n idag, 9,5s på femman. Behöver också mer varv.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Elasticitet

Min bil är inte direkt original. Det var meningen att det skulle bli en 3,73 utv. men det verkar vara en 3,91 med endast ca: 220 i toppfart. Motorn har omslipade kammar och chip som det står 222hkr på. Tomvikten ligger på ca: 1140kg.

_________________
bmw bmwsson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Elasticitet 

Nu har jag testat på treans växel...3.8s är väl rätt hyggligt.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Elasticitet
<<   1, 2
3082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande