| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Använda uniball imellan kuggstång och styrstag?
|
3279 besök totalt |
|
Använda uniball imellan kuggstång och styrstag?
Efter att ha sätt denna bilden https://rejsa.nu/im/108-2003-11-10-1 Så fick jag en ide.
Går det att göra på samma sätt som på bilden med en uniball fest i styrväxeln fasst man sätter en distans imellan för att undvika bumpsteer vid sänkta länkarmsfästen? Alltså att uniballen hamnar säg en 60mm ovanför kuggstångens centrum.
Frutsätter att ni hänger med på att det gäller Macpersson, i mitt fall.
och det handlar om en voblo 240 styrväxel. Mvh // _________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Jo det såklart.. Om det bara hade funkat fullt ut. Problemet ligger då i det att det inte går att göra en längre distans än ca 15-20mm innan fälgen tari.
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
Den måste ju inte gå rakt ner från bulthålet i styrarmen, distansen kan gå snett inåt bilen eller gå snett bakåt för att "korta" styrarmen. Eller lite av varje. Lite beroende på hur man vill ha sin styrgeometri. Generellt kan man ha uniball istället för p-ände, många har det för att lätt kunna schimsa bort bump steer med hjälp av brickor. Fast 60 mm är ganska mycket... _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Fyyy!
Ingen bra ide. om jag förstått ditt förslag ordentligt så vill du ha länkhuvudet ut på en tapp 60mm från kuggstången. Rejäla böjkrafter på den bulten i "single shear" om du inte skal ha en pansarkonstruktion. Som guide så skall ett länkhuvud alltid sitta i en gaffel om det inte rör sig om små krafter. Henrik _________________ Henrik Hansson |
||||
|
Ett länkhuvud sitter ofta utan gaffel, det tror jag inte är nåt problem, man kan ha stor bricka som extra säkerhet vid eventuellt haveri om man vill det.
Men jag håller med dig om att man MÅSTE ha kulleden i linje med kuggstången, och därmed ha distansen på styrarmen. Annars ändras ju inte bump-steer fenomenet alls. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
En distanser på det sättet är inget jag tycker ser bra ut. Är kuggstången eller styrarmen väldigt vridstadiga så kan en viss distans från centrumkrafter tänkas, men en rejsbil ska ju inte ha klumpiga saker. Sedan så får man titta på hur skrub-avståndet (och även styrarmslängden) ser ut eftersom det är detta som ger vridkrafter runt styraxeln vid t,ex inbromsning. 60 mm är under alla omständigheter åt skogen.
MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Jag vet inte hur den aktuella spindeln ser ut, men det kan ju gå att byta styrarm och få vilken styrarmsplacering man vill (nästan).
om man på lämpligt ställe kan fräsa en interface-yta som förses med t.ex. gängade hål så kan man ha en styrarm som skruvas till spindeln. Då finns det större friheter att bestämma styrgeometri. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Tack för alla svar och funderingar.
Jo, för att förtydliga lite. Det som jag ville "kunna" göra var att flytta upp fästet till styrstaget istället för flytta hela styrväxeln (för ovanför styrväxeln sitter motor och så vidare så det blir svårt)
Det var alltså det sätt som nämns här som "Unstable" som ville kunna göra. om man tolkar bilden så att, det som serut som en damask är kuggstången. (på volvo 240 sitter ju damasken över den innersta kulleden) Det hade varit relativt enkelt att tillverka en hållare och en distans att sätta längstut på kuggstången. Men förstår efter era svar som att detta inte är någon vidare ide. Såhär brukar man göra: http://www.we-todd-did-racing.com/we Men det går inte för mej. Då jag isf, måsste köpa dyra och större fälgar för att få plats med hela kalaset. Och det blir därmed dyrare med däck. Det värkar som att det enda alternativet som finns kvar är att tillverka en ny styrarm som gårut ifrån distansen (den imellan orginal spindelled och fjäderbenet), och som även är fäst i orginal styrarm för extra stabelitet. Men det lär också bli en dyrköpt lösning.
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
|
En poäng med den sista lösningen är att styrstaget ligger tämligen parallellt med A-armen.
Men distansen är inget vidare kul. Särskilt som det verkar vara bortåt 100 mm scrub. Kan bli instabila inbromsningar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Jag hade tänkt mig nåt i stil med bilden på din länk. Lägg märke tll förstärkningen vid muttern (den påsvetsade plåten, kanske inte så dum idé)
om även dina spindlar är 240 så har du en väldans lång styrarm. Kan du montera din distans längre in på styrarmen utan att sabba styrgeometrin? Då får du ju mer plats mot fälgen. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Det går som sagt inte att utföra den lösningen som är på länken, trots att den vore enklast.
Fjäderbenen är också orginal 240. Jag vet faktiskt inte riktigt hur styr geometrin kommer att bli om man flyttarin fästet i styrarmen emot spindeln. Men det är ju enda lösningen nu.
Jag hade från början tänkt att göra distansen under fjäderbenet i vattenskuren alu. Men vet inte om det är det bästa nu när en ny styrarm måsste vara fäst i den samma. Fast som DJ säger. en planfäst yta och 4a m6 skruv på en plåt som är bockad runt distansen borde ju hålla, om den nya armen även är fäst i orginal styrarms fäste. Jag snickar på en bild, men postar den inte förens den ser någorlunda representabel ut
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
|
Nu är det färdigt med bilden, med stort F. MAo den är obetydelsefull.
Det var igår när jag lämnade in en bakaxel till IGMAB som jag pratade lite Ingvar Gunnarsson, ang framvangnen på 240, och mina planer på att flytta infästningen på styrarmen, längre in emot spindelns centrum. "Ajja bajja" blev svaret (han sa inte exat så igentligen, men det va det han menade, orginal citatet skulle väl vara nåtot mera -ooooOH nej för fan så kan du inte göra) Aceman (stavning) skille bli helt tokigt, och bilen skulle bli okörbar.
Så det som åtestår är, att höja styrväxeln och motor (då styrväxeln annars tari tråget) och göra distanser imellan styrarmen och p-ändan, fasst så korta att dom inte tari fälgen.
_________________ Henrik Swahn Ricky Bobby!... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Använda uniball imellan kuggstång och styrstag?
|
3279 besök totalt |
