| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Varma bromsar
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (6203 totalt) |
|
Jag tänkte också bygga lite kylning, har dock inte kommit så långt. Men det har diskuterats lite på min tråd ifall det kan ge några tips.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Lasse Alfons |
||||
|
Jag har under de senaste dagarna sökt igenom en hel del bromstrådar här i forumet (för jag fick själv i somras helt plötsligt problem med bromsarna) och läst många, många inlägg. Ingen av trådarna var bättre döpt än den här så jag tar upp mina frågor och sammanställningar i den här.
Min avsikt med nedan sammanställning är att reda i begreppen och skilja på olika saker som allt tycks fått samlingsnamnet: Slagna skivor. Kort kan man säga så här: Kunskaperna (idéerna?) om vad som orsakar vibrationer i bromsar är väldigt varierande. Indelat kan det presenteras så här: De som tror på slagna skivor och de som inte gör det. Jag skall nedan försöka sammanställa olika grupper av konkreta anledningar till bromsvibrationer men först försöka tvätta ett begrepp - slagna skivor. Slagna skivor verkar vara samlingsnamn för bromsvibrationer? Efter min genomläsning kan jag konstatera att man sannolikt talar förbi varandra lite. Med slagna skivor menar vissa: Att skivorna kan slå sig, det vill säga bli skeva och vobblar på grund av krympningen som sker när metall svalnar. Typ en LP som legat i solen. Att skivorna kan bli tjockare/tunnare i vissa områden på grund av krympningen som sker när metall svalnar. Typ en ojämt bakad sockerkaka. Att skivorna kan påverkas av vilka belägg man har som avsätter material på skivorna som ger en viss obalans. För att dela ämnet någorlunda enkelt tar listar jag först allt annat än skivorna som kan ge vibrationer vid inbromsning: Andra anledningar: # Skit på däcken, gummirester och skräp som fastnar på klistriga R-däck. (Försvinner efter ett varv i idealspår) # obalanserade hjul (förstås) # Trötta länkarmar/bussningar # ? Skivorna: # Skeva skivor. Värmen gör att de expanderar utåt och när de drar ihop sig återgår inte materialet till sin rätta form. Skivan blir skev och vobblar mot beläggen vid inbromsningen. # Tryckskadade skivor. Hjulbultar har dragits åt för hårt vilket givit stresspänningar i skivan som förvärrar ovan fenomen. # Tillfetade skivor. Bilen stannas utan tillräcklig avkylning och bromsbelägget fungerar som termos av vämre på en koncentrerad del av skivan. Avkylningen av den delen av skivan går mycket långsammare jämfört med den "nakna" delen av skivan. Reslutatet blir att den delen som avkyls långsammare drar ihop sig mindre skivan än den del som är exponerad. Skivan blir därför tjockare/fetare på ett ställe och smalare på retsen av slitytan. Även här studsra belägget in och ut vid inbromsning eftersom anläggningsytan inte är homogen. Skivan är dock alltjämt rak. # Slitna länkarmar. Vid inbromsning gör glappet i hjulupphängningen att beläggen hugger på skivan då hjulet mikrostudsar. De ojämna anläggninegn av belägget medför att skivan slår sig. # Bromsbelägg som avsätter material på skivan som gör den obalanserad. Fenomenet går dock konstigt nog att "bromsa bort". # kombination av ovan. # ? Fyll gärna på!
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Du kan ythärda skivorna olika om de är ordentligt uppvärmda och du står still, belägg/ok isolerar en mindre del. Ger olika friktion sedan. _________________ Roland Johansson |
||||
Jag har iofs med mätverktyg klart kunnat konstaterat att skivan är några tiondelar tjockare på en begränsad yta (lika stort yta som ett belägg föv) än ovriga skivan. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Jag påstod ingenstans att det inte kunde hända, men vet om skivor som pulserat vid bromsning men vid mätning med indikatorklocka är lika. Bästa är när man ser en del av skivan har annan färg än resten. _________________ Roland Johansson |
||||
ok, jag menade inte det heller. Föv kan jag säga att du slitsade två uppsättningar bromsskivor till mig när jag körde 328i och de höll båda två många banmöten.
Menar du att man skulle kunna förbehandla skivan eller hur menar du? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Syftar just på ythärdning av en sektor, när man ser att skivan har en viss färg utom en viss sektor som har annan färg... Har väl passerat skivor en del skivor i mer eller mindre sämre skick som behövt lite svarvning etc. Kanske fler än den vanlige hobbymeken... Det förekommer att de har slagit sig eller är olika tjocka men mestadels har de ythärdat någonstans. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Varma bromsar
|
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (6203 totalt) |