Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta B 2.0t -87 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (42467 totalt) |
Jaha, tänkte att det var dags att berätta lite om det nuvarande bygget jag håller på med.
Efter ett par bilar som har brukats på lite olika sätt så vart suget på ett riktigt hobbybygge lite för stort. Blir alldeles för dyrt att använda bruksbilen till hobbybruk också Har alltid vart svag för Opel Ascona B modellen, så jag tyckte att det var kanske ett alternativ, men jag vill ju ha någon rolig rova under huven på den. Något modernt med elektroniskt insprutning osv. Hmm varför inte stoppa i en Calibra turbo motor i en Ascona?? Gammal härlig bil med modern teknik är något som tilltalar mig. Sagt o gjort, en C20let inhandlades och kördes hem. Men nu hade jag ju ingen bil o stoppa min motor i och pengarna var slut, började dessutom studera i denna veva oxå. Min lillebror som oxå är biltokig hur paralellt med mina öden och missöden haft sina med och motgångar. Han köpte sig en Opel Manta B -87 år 1999 tror jag det var. Den har under sina år i min brors ägo trimmats, turbokonverterats, rostlagats (det lilla som fanns), lackats m,m. År 2004 tröttnade han på bilen och köpte sig en Nissan 200sx -99.Så nu stod ju denna Manta och bara var ivägen i garaget, så va f** tänkte jag, det är ju nästan en Ascona B, hmm.... Behövdes inte mycket övertalning hos bror som tyckte att det var skoj att hanns gamla bil kom till användning Så tanken för detta bygge är att jag ska få utlopp för byggartankar (som gjort att jag inte kunnat sova ordentligt på 2år) och bygga en rolig bil som kommer tas ut på helger och övrig ledig tid för lite allmän skoj åkning på diverse ban/strippevents, "kul"turer ja i storts sett allt som har med bilar att göra Brorsan har redan uppdaterat chassit lite grann med några "häftiga" röda fjädrar och gula stötdämpare, själv tänker jag först o främst få igång nya motorn i bilen och uppgradera bromsarna med 296mm skivor och ok från omega. Originalbromsarna är ju ett skämt på dessa bilar Vill i framtiden uppdatera till en delad bakaxel på bilen, men dom planerna får nog vänta till nästa vinter Lite bilder på hur det ser ut i dagsläget Börjar plocka fram projektbilen Ska snyggas till här, nya leder o bussningar m,m Här är snurran som ska i, en c20let från en Calibra turbo -95 Växellåda från en Rekord 1.8, är egentligen lite för klen för motor effekten, men jag får ta det lungt så kanske den håller en stund. den är tvättad nu även motorfästena kommer från denna bil, fick bygga om det högra av dom lite grann Men jag har fått tag i ett svep som passar på motorn, i bakkant på det är det tänkt att sitta en getrag 265 från BMW lr Opel Monza Tyvärr har jag inte hittat någon sådan låda än, nån som har en?? Generator fästet fick byggas om då spännaren försvann när jag tog bort servopumpen på motorn fick vrida upp turbindelen på turbon en aning vilket med förde att jag fick svetsa om wastegetfästet Det medförde också att jag fick bygga om ingången till turbon oljtråget fick byggas om då det tog framvagnbalken lite grann Jaha bara att stoppa i maskin nu då skaplig passform Så då sitter motorn där då, dags för kringutrustning Vattenrör, blev inte riktigt nöjd dom, funderar på o bygga om dom lite grann för bättre passform Bygger ny snorkel då originalet pekar åt fel håll Gasvajerfäste En intercooler har hittat in mellan rambenen Just nu håller jag på o dra elsystem Så ser det ut i dagsläget, har säkert glömt massor men uppdaterar när jag kommer på vad jag glömt Ni får ursäkta att allt är dammigt o skitigt på bilderna, det kommer o snyggas till _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||
Kul med en Manta B, det är nog den första på rejsa?
Vet inte så mycket om dessa men framvagnen ser ju bra ut ur väghållningssynpunkt, hur är det med resten av bilen? Bakaxelupphängning, viktfördelning osv? Såg ju trevlig ut annars, särskilt med de vita fälgarna _________________ Peter Vighagen |
||
Ja jag såg att jag var först med en Manta B o "banåkabilslistan" lite roligt faktiskt
Fram och bakvagn på Manta B är precis samma som på Ascona B, bilarna är byggda på samma "plattform" Det som skiljer mantan lite är grövre kränghämmare och GSI modellen på Mantan har lamelldiff som standard. Framvagnen är uppbyggd med dubbla A-armar som synes och ska ju ha bra geometri vad jag förstått när jag läst lite här på rejsa, återstår o se då jag aldrig kört bana lr svängt runt några konor med någon sån här bil någon gång. Bakvagnen ska väl också ha skapligt geometri, sitter upphängd med två bärarmar och sedan sitter det en sådan "torque" strut på bakaxeln, (vet inte om den kallas så, rätta mig om jag har fel) Viktfördelningen är jag osäker på (ska viktas när jag får ut den på vägen) men jag vet att min bror alltid tyckt att den är lätt i bakvagnen, vi provade med o flytta lite saker bak i bilen såsom batteri och spolarvätske behållare m,m men den var fortfarande lätt, därav sitter den stora vingen i bak och då blev det marktryck i bak _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||
Glömde och nämna denna lilla roliga sak.
Man vill ju ha lite koll på vad som händer under huven vid körning, så istället för o köpa massa olika mätare och fylla hela bilen med så inhandlades denna MPM Dashlogger Den mäter o stort sett allt man vill veta, oljetryck, oljetemp, lufttemp, vattentemp, lambda, laddtryck m,m så den ska ju passas på o integrereas i kabelstammen _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||
Kul med en lite rejsanpassad Manta B här på rejsa
Gillar verkligen Manta B, framförallt när de är ganska original utanpå (400 ljus, mattigläpp o sånt) med lite spännande teknik under huven. Kommer bilen reggas som ombyggt fordon nu är det tänkt? Bromsarna kommer nog bita bra på bilen, hur kommer du göra med krängningshämmare (eller är mantans helt ok som den är om den nu är grövre som du skrev) och vad är det mer exakt för fjädrar/dämpare? Lycka till, hoppas vi ses på en bana i sommar! //Fredrik - Redaktör OSC _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Jimmya och Mathias_J --> Tackar för kommentarena, jättekul med lite positiv feedback
Figgz--> Ja det ska bli riktigt intressant o se hur bromsarna ter sig på bilen, det är inte många saker som slår en rejäl inbromsning, nästan bättre än acceleration Har faktiskt inte kört denna bil så provocerande, så jag kan faktiskt inte svara på hur pass kränghammarna står sig på bilen. Egentligen börjar jag i fel ända av bilbygget, då jag är av den åsikten att man börjar med chassi och bromsar, när man är nöjd med det så går man på motorn, liksom när man märker att chassit hänger med och motorn känns för klen Men originalmaskin till denna bil är så tokslut så det är nästan så att man får tanka olja och fylla på bensin Ska ta reda på lite närmare vad det är för fjädrar och stötdämpare, är själv lite nyfiken har inte reflekterat över vad det varit förräns jag startade tråden igår och kom på att jag inte visste vad det är för något Bilen kommer att reggas som ombyggt fordon, men inte till i år, blir till 2007. Kommer inte hinna med i byta bakaxel som i stort sett är det enda som är kvar för att regga som ombyggt fordon, vill ju hinna o köra lite i sommar oxå Vi lär ses på banorna i sommar _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||
WOW, man blir ju bara LITE avis. Alltid gillat mantan, har varit nära å köpa ett par gånger men inte fått tummen ur och nu har man råkat köpa en 242. Vill bara säga att den ser hel rätt ut och jag hoppas du ska behålla utseendet. Lycka till med bygget. mvh Tobias
_________________ Tobias Gunnarsson |
||
http://www.wiseunits.com/cubecart/vi _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
Står rätt still på byggfronten just nu
Men lite rör har tillverkats iaf Reduceringskon med övergång från 80mm till 55mm Tillpassning med lite rörböjar och så lite färg på grejerna Inte mycket kvar till provstart nu, ska ev bygga intercoolerrör nu i helgen om min kompis får låna rörkap och tigsvets från sitt jobb _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||
mycket bra !!
får väl ta å lägga upp min manta med nu då när jag bytar garage !! synd att det tryter så förbaskat på pengafronten.... attans att du hann före.... // "MantaBurner" @ OSC OT: Figge: Du får väl ta å kika lite på min i garaget sen när du är nere då ..... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||
Tyvärr inte hänt så mycket mer då tiden inte riktigt vill räcka till. Skulle ha svetsat intercoolerrör förra helgen men tyvärr upptäckte vi att tigsvetsen jag tänkt o låna inte var en AC/DC så det gick inte svetsa aluminium med den
Trevligt med lite fler Mantor, ska bli kul o se dom på banorna i sommar _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||
Nu så är äntligen intercoolerrören klara också
Börjar med kapning och tillpassning av böjar och rör som sedan tejpas ihop för transport till min svetsare Min svetsare i full fart, var egentligen meningen att vi bara skulle punkta ihop så skulle hans arbetskamrat som har ex antal timmar mer framför svetsen helsvetsa rören åt mig. Men John vart lite varm i kläderna så han sydde ihop allting, tackar för det Vart mycket bra tycker jag Inte mycket kvar till uppstart nu, bara oljekylare som saknas, dock inköpt väntar bara på leverans. _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||
okej, dags att uppdatera lite
Bilen har vart igång och rullat hela sommaren, dock så har inte bilen vart på ett enda event pga olika faktorer. Hade för det första väldiga bekymmer att få igång bilen, efter mycket felsökning kom vi fram till att det var inbyggd immobilizer i databoxen till motorn, vilket gjorde att motorn hoppa igång för att genast dö igen. Detta löstes enkelt tack vare Qrew på Opelsportclub. Tyvärr fick bilen backa av lite pga av en husflytt som pockade lite mer på min uppmärksamhet så det blev lite stiltje en månad eller så 17m² är inte mycket o jobba i i vinter, men det får gå Lite har dock hänt, bla har nya bromsar funnit sin plats på bilen. Dom kommer från en Opel omega 2.6 och skivorna mäter 296mm Renoverade bromsok Skivor och ok monterade på bilen Fick plats under mina 15" fälgar Dock så gav nog huvudbromscylindern upp när vi lufta bromsarna, för pedalen tar väldigt lågnt ner Hade problem med att tändningen slog ifrån när man kom opp på lite laddtryck, trodde då att det hade med soppatrycket att göra så vi byggde om det litegrann Catchtank tillverkas, fick hjälp av min gode vän John igen Lite delar som användes, en Walbro 255l/h HP, nyblästrade fästen till förpumpen Mina vapenbröder hjälper till med montering .... Eller??? tror bara dom drack opp mina öl Enda kort jag hade på installationen, väldigt grovt iyxat bara för att se om det fungerade, ska snyggas till när tid ges Dock så var det inte detta som var problemet till ryckningarna i motorn utan det verkar vara pga av kärvande wastegate. Den hinner helt enkelt inte öppna så mycket den borde vilket gör att laddtrycket skenar med avstängning av tändning som följd MPM dashlogger monterad också _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||
Glömde lite som kanske kan vara kul för någon att veta
Växellådn jag har i bilen nu kommer från en Rekord 1.8 och är inte av den starkaste modell, bara efter nån veckas körning så började det tjuta om den, den har dock hållt och kommer få göra det resten av den här säsongen. Men till nästa år så kommer denna sitta på plats och ska förhoppningsvis hålla lite bättre Getrag 265 från en Opel Monza _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta B 2.0t -87 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (42467 totalt) |