Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hur breda är A539 egentligen?
1441 besök totalt
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Är ganska mycket prat om hur breda däck man bör ha på vissa fälgar och dylikt så nu är jag lite osäker. Jag är intresserad av Yokohama A539 175/50 13 men har hört att Yokohamas storlekar är bredare i verkligheten. Är det någon som vet hur breda 175/50 är egentligen? Tex på mina Pirelli som jag har nu står det att dom är 175/50 13 men är egentligen nästan 195cm??

Marco

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har du verkligen mätt slitytan och inte totalbredden inkl skuldror?

Fälgbredden är inte så kritisk som man kan tro och du kan gå in på www.tirerack.com och se vad för fälgbredder som rekomenderas till olika fabrikat/stl.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Jo jag mätte slitbanan...iofs så är mina P7F pirellis kända att vara lite extrema i bredden när det gäller vad som står på dom.

Men jag tror jag har läst här att även Yokohamas är egentligen lite bredare. Tex A032 och A048 i storleken 175/50 13 är egentligen 182 cm medans 185/60 13 är just 185 cm.

Kristianstad
Här sen Apr 2003

Jag har ett liknande problem. Om däcken passar på fälgen brukar ju stå i specifikationerna, men det jag är intresserad av är bredden av slitbanan och eventuell sidovägg om den är bredare.
Jag har nämligen Yokohama A021R i 205/60R13 på 6" fälgar. Problemet är att de inte får plats i hjulhusen fram. Antingen filar jag bort större delen av skärmkanten, eller så skaffar jag andra däck. Just nu lutar det åt det senare.
Jag har kollat på 032R och 048R i 185/60R13. Frågan är nu om de ÄR smalare. För A021 har ju inte så raka däckssidor som de andra två. Jag vill ju inte gå och köpa nya däck bara för att upptäcka att de också är för breda. Det står bara 188 mm i bredd på yokohama.de. Och då står det 206 mm på A021.

Men tanken är väl att R-däckens slitbana brukar vara just så breda som dimensionen antyder och att väggarna är raka, medans vanliga däcks dimension avser väggens bredd, eller?

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Har äntligen fatt svar fran tillverkaren nu. A539 i storleken 175/50 är 182 mm breda. 180/60 är 189 mm. Yokisarna är alltsa bra mycket bredare än vad det star pa dom.

Ursäkta stavningen men jag skriver fran ett Tysk dator

Kristianstad
Här sen Apr 2003

BlackAbarth skrev:
Yokisarna är alltsa bra mycket bredare än vad det star pa dom.

Är det möjligen så att Yokohama skriver slitbanans bredd på däcket? och att de mindre R-aktiga modellerna, till exempel A539 och A021 har bredare skuldror. Jag är ju inte säker alls, men det var en tanke. Är det någon som vet?

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Avregistrerad (101026)

Här sen Feb 2005

Namndispens
Namndispens

Undrar lite oxå hur det mäts egentligen!? Köpte Yokohama A539 i storleken 235-40-17 nyligen som jag precis monterat på en fälg som är 8*17 i bredd. Tycker det ser lite ballong aktigt ut som jag inte vill ha, hur påverkar det köregenskaperna med ett däck som är för brett?

Lägger man fälgen på golvet och mäter med tumstock till däckets yttre kant så blir det nästan 250mm i bredd.

Är andra däck så här oxå? Tycker att en uppgiven bredd på 235mm tex borde betyda att det är totala bredden av däcket??

Är det bättre om jag istället byter däcksmärke som är något smalare?

Mvh

Här sen Feb 2005

Namndispens
Namndispens

Ser ut så här, vad tycker ni? för brett?

Hörby
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Jag tycker att det ser ok ut. Vad säger tillverkaren om vilken bredd man kan ha till dom fälgarna?

Ser du om om däcken har pilar som visar rotations riktning och ser du var DOT märkningen är någonstans?

Mvh
Marco

Här sen Feb 2005

Namndispens
Namndispens

BlackAbarth skrev:
Jag tycker att det ser ok ut. Vad säger tillverkaren om vilken bredd man kan ha till dom fälgarna?

Ser du om om däcken har pilar som visar rotations riktning och ser du var DOT märkningen är någonstans?

Mvh
Marco

Fälgen är 8 tum bred så 235 är väl på gränsen tror jag.

Finns ingen Dot märkning vad jag kan hitta i alla fall inte heller rotations markering. Det enda är väl markeringen på vilken sida som ska vara monterad utåt.

Mvh

Hörby
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Är det inte skummt att dom inte har DOT. Jag ville hitta datummärkningen på mina däck men hittade den inte?

1441 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande