Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 EVO I -Såld | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (69271 totalt) |
Det är nog dax att skriva lite rader om mitt nya tidsfördriv...
I sommras började jag leta efter en Porsche 944 i skapligt bruksskick, som jag tänkte (försöka...) köra lite bana med. Senare på sommaren hittade jag en vit -84a i stockholm. Tåget upp, porsche ner. Tack Joakim Piejko för att du lurade in mig i 944träsket. Det finns nog inte någon mer prisvärd sportbil! Mycket bil för pengarna! Körde några månader och kände lite hur den kändes, sen ställdes den in i garaget och arbetet påbörjades... Först skulle det bara bli en bur och stol... sen började det spåra ur... Första steget kommer och vara att få bort så mycket vikt som möjligt, samt installera lite säkerhetsprylar, men även bättra på skicket något. Dessa bilder skickade säljaren till mig: Dom här bilderna är tagna dagarna efter köpet: 27/10-05: Rensar ur inredningen lite... 30/10-05 Har skrapat lite asfaltsmatta 3/11-05 Dörrar och lite annat borta. Mer bilder kommer imorgon, för nu ska jag sova lite _________________ Morgan Staaf |
||||
Ja, BMWs finns det gott om i det här garaget.... Vi är några stycken som samsas på en liten yta, ganska så trångt ibland... _________________ Morgan Staaf |
||||
6/11-05
Börjar slipa bort lite lim och gammal färg. Här släpper lim och färg fint Har även börjat funder på var huvudbågen ska sitta. Jag gör även mitt första misstag, utan att tänka på det Bältesrullen kommer inte få plats, utan måste flyttas fram lite. hoppas inte besiktningsmannen ser detta... Tack till Fredrik Nylander för att jag fick följa med på studiebesök hos gunnarsjö svets och smide, där jag köpte buren. 15/11-05 Börjar punkta ihop buren nu. 19/11-05 Nu börjar det ta lite form 20/11-05 Provar lite hur det ser ut med toyotastag. Men efter att ha provat och sätta.... hm... bända in mig själv några gånger så bestämmer jag mig för att aldrig lägga bilen på taket och tar bort stagen. Det ser ut som det är gott om plats mellan stol och stag... men det är det inte _________________ Morgan Staaf |
||||
21/11-05
Det var inga problem att plocka ur främre delen ur bilen för helsvetsning. Jag tog upp hål i trösklarna till huvudbågen, sen sänkte jag ned den i hålen och kom sedan åt att svetsa på ovansidan. Tack Calle Elving för lån av svets! 22/11-05 26/11-05 trött, skitig och röda öron.... ah... ännu en härlig kväll i garaget Steg ett i urspårningen, här ska en fuelcell sitta tillsammans med batteriet. 29/11-05 Jag har tänkt att göra egna skärmar i glasfiber, så här preppar jag en av skärmen lite för att avgjutningen ska bli lite enklare. 12/12-05 Här håller jag på med en form till huven 25/12-05 Detta ska bli förstärkningar så inte formen till dörren ska slå sig, helst ska ju hela dörren kunna stängas utan att bilen blir ett akvarium när det regnar.... (ett roligt skämt) Formen till ytterspeglen till en dörr. Färdig form till ytterspeglen 29/12-05 Fräser fram stolsfästen. 13/1-06 Fuelcell och batteri. Gjorde lite fel, och får slipa bort det gamla... Min polare "Beaker" funderar lite... Ikväll tänkte vi lyfta ur motorn. Några (jättemånga) timmar senare. Beaker stoltserar vid det fällda bytet En färdig huv Jag har några extra huvar färdiga vid detta tillfälle, pm:a mig om nån är intresserad. Pris: 2500:- Även skärmar, dörrar och plåten mellan lyktorna kommer att tillverkas. Klär in "baljan" till fuelcell och batteri med alu.plåt. Tack Henke för plåten! Den ska lätt kunna monteras ur bilen vid behov. Sådärja, nu är jag i fas med verkligheten. Nu ska jag bara pussa min tålmodiga flickvän hejdå, och åka ner till garaget några timmar. _________________ Morgan Staaf |
||||
Jössses vilket arbete och vilken kunskap det ligger i denna bilen
Det är när man ser sånt här som man känner sig totalt oduglig eftersom man inte ens kan svetsa en bur själv (svetsa kan jag iofs men det ska ju hålla också ) _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Ser riktigt bra ut!!!! Skoj att det är iallafall en till som inser fördelen med att kapa bort bagagerummsgolvet. Du verkar ha bra koll på glasfiber, hur fixar du till gångjärn och insida på dörrarna och hur hade du tänkt att frontplåten skall se ut (för jag antar att fliplysena skall bort)?? Jag är på G (och har så varit i ett år ungefär ) att gjuta av frontplåten och har en idé om hur jag vill ha det, du kanske har några bra tips (jag är usel med polyester och aluminiumroller).
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Roligt att ni gillar mitt arbete. Sånt blir man glad av, man får lixom bygga-mer-bränsle! Gångjärnen till dörrarna tänkte jag limma fast på lämpligt ställe. Antingen tillverkar jag nya, eller om jag hittar på nått annat. Vi får se när jag kommit så långt. Till insidan gör jag en delbar form, annars kommer dörren fastna i alla "motsläpp" i formen. Jag kommer bara använda själva "ramen", inner-dörrhandtag kommer bli en vajer istället. Jag har inte riktigt bestämt mig om lysena ännu. Funderar på nått i stil med vad som sitter på BMW 850, så det bara öppnar lite grand. Istället för motor så kommer jag isåfall ha en vajer in i bilen som man drar i om lysena ska upp. Eller så blir det lexan framför. Frontplåten kommer att bli en rak kopia. Kanske nått luftintag vid senare tillfälle om det skulle behövas. Som det ser ut nu, så kommer det nog inte behövas, jag vill ju inte förstöra luftmotståndet i onödan. _________________ Morgan Staaf |
||||
Snyggt gjutet!
Men jag blev lite fundersam när jag kollade på bilderna på hur du gjort med bågen, får man verkligen kapa och svetsa i rören hursomhelst? Tänkte då på röret ovanför vindrutan samt rören vid A-och B-stolparna |
||||
Tack. Jag ska inte tävla i nån klass, utan bara köra på lite klubbträffar, så då är det ju lite "andra" regler. (SBP) Sen så blir det ju inte svagare än en skruvad bur, då den har flera skarvningar som hålls ihop med endast skruvar. Det enda stället jag blev tvungen att gör så på var vid vindrutan. Det är cirka 20mm mellan rören under skarven, och jag har skarvat med ett 100mm långt rör. _________________ Morgan Staaf |
||||
Nja, köra i sommar...? Den vanligaste frågan... jag har mina egna mål om när bilen ska bli klar. Men dom håller jag för mig själv, och säger bara "vi får se" _________________ Morgan Staaf |
||||
Det finns ju anvisningar i SBF's tekniska reglemente på hur man får skarva rör, kika in i GT-delarna så ser ni. Annars är jag djupt imponerad! Strålande arbete! Var försiktig med borttagningen av färg bara, jag tror du vill ha kvar galv-skiktet så inte rosten äter upp din rejs-bil! Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
FSN, du har pm... _________________ Morgan Staaf |
||||
Provar hur det känns med stolen. (och luft-rejsar lite... )
Bara skalet kvar nu, försöker hindra mig själv att montera bort resten med och börja skrapa underredsmassa. Bara 90 dagar kvar, som någon vänlig själ upplyste om för några dagar sen här på forumet. Slipat och skrapat bort färg och lim, blästrat bort lite rost på förarsidans golv. Nu ska jag bara att slipa till dom färgkanterna som är kvar. En del av formen till insidan på dörren. Denna form kommer jag göra i flera delar, p.g.a. "motsläpp" och annat konstigt. Slut på inlägg för idag, nu ska jag cadda lite på nya motorfästen. _________________ Morgan Staaf |
||||
Det var då mig ett prydligt bygge
När jag ser burbilderna får jag flashbacks på förra våren när jag slet med mina rör . Jag hoppas vi ses på någon bana till sommaren . Lycka till med resten av bygget _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tack! Vi kanske ses nån gång, jag är med i SSJ, så det blir väll mest sådana banträffar. Men man vet ju aldrig om det kan bli några ytterligare. _________________ Morgan Staaf |
||||
Kul med ytterligare en 944 i trakterna. Arbetet ser väldigt proffsigt ut faktiskt, ska bli roligt att följa din tråd. En annan kommer nog inte i närheten av detta /Martin / Jkpg/Hva/ _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 EVO I -Såld | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (69271 totalt) |