Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kolvringsbyte, Total Seal?
2 besök senaste veckan (2776 totalt)
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Är det någon som har erfarenheter av Total Seal kolvringar?
Jag har under året haft motorproblem som jag gärna relaterar till slitna kolvringar. Under renoveringen har jag nu fått upp ögonen för Total Seal-ringar vilka, på tillverkarens hemsida, påstås vara jättebra...
Är det vettigt att lägga 2500 kr på dessa ringar vilket är det pris jag fått från en Svensk leverantör eller finns det bättre alternativ?
Motorn är en Opel 16 v och skall tåla ca 400 hk, 7500 rpm vid max 1,5 bars laddtryck.

Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Re: Kolvringsbyte, Total Seal?

Micke Holmström skrev:
Är det någon som har erfarenheter av Total Seal kolvringar?
Jag har under året haft motorproblem som jag gärna relaterar till slitna kolvringar. Under renoveringen har jag nu fått upp ögonen för Total Seal-ringar vilka, på tillverkarens hemsida, påstås vara jättebra...
Är det vettigt att lägga 2500 kr på dessa ringar vilket är det pris jag fått från en Svensk leverantör eller finns det bättre alternativ?
Motorn är en Opel 16 v och skall tåla ca 400 hk, 7500 rpm vid max 1,5 bars laddtryck.

Jag har ingen egen erfarenhet av dom, men de jag pratat med har pratat väldigt varmt om dom, jag beställde min "Top Seal gapeless rings " samtidigt med mina smidda JE-kolvar från USA, och det var inga 2500 sek jag fick pröjsa om man säger så.....köpte mina från Top end performence, du kanske ska kolla upp vad det kostar att beställa från det stora mäktiga landet...

Visserligen brukar frakten vara rätt dyr, men den lilla förpacknigen med ringarna var så liten att den nog borde gå och skicka som stort brev, och då kan portot inte bli särskilt dyrt...

Racern:
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kolvringsbyte, Total Seal?

Bistec skrev:
jag beställde min "Top Seal gapeless rings " samtidigt med mina smidda JE-kolvar från USA, och det var inga 2500 sek jag fick pröjsa om man säger så.....köpte mina från Top end performence

Visserligen brukar frakten vara rätt dyr, men den lilla förpacknigen med ringarna var så liten att den nog borde gå och skicka som stort brev, och då kan portot inte bli särskilt dyrt...

Samma här: www.racetep.com När jag beställde nya kolvar köpte jag till Top Seal gapless rings för $90. Kanske kostar de lite mer om man endast beställer ringar, antagligen var de rabbaterade en aning i samband med kolvinköp.

Jag tror också på minimal frakt då de går ner i ett kuvert.

Hur de sedan fungerar kan jag inte svara på. Motorn håller än och har ett jäkla tryck jämfört med innan men skam vore ju annars. Om den inte rasar så fungerar de väl bra....ungefär....?

Jag lyckades aldrig ta några bra bilder på ringarna. Det här är de två bästa bilderna jag har:
(Exakt vad som avses med "gapless" fattar inte jag...

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hmmn, inte direkt oväntat att det är biligare att handla direkt men jag är så osäker på hur de benämner sina satser och vad man skall ha. Ett felköp skulle i bästa fall bara göra det dyrare och ta längre tid, i värsta fall paja motorn.
De uppgifter jag kunde luska ut som jag tror hör till min motor är en sats som heter CR1064 (3,386", 1,5, 1,5, 3,0) Sedan stod det något om "Gapless topring MX1064".
Är det ena en sats och den andra bara en ring? Finns det i olika kvalitéer också eller är dessa de enda som finns i mina dimensioner?
www.totalseal.com

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hur det är med Topseal själva vet jag inte?

Men mellanledet Top End är bra. Deras hemsida är visserligen byggd av en påtänd clown som tagit en paus ifrån sin ordinarie syssla att slå sönder pianon med kofot.
Men deras personal är däremot kalas! Snabba mailsvar (tagit i beräkning att det är natt där nu) och oerhört proffsiga vid telefonkontakt. Om du mailar dem dina mått och ber dem om hjälp med vilka ringar du skall köpa så tror jag säkert att de kan hjälpa till!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Hittade lite suddiga bilder på mått och install.instrc., kanske ger några mått?

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
oj, och jag som tycker det är omanligt att läsa instruktionsböcker. Får nog smygläsa en hel del när det blir dags för det tror jag.
Vad har du för kolvspel? Jag hörde att 35-40 tusendels mm skulle vara bra med dessa ringar enligt en säljare. Original tror jag är 30 tusendelar, har det någon större betydelse och hur påverkar olika spel?

Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (2776 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande